zvláštní poděkování
Volný.cz

Klasika nově

Zkouška orchestru: Vymazlený Strauss a hustý Janáček

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Zkouška orchestru: Vymazlený Strauss a hustý Janáček
Marek Eben, Jiří Bělohlávek a Česká filharmonie předvedli, co se obvykle nevidí a neslyší (2016). Zažijete opravdovou zkoušku orchestru z cyklu pro všechny, kteří chtějí o klasické hudbě a jejích skladatelích vědět víc. Pódiová režie A. Nellis. Televizní režie S. Vaněk. Co je to vlastně opera? A čím je tak fascinující? Jaké přináší příběhy ve svých dílech? Jak se liší práce operního dirigenta od symfonického? A měl by symfonický orchestr vůbec operu uvádět? To všechno jsou témata, která zazní v dalším pokračování Zkoušky orchestru, která vyústí ve srovnání hudební řeči dvou skladatelských velikánů – Leoše Janáčka a Richarda Strausse. Za zvídavé asistence moderátora Marka Ebena předvedou šéfdirigent Jiří Bělohlávek a Česká filharmonie, co se obvykle nevidí a neslyší, ale je to neodmyslitelnou součástí přípravy na symfonický koncert. Zažijete opravdovou zkoušku orchestru z cyklu pro všechny, kteří chtějí o klasické hudbě a jejích skladatelích vědět víc, tentokrát o hudebně dramatické tvorbě dvou současníků.
Vysílání: 03.3., 20.20 hod., ČT art
Opakování: 05.3., ČT art

Lidová hudba v koncertní síni
Unikátní naučný cyklus slavného amerického dirigenta, skladatele, klavíristy a pedagoga, od jehož narození uplyne letos 100 let. Co je lidová hudba? Podle Bernsteina lidová hudba vyjadřuje povahu určitého národa nebo skupiny lidí. Stačí, když lidové písně posloucháte: vlastně pokaždé v nich můžete najít něco o národní povaze. Hodně lidí se domnívá, že tato hudba vznikla sama od sebe, bez jakéhokoliv skladatele. To je pochopitelně mylná představa, protože lidovou píseň i lidový tanec musel někdo vymyslet, jenomže většinou nevíme, kdo to byl. Někdo ji napsal, přinejmenším ji vymyslel, a pak se přenášela z otců na syny a z matek na dcery po staletí, aniž by musela být zapsána. Nejdůležitější je fakt, že lidové písně odrážejí rytmy, přízvuky a spád lidské řeči. Národní jazyk je totiž hlavně jazyk poezie – vrůstá do hudebních tónů. Tyto rytmy a přízvuky nakonec přecházejí z lidové hudby každého národa do koncertních skladeb, oper a podobně. Proto Rachmaninov zní rusky, Puccini italsky a Gershwin americky.
Vysílání: 04.3., 20.20 hod., ČT art, Leonard Bernstein o hudbě (8/25)
Opakování: 07.3., ČT art

19.2.2018 11:02:56 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Články v rubrice - Z éteru

Pocta Stravinskému

Leonard Bernstein o hudbě

K narozeninám Igora Stravinského
Pocta geniálnímu skladateli. Legendární cyklus slavného amerického dirigen ...celý článek


To bylo Pražské jaro 2018

To bylo Pražské jaro 2018
Nejzajímavější okamžiky, rozhovory a postřehy ze 73. ročníku mezinárodního hudebn ...celý článek


Opera Acis a Galatea

Collegium Marianum

Acis a Galatea
Opera G. F. Händela v podání špičkového barokního souboru Collegium Marianum v důmyslné scén ...celý článek


Jonas Kaufmann: Jsi pro mě celý svět

Jonas Kaufmann: Jsi pro mě celý svět

Jonas Kaufmann: Jsi pro mě celý svět
Koncert z populárních melodií, které se hrály v Berlíně kolem roku 193 ...celý článek


Sólista Radek Baborák

Sólista Radek Baborák

Sólista Radek Baborák
Portrét světového hornisty číslo jedna. Natáčeno během tří let v Berlíně, Mnichově, P ...celý článek



Časopis 25 - sekce

LITERATURA/ UMĚNÍ

Moje první benefice - Ladislav Pešek

Ladislav Pešek

Moje první benefice
Na motivy vzpomínek herce Jindřicha Mošny. Velké sólo Ladislava Peška v mužských i žens celý článek

další články...