zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nominace na Ceny Thalie 2017 - DIVADLO

Daniel Bambas (Krás(k)a na scéně) MDMB

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Odborná porota pod vedením Jany Paterové (dále Jiří Fréhar, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Jan Kerbr, Tatjana Lazorčáková, Luděk Nešleha, Miroslav Ondra, Marie Procházková, Miroslav Rataj, Jan Šotkovský, Radka Tesárková a Michal Zahálka) navštívila na 150 inscenací (s alternacemi to bylo i více představení). Jana Paterová zdůraznila, že nevynechávají žádné žánry, ani žádné velikosti divadel, a navštěvují i komerční představení. Za problém označila to, že v současné době se okruh představení ještě rozšiřuje rozostřováním žánrů, protože ohlášené činoherní představení kumuluje v sobě i žánr tanečního, pohybového, event. hudebního divadla – čili se jedná o představení tzv. přesahová.

Podle Paterové vsadila letos divadla na výrazné mužské role, takže v oblasti mužských hereckých výkonů byl podle ní přetlak. S nadsázkou doplnila, že tedy asi nikoho nepřekvapí, že i jedna z hereček je nominována za mužskou roli. Charakteristické je také „odskakování si“ herců z domácích scén (pozn. tato tendence se projevuje nejen v činohře) na jiné jako hostující umělec či umělkyně.

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon - ŽENY

Tereza Dočkalová získala nominaci za roli Nora v inscenaci Nora (Domeček pro panenky) v Divadle pod Palmovkou. Inscenace měla sice premiéru již v prosinci 2016, ale pravidla Cen Thalie tuto možnost tolerují.
Nejslavnější z ibsenových antihrdinek je v interpretaci Terezy Dočkalové (a režiséra Jana Nebeského) mimořádně plastickou postavou. Na první pohled je to povrchní fiflena, která se stará jen o svůj vzhled a sbírku extravagantních bot – postupně v ní však objevujeme mnohem komplikovanější ženu, dovednou manipulátorku, která se ve snaze vyhovovat manželovi záměrně stylizuje do role prostoduché krasavice. Dohromady se Dočkalové Nora skládá ve velkolepý portrét jednoho velkolepého sobectví – a pro Nebeského vynikající inscenaci, pracující s mnoha rovinami stylizace a ostrými situačními střihy, je doslova pilířem mimořádných kvalit.

Veronika Khek Kubařová za roli Katja v inscenaci Interview v Dejvickém divadlo Praha, která měla rovněž premiéru již v prosinci 2016. Veronika Khek Kubařová vytvořila v dejvické inscenaci nizozemského textu pro dva herce postavu seriálové hvězdičky Katji se vší nesnesitelnou šoubyznysovou ambaláží, ale i s vtipem. Při postupném sbližování s novinářem Pierrem však přesvědčivě ukázala i nepovrchní stránky její osobnosti, aby nakonec diváka stejně věrohodně znejistila závěrečnou pointou. Výkon Veroniky Khek Kubařové tak svou mnohotvárností překračuje možnosti pouhého konverzačního dramatu.

Eva Salzmannová za roli Ray v inscenaci Jasno lepo podstín zhyna v MeetFactory Praha. Monodrama, vytvořené na základě prozaické předlohy, nabízí herečce nejenom příležitost ztvárnit bez jakéhokoli přehánění mužskou roli, ale zároveň umožňuje plně realizovat dialogické jednání. Promluva je totiž komunikací s jednookým psem, kterého Ray kdesi nalezl a jemuž líčí svůj nelehký osud během čtyř ročních období (jejich názvy tvoří v bizarní jazykové verzi titul díla). Herečka vládne perfektní dikcí, přesto její vyprávění působí zcela přirozeně, neakademicky. Salzmannová suverénně pointuje sdělované příhody a situace, dodává svou interpretací jevištnímu celku patřičný rytmus, a tak se zcela vyhne monotónnosti, která někdy monodramatům může hrozit. Dojemný vztah dvou osamocených tvorů se na jevišti realizuje s příkladnou plasticitou.

