Carmen na hladině Bodamského jezera
autor: Česká televize
zvětšit obrázekGeorges Bizet: Carmen
Jedna z nejslavnějších oper světa v nastudování, které na scéně vybudované na hladině Bodamského jezera uvedl festival Bregenzer Festspiele 2017. Účinkují: G. Arquezová, D. Johansson, S. Hendricks, E. Tsallagova, S. Soules a další sólisté, Vídeňští symfonikové, Pražský filharmonický sbor (sbormistr L. Vasilek), provedení řídí P. Carignani. Režie Kasper Holten (Ve francouzském znění s titulky). Drama vášnivé lásky, žárlivosti a nečekané vraždy je obsahem Bizetovy Carmen, která paradoxně při své světové premiéře v roce 1875 propadla. Prý morálně pohoršovala tehdejší pařížskou společnost. Zásluhu na tom do jisté míry měla první francouzská představitelka Galli-Marié, která o světové premiéře doslova zvedla ze židlí pařížské obecenstvo v Salle Favart. Dnes opera patří mezi nejhranější vůbec. Přesto její skladatel Georges Bizet zemřel čtyři měsíce po prvním uvedení v Bougivalu na Seině s falešným vědomím, že je zcela neúspěšný autor. Bylo mu pouhých 37 let.
Toto osudové hudební drama s vynikající francouzskou mezzosopranistkou Gaelle Arquezovou v titulní roli můžete sledovat v záznamu z operního festivalu Bregenzer Festspiele 2017, jehož klíčové inscenace se vždy odehrávají na důmyslné konstrukci umístěné přímo na Bodamském jezeře. Režisérem představení byl Kasper Holten, výpravu navrhl Es Devlin, hudebně dílo nastudoval dirigent Paolo Carignani. Není bez zajímavosti, že součástí interpretačního týmu byl Pražský filharmonický sbor, který vede Lukáš Vasilek.
Původně mělo dílo mluvené dialogy; až od vídeňského uvedení jsme dodnes většinou uvyklí slýchat plně prokomponovanou operu, kterou hudebně upravil Bizetův žák Ernest Guiraud. Doboví francouzští kritici nepřijali Carmen vlídně, protože nesplnila jejich očekávání. Jedni si přáli zpěvohru v „auberovském“ duchu, jiní pod vlivem Wagnera očekávali závažné „massenetovské“ drama. Jediný německý filosof Friedrich Nietsche pochopil ihned dokonalý tvar tohoto jevištně vděčného kusu a řadil ho vysoce nad hudební dramata svého bývalého přítele Richarda Wagnera. Přímo o Carmen píše: „Žádná Senta, která se rovná Sentimentalita! Ale láska jako osud – cynická, nevinná, hrozná – a právě v tom ryzí! Láska, která obsahuje válku a smrtelnou nenávist obou pohlaví!“
Vysílání: 24.2., 20.20 hod., ČT art
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
MdZ uvádí v české premiéře komedii Matěje Randára
Na narozeninové oslavě vás přivítají herečky Městského divadla Zlín v novince Ženy pod tónem v hudebním a diva celý článek
HUDBA
Mirai - Tomodachi
Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svěrákova hořká komedie o válečných letech
Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek