Michal Dočekal: Mám rád hry o problémech, které žijeme a které se nás dotýkají…
autor: archiv
zvětšit obrázekPo odchodu z funkce uměleckého šéfa činohry pražského Národního divadla se Michal Dočekal výrazněji soustředit na inscenování v zahraničí a jeho maďarské premiéry získaly dobrý ohlas. Stejně tak ovšem dvojí hostování v brněnském divadle Husa na provázku, kde uvedl scénickou ságu Dynastie (Lehman Brothers) a letos na podzim adaptaci Kafkovy Ameriky. Nyní už je plně ponořen do nového divadla a nového zkoušení… Je novým uměleckým šéfem Městských divadel pražských a právě zde připravuje inscenaci hry Tonyho Kushnera Andělé v Americe. Ta bude mít premiéru 1. února 2019.
Příběh Karla Rossmana poznávajícího "nový svět" nebo řekněme Zemi svobody se mi zdál analogický k příběhu moderní české společnosti, která v posledních několika dekádách také "objevuje Ameriku" - Karlem Rossmanem jsme my všichni.
Dramatizaci uvedenou v Kluži jsme pro Brno upravili, některé scény vyškrtli a naopak připsali jednu postavu, ale hlavně jsem změnil zásadně koncept. V Kluži se hrálo po celém divadle, diváci nejdřív sedí na jevišti, hraje se na zadním jevišti, ve skladu dekorací, používá se živá kamera, hraje se na lávkách, na balkóně i v hledišti a nakonec je publikum přesunuto a divácká elevace je využita jako dekorace pro závěrečné dějství. V Brně jsem pracoval s jinými výtvarníky a i režijní koncept byl zcela jiný. V Kluži se inscenace hraje již čtvrtou sezónu, doufám, že bude žít úspěšně i v Huse.
Nejsem žádným specialistou na dramatizace, a pokud je dělám, vždy mám spolupracovníka - autora nebo spoluautora. David Jařab pro mne dělal Obsluhoval jsem anglického krále právě do Kluže. Nejvíc jsem toho udělal s Ivou Klestilovou. Zmíněnou Ameriku, Mistra a Markétku a Zločin a trest ty napsala Iva pro moje inscenace v budapešťském Vígszínházu. A ještě chci zmínit Přibylovu adaptaci Macbetha pro Macbetha, Lady a tři čarodějnice, kterou jsem režíroval v divadle Bulandra v Bukurešti.
Upřímně řečeno, zobecňovat moc nechci... Snad jen, že jsem za ty zahraniční příležitosti velmi vděčný a velmi si jich vážím, ale stejně "velmi" se rád vracím domů.
V Maďarsku jsem měl zatím vždy překladatele, v Rumunsku jsem se u Macbetha s herci domlouval anglicky. Pracovat v cizojazyčném prostředí je náročné, režírovat v angličtině je přímo rasovina...
Andělé v Americe uvedeme v roce, kdy uběhne třicet let od "sametové revoluce". Ta hra byla dopsána v roce '90 a jakkoli je slavná a dnes zažívá svůj revival, u nás ji za těch třicet let nikdo neuvedl. Je to hra o hledání východiska a naděje v rozděleném a zoufalém, "nemocném" světě. Zdá se mi aktuální i po těch letech...
V Brně jsem potkal skvělé herce, všechny bych je šmahem přestěhoval do Prahy! Zatím tedy tito: Martin Donutil, Tomáš Milostný, Tereza Marečková.
Někteří odešli, někteří přišli, někdo odejít chtěl, s někým jsem se na odchodu dohodnul, ta obměna je docela podstatná, ale stále se hraje repertoár, ve kterém mnozí z nich dohrávají, takže to není třeba tak patrné, ale změny probíhají. Kritérií je docela dost - momentální potřeby souboru, tituly které budeme uvádět, věková i typová skladba ansámblu, no a jednoduše by všichni angažovaní měli být výborní... Je to rébus.
Já jsem operní amatér, Prodanku režíroval Jirka Nekvasil, já dělal jen scénu komediantů, a hlavně kvůli ní nás na premiéře vypískali, ale byl to zážitek... Chenier a Sternenhoch byly moje jediné skutečné operní režie. Rozdíl mezi operní a činoherní režií je v tom, že v opeře máte pevně daný čas každé situace. Jestli bude Hamlet v činohře umírat minutu nebo pět, je na mně, v opeře to určí hudba, tam je hlavní autor skladatel.
Jak už bylo řečeno, na podzim jsem premiéroval Ameriku v Huse na provázku. Teď připravujeme Anděle v Americe a na jaře budu režírovat Romea a Julii, obojí v ABC.
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Časopis 13 - sekce
HUDBA
Mladí ladí jazz Open air nabídne evropskou jazzovou špičku
Festival Mladí ladí jazz oslaví 30. dubna Mezinárodní den jazzu open air přehlídkou na pražském Karlově náměst celý článek
OPERA/ TANEC
Mesiáš v podání Jihočeského divadla
G. F. Händel: Mesiáš
Scénické zpracování slavného oratoria Mesiáš v podání Jihočeského divadla, v režii Tom celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmový portrét Anny Kareninové
Je nalezena tím, koho hledá
Filmový portrét ceněné české překladatelky Anny Kareninové, která zítra slaví s celý článek