Kahánek pod taktovkou Hrůši s Bamberskými symfoniky
autor: Zdroj: Pořadatel koncertu
zvětšit obrázekUmělci vystoupí nejprve 6. října v Bayreuthu v Markraběcím operním domě, den poté pak přímo v sídle Bamberských symfoniků v Kongresové hale v Bamberku. Ivo Kahánek a Jakub Hrůša se opět setkají po vzájemné úspěšné spolupráci, kdy mimo jiné provedli a nahráli společně s Bamberskými symfoniky dva největší české klavírní koncerty – Inkantaci Bohuslava Martinů a právě Dvořákův klavírní koncert g moll. CD se dočkalo nespočtu ocenění včetně BBC Music Magazine Award nebo Ceny Anděla a mnohé další. „Opravdu se nám ta nahrávka povedla a těším se, že Dvořákův Klavírní koncert g moll provedeme společně konečně živě,“ říká Jakub Hrůša. „Tenkrát jsme stihli koncertně jen Inkantaci Bohuslava Martinů a pak nám do toho přišlo období covidu.“
Ivo Kahánek přitákává: „Každé vystoupení s Bamberskými symfoniky je pro mne velmi emocionální. Jednak pro jejich umělecké kvality a skutečně specificky krásný zvuk, jednak moc rád hraju s blízkými přáteli, jako je Jakub, a pak také vzpomínky na nahrávání našeho společného CD mi tanou na mysli i dnes velmi intenzivně.“
Program koncertů 6. a 7. října 2024 zahájí optimistická předehra ze Smetanovy opery Dvě vdovy, Dvořákově Klavírním koncertu g moll v druhé polovině koncertu zahrají Bamberští symfonikové Čtvrtou Beethovenovu symfonii. Dramaturgie večera opět ukazuje Hrůšovu lásku k české hudbě, kterou chce soustavně představovat světovému publiku v té nejlepší kvalitě.
Dvořákův Klavírní koncert g moll je výjimečným dílem nejen ve Dvořákově tvorbě, ale i v rámci celého spektra celé české klavírní literatury. Kahánek s Hrůšou ho navíc provádějí, stejně jako na nahrávce, v nové edici nakladatelství Bärenreiter. Ta se vrací k podobě díla, jak ji zapsal Antonín Dvořák a na níž trval například slavný pianista Sviatoslav Richter. Historické prameny dokonce tvrdí, že původní podoba tohoto koncertu je nehratelná, nebo že je napsán „pro dvě pravé ruce“.
„Souhlasím, že většina pianistů ho vlastně moc hrát nechce. Je nevděčně napsaný,“ říká Ivo Kahánek. „Je tam spousta tzv. „věci přes ruku“, tedy prvků, které se pianistům hrají velmi nepříjemně. I když nepodezřívám Dvořáka z naschválu, spíše z absolutní snahy vyhovět své představě a také z určité nezkušenosti v psaní koncertantního klavírního partu.“ vysvětluje. „Klavír je rovnocenným partnerem orchestru a musí postupovat ve vzájemném dialogu a vnímání. Koncert je rozměrově poměrně velký a instrumentací symfonický, ale místy zní velice intimně, klavírní part není klasickou virtuózní exhibicí na efekt.“
V České republice se klavírista Ivo Kahánek představí mimo jiné i přesně za měsíc, tj. 7. listopadu 2024 na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného, kde vystoupí i se svými nejlepšími studenty.
Časopis 46 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Jiří Teml věnoval nové koncertní dílo nadaci
Hudební skladatel Jiří Teml v letošním roce zkomponoval Koncert pro klarinet a orchestr, k jehož světové premi ...celý článek
Nadační fond Magdaleny Kožené vstupuje do nové etapy
V roce 2016 se operní pěvkyně Magdalena Kožená rozhodla osobně podpořit základní umělecké školy v České republ ...celý článek
Časopis 46 - sekce
DIVADLO
Lež: Pravda o lži, nebo lež o pravdě?
Jak často lžeme sami sobě a svým blízkým? Opravdu tím chráníme ty, na kterých nám záleží, nebo jen sebe? A vyp celý článek
HUDBA
Hudební tipy 45. týden
Queen: Rock The World
Pozadí vzniku kultovního alba News of the World, které přineslo zásadní hity We Will celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Zlatá šedesátá: Miroslav Ondříček
Zlatá šedesátá: Miroslav Ondříček
Portrét světově proslulého kameramana a blízkého spolupracovníka Miloše F celý článek