širší nominace:

Anna Bazgerová - role Fanny v inscenaci Vrátila se jednou v noci (Horácké divadlo Jihlava)
Pavla Beretová - role Maryša v inscenaci Maryša (Národní divadlo Praha)
Tereza Groszmannová - role Hester Swanová v inscenaci U Kočičí bažiny (Národní divadlo Brno)
Ivana Hloužková - role Emmi Kurowski v inscenaci Strach jíst duši (Národní divadlo Brno)
Jindra Janoušková - role Ines Finidori v inscenaci Třikrát život (Východočeské divadlo Pardubice)
Kateřina Liďáková - role Una v inscenaci Blackbird (Městské divadlo Zlín)
Jana Preissová - role Lily O’Hanlonová v inscenaci Noční sezóna (Národní divadlo Praha)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon - MUŽI

Daniel Bambas za roli Edward Kynaston v inscenaci Krás(k)a na scéně v Městském divadle Mladá Boleslav. Daniel Bambas v roli Edwarda Kynastona jasně dominuje výborné boleslavské inscenaci. Je nesmírně charismatický, přesný, překvapující, okouzlující. Pozornost diváků nekompromisně přitahuje už při vstupu do sálu při velkém divadelním rituálu proměny v ženu. Jeho pohyby jsou zjemnělé, plné drobných gest, držení těla vždy důsledně „hraje“. A to jak v roli divadelní ženy, Desdemony, tak v tzv. civilu. I zde mu zůstává jistá vykloubenost, sošnost, pózy. O to větší je zlom, který ho postihne v okamžiku, kdy nesmí hrát divadlo a je postaven na okraj společnosti. Stáhne se do sebe, je jakoby menší, gesta jsou minimální a úsporná. Jeho přerod z vykloubené křehké ženy do silného muže je pak obdivuhodný. Stává se chlapem se vším všudy. Cesta od Desdemony k Othellovi je dovršena. Herec ve všech fázích inscenace dokáže postihnout i ty nejmenší odstíny nejednoznačné Kynastonovy povahy. Výkon Daniela Bambase rozhodně patří k vrcholným nejen v jeho herecké kariéře.

Martin Finger za roli Walter Faber v inscenaci Homo Faber v Činoherním studiu Ústí nad Labem. Na svou dřívější domovskou scénu se jako host vrátil Martin Finger v titulní roli inženýra Waltera Fabera v dramatizaci slavného existenciálního románu švýcarského dramatika Maxe Frische Homo Faber. V jedenapůlhodinové inscenaci je centrem veškerého dění a jeviště ani na chvíli neopustí. Jeho minimalistické herectví dokonale odpovídá Frischově bezemocionálnímu hrdinovi, který přitom naléhavě oslovuje diváka, aby se spolu s ním vydal hledat smysl života.

Robert Finta za roli Joey Sturdy v inscenaci Teď mě zabij v Národním divadle moravskoslezském Ostrava. Strhující, vyčerpávající, maximální výkon, který se stává diváckým zážitkem. Je po celou dobu představení v neustálé hrou předepsané tenzi, z níž nevystoupí ani na chvíli. Jeho výkon je suverénní. S nevídanou otevřeností a pravdivostí hraje tělesné a sexuální potřeby svého Joeyho. S přirozeností jemu vlastní vnímá neštěstí svého otce, jemuž obětuje veškeré síly.

širší nominace:

Ondřej Brousek - role Peer Gynt v inscenaci Peer Gynt (Divadlo na Vinohradech Praha)
Pavel Hromádka - role Bertie v inscenaci Králova řeč (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
Josef Kaluža - role Ivan v inscenaci Obraz (Komorní scéna Aréna Ostrava)
Ondřej Kavan - role Adolf Hitler v inscenaci Už je tady zas! (Divadlo Na Jezerce Praha)
Šimon Krupa - role Náměstek Baláš v inscenaci Vyrozumění (Komorní scéna Aréna Ostrava)
Ondřej Pavelka - role Patrick Kennedy v inscenaci Noční sezóna (Národní divadlo Praha)
David Viktora - role Jake Sturdy v inscenaci Teď mě zabij (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)

5.2.2018 19:02:01 JaSop | rubrika - Zprávy

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bílá voda (MdB)

Články v rubrice - Zprávy

1. kulturní portál Scena.cz - 25 let

Herečka Květa Fialová a šéfredaktor Josef Meszáros

Naše cesta za kulturou trvá již dvacet pět let! Od chvíle, kdy portál poprvé otevřel své virtuální brány v roc ...celý článek


Ceny Jihočeská Thálie za rok 2023 jsou rozdány

Eliška Boušková

V sobotu večer v Jihočeském divadle proběhl sedmadvacátý ročník slavnostního předávání cen Jihočeská Thálie za ...celý článek


Poselství ke Světovým dnům divadla

Jon Fosse, Norsko

Na druhou polovinu března tradičně připadají oslavy divadelního umění. Světový den divadla se od roku 1962 kaž ...celý článek



Časopis 13 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Zhanna Kadyrova: UNEXPECTED

Pohled do instalace výstavy (Foto: Ondřej Polák)

24. února 2022 se pro všechny Ukrajince změnil svět. Zemi pustoší válka, z Ukrajinců se stali uprchlíci ve vla celý článek

další články...