zvláštní poděkování
Quantcom.cz

PKB uvede předvánoční představení Rekviem za nekonečno

Rekviem za nekonečno

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Přijďte si zpříjemnit předvánoční čas s Pražským komorním baletem. Poslední adventní čtvrtek 20. prosince od 19 hodin uvede soubor ve velkém sále Městské knihovny v Praze komponovaný večer s názvem Rekviem za nekonečno. Jeho program tvoří tři inscenace – choreografie Tomáše Rychetského Rekviem za nekonečno, jež dala název celému večeru, nové nastudování choreografie Důvěrná místa Samuela Delvauxe a úspěšný titul Lukáše Timuláka Prolínání.

Večer otevře Rekviem za nekonečno, působivý taneční příběh o hledání odpovědí na otázky, které se vážou k existenci po smrti člověka. „Prvotním impulzem a v podstatě i inspiračním motorem pro mě byla samotná hudba a její obsah – jedná se o Rekviem Antonína Dvořáka. Z něj jsem se snažil citlivě odebrat zhudebněné liturgické texty,“ říká choreograf díla Tomáš Rychetský. Na hudebním podkladu známé skladby jednoho z největších českých skladatelů pak Rychetský rozpracoval konkrétní lidský osud, jenž se prodírá napříč časem. Spolu s režisérem inscenace Pavlem Šimákem se inspirovali východními kulturami. Rekviem v jejich pojetí tedy není mší za zemřelé, ale vyjádřením víry, že životní energie nemůže jednoduše zmizet, jen se dál proměňuje a předává, a také že může mít stejně jako tanec nekonečné množství podob. Premiéra choreografie Rekviem za nekonečno, která se uskutečnila před rokem, byla věnována prof. Pavlu Šmokovi k nedožitým devadesátým narozeninám.

Ve druhé polovině programu představí soubor premiérově nové nastudování díla s názvem Důvěrná místa z pera belgického choreografa Samuela Delvauxe. Choreografie je vytvořena na fragmenty ze slavné klavírní Kreutzerovy sonáty Leoše Janáčka. Dílo je jakousi poklonou velkému hudebnímu géniovi, pro kterého byl ženský element vždy sžíravou a věčně nenaplněnou inspirací. Nehledejte v něm ale skladatelův životopis – je to velmi stylizovaná a abstraktní sonda spíše do Janáčkovy hudby, než do jeho života. Choreografii, která původně vznikla pro soubor Balet Praha Junior v roce 2014, nyní Pražský komorní balet nastudoval při příležitosti devadesátého výročí Janáčkova úmrtí.

Na závěr uvede PKB úspěšnou inscenaci Prolínání Lukáše Timuláka, slovenského choreografa, který před lety vzešel z nizozemské taneční dílny Jiřího Kyliána. Ve světové premiéře byla choreografie, již Timulák připravil exkluzivně pro Pražský komorní balet, uvedena letos na jaře. Autor se v díle zabývá prvky, které jsou ve vzájemné závislosti a zároveň permanentním pohybu, a jež se neustále prolínají – příroda, lidské bytosti a jejich životní prostor. Každým nádechem stvrzujeme svázanost s prostředím, které nás obklopuje, říká Timulák v anotaci své novinky. „Proměňujeme jej, mísíme se s ním. Pohybem těla rozrážíme vzduch, odrážíme jej, ohříváme, vdechujeme a vydechujeme. Svým samotným bytím se podílíme na ustavičném pohybu a přetváření hmotného světa…” Jako hudební doprovod zvolil Timulák skladby Ivy Bittové, v nichž je znát vliv lidových písní, ale které zároveň představují vrchol hudebního experimentu, a také novou kompozici Henryho Vegy.

Vstupenky zakoupíte na www.mlp.cz.

17.12.2018 20:12:10 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 12 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Opera Romeo a Julie vstupuje do kin

Nadine Sierra a  Benjamin Bernheim (Romeo a Julie)

Již sedmá letošní inscenace zamíří z prken Metropolitní opery v New Yorku prostřednictvím přímého přenosu do k ...celý článek



Časopis 12 - sekce

HUDBA

Na prkna Divadla Hybernia se vrátí Tarzan

Klára Jelínková  a Robert Urban (Tarzan)

Jediný Disney muzikál v České republice v divadelní podobě se vrací do Divadla Hybernia. Již za měsíc se v obn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 11. týden

Jiří Bartoška (Teorie tygra)

Teorie tygra
Jiří Bartoška září v komedii o veterináři, který už nechce být ochočeným domácím králíčkem. To celý článek

další články...