zvláštní poděkování
Volný.cz

Vilém Veverka: Dialog s autorem může skladbu výrazně posunout…

Vilém Veverka (Zdroj: www.vilemveverka.cz)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Atraktivní koncert chystá pod přitažlivým názvem (Ba)Rock Goes To Hollywood jeden z nejvýraznějších současných českých interpretů klasiky – hobojista Vilém Veverka. Koncert, který se uskuteční ve středu 27. března 2019 v pražské Novoměstské radnici, je zároveň pro Viléma Veverku a jeho Ultimate W Band přípravou na nahrávání nového alba, které by mělo vyjít v příštím roce. Půjde o osobitou konfrontaci stylů a žánrů. Vedle neortodoxní interpretace barokní hudby Antonia Vivaldiho a Johanna Sebastiana Bacha zazní nové opusy Josefa Vejvody, Mariána Vargy, Astora Piazzoly či Ennia Morriconeho. Speciálním hostem koncertu bude smíšený sbor z chrámu Matky Boží před Týnem v Praze Notre Dame, vedený sbormistryní Leonou Stříteskou-Salákovou. Půjde o program, jaký se u nás na klasických koncertních pódiích stále objevuje jen sporadicky. S Vilémem Veverkou jsme si právě o takovéto odvážné dramaturgii povídali. Došlo i na spolupráci s Josefem Vejvodou a sborem Notre Dame…

  • Vivaldi, Bach, Piazzolla, Vejvoda, Varga, Morricone – jména autorů skladeb, které zazní na koncertě 27. 3. 2019 na Novoměstské radnici. Jaké pro Vás představují pojítko? Je to jen sólový hudební nástroj?
    Pojítkem je skutečně sólový hudební nástroj - hoboj. Všechny skladby, které provedeme jsou na klasickém půdorysu kdy sólový hoboj doprovázejí smyčce a cembalo nebo klávesy, tentokrát obohacené o bicí. Jde o velmi univerzální platformu, řekl bych dokonce ideální.
  • Jak jste objevil skladby Josefa Vejvody? Byly speciálně napsané pro tento koncert?
    V létě tohoto roku provedu v rámci mezinárodního fetivalu Janáčkův máj ve světové premiéře Concertino pro hoboj a smyčce, právě od Josefa Vejvody. S tím souvisí, že jsme s Josefem Vejvodou obecně diskutovali poměrně intenzivně o hudbě, poznával jsem další jeho skladby. Některé kompozice mě velmi oslovily, tedy jsem Josefa Vejvodu požádal, zda by bylo možné mít cosi pro kombinaci se sborem Notre Dame. Výledek je více než dobrý!
  • Co je podle Vás důležité pro interpretaci soudobých skladeb? Pomáhá Vám nějaká vizuální představa? Např. u pana Vejvody tanec samba, tedy třeba reje karnevalu v Rio de Janeru?
    Obecně považuji za zcela zásadní tzv. proces identifikace s hudebním textem. De facto pak nedělám rozdílu, zda studuji úplně novou skladbu, zda je motivem samba či cokoliv dalšího. Jde o pochopení, co nejkomplexnější, kompozice jako takové a maximálně nekompromisní realizaci.
  • Na koncertu vystoupí kromě vašeho (Ba) Rock Goes To Hollywood i smíšený sbor Notre Dame, se kterým máte za sebou první zkoušku. Jak na vás sbor působil? Můžete objasnit, jak k této spolupráci došlo? Je pro vás sbor Notre Dame skutečným objevem?
    Sbor již na zkoušce, kterou jsme měli, působil velmi profesionálně. Jak ve smyslu připravenosti, tak ve schopnosti reagovat na veškeré další hudební podněty. Vnímal jsem to zcela pozitivně.
    Ke spolupráci došlo tak, že mě dlouhá léta pojí přátelství s jedním členem sboru, Zbyňkem Knopem. Zbyněk mi dal svého čau poslechnout nahrávky sboru, pak už to byl jen malý krok k tomu, abychom započali spolupráci.
  • Nakolik je přínosné, když autor žije – vnímáte to jako bonus, může se skladba upravit k lepšímu, nebo je to podle Vás spíš svazující?
    Bavíme-li se o provádění skladby žijícího autora, pak se bavíme skutečně o reálné autentické interpretaci. Vnímám to samozřejmě jako přínos. Má zkušenost je většinou ta, že se jedná o následný dialog skladatele a interpreta, a to ideálně již v procesu vzniku nové skladby. Takový dialog s autorem může skladbu myslím výrazně posunout. Je to další druh kreativní činnosti, jednoznačné plus.
  • Kterou skladbu večera byste posluchačům nejvíce doporučil?
    Těžko doporučit jednu skladbu. Objevné budou jistě právě dvě kompozice Josefa Vejvody pro hoboj sólo, smíšený sbor a jazzové trio. Fascinující je Concerto inspirované Mariánem Vargou. Nově zazní také Balada od Mira Žbirky. Na této bázi, domnívám se, dramaturgicky viděnou, zde podobný koncert zkrátka chyběl.
  • Budou některé skladby z tohoto koncertu na nově připravovaném albu?
    Novým albem, přípravou ve smyslu dramaturgie se zabývám již několik let. V tomto ohledu je to prozatím nejtěžší úkol, jaký jsem na tomto poli realizoval. Koncertní pódium je pak ideální prověrka toho, zda ta či ona konkrétní skladba skutečně funguje, zda je taková dramaturgie soudržná a kompaktní. Na koncertě provedeme jistě skladby, které by následně měly být součástí nové desky. Je to svého druhu ověření toho, kam až se dá v hudbě, bez ohledu na žánr, protože je o jaký žánr vlastně jde (?), zajít…

    www.vilemveverka.cz

    18.3.2019 16:03:24 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 30 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    LM2019

    Časopis 30 - sekce

    DIVADLO

    Komediální seriál Zpupný krákal

    Zpupný krákal

    Zpupný krákal (3/6) - Podle šatů poznáš člověka
    Krušné začátky Willa Shakespeara, budoucího titána světové celý článek

    další články...

    HUDBA

    Eva Pilarová výročí

    Eva Pilarová

    A stvořil ženu
    Prázdninový recitál Evy Pilarové, která oslaví příští týden své 80. narozeniny (1969). Scéná celý článek

    další články...

    LITERATURA/ UM?NÍ

    Život Leonarda 5

    Život Leonarda da Vinci (5/5)
    Osudy jedné z největších renesančních osobností rekonstruované na základě dob celý článek

    další články...