zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ke slávě a chvále - Tisíc let duchovní kultury na Moravě II

Ke slávě a chvále - Tisíc let duchovní kultury na Moravě II

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Deset let od otevření slaví Arcidiecézní muzeum Olomouc, které vzniklo v roce 1998 na základě společné dohody mezi státem a církví. Při této příležitosti se dočkala komplexní obměny jeho stálá expozice Ke slávě a chvále. Muzeum, které je jako jediné v České republice držitelem prestižního titulu Evropské dědictví, představuje od 2. června nejen nové exponáty, ale rozšíří například i nabídku pro malé návštěvníky. A speciální narozeninový dárek do Olomouce zapůjčilo Metropolitní muzeum umění v New Yorku – součástí expozice bude do 4. září obraz Klanění pastýřů světoznámého španělského manýristy El Greka.

„Stálá expozice Arcidiecézního muzea prověřila v průběhu deseti let možnosti prezentace starého umění v historických prostorách i jeho edukační potenciál. Přesto bylo nezbytné přistoupit k její úplné reinstalaci včetně úprav mobiliáře a navrhnout novou koncepci, neboť některé zapůjčené exponáty jsme museli vrátit a jiné jsme naopak získali,“ uvedl ředitel Muzea umění Michal Soukup. Dílčí změny se tak dotkly téměř všech částí expozice. K přesunům a výměnám došlo v expozici archeologie, gotického umění v Nové síni, v obou sálech obrazárny i ve všech barokních sálech.
Co nového v muzeu návštěvníci uvidí? Autoři reinstalace především chtějí, aby stálá expozice dostatečně, uceleně a atraktivně vypovídala o některých specificky olomouckých tématech. Tím hlavním je „olomoucké baroko“ – jedno z nejvýraznějších období kulturního vzepětí města. „Město zažilo v sedmnáctém a osmnáctém století tak intenzivní rozmach, že můžeme mluvit o místním fenoménu a odstínu olomoucké barokní kultury. Její podobu spoluutvářely vlivy z Itálie, Francie, Podunají a sousedních Čech i Slezska, ale zejména lokální specifika,“ připomněla spoluautorka koncepce stálé expozice Helena Zápalková.

Olomoucké baroko byl také největší projekt v historii olomouckého muzejnictví, který na přelomu let 2010 a 2011 propojil Muzeum umění a Vlastivědné muzeum. A právě výstava, která skončila s rekordní návštěvností, byla pro autory nové stálé expozice Arcidiecézního muzea velkou inspirací. „Mezi klíčové protagonisty barokní kultury patřily zejména instituce olomouckého biskupství, jezuitská univerzita a široké duchovenské prostředí. A my chceme jejich důležitou roli adekvátně ukázat,“ doplnil zástupce ředitele Ondřej Zatloukal.
Výraznou změnu prodělal například Erbovní sál, z nějž zmizela vestavba Kabinetu textilu a vystavené exponáty se vztahují k mecenátu olomouckých biskupů spojenému s barokním vybavením katedrály a k historii a významu Olomoucké metropolitní kapituly. „Erby olomouckých kanovníků na stěnách sálu jsme doplnili díly, která jsou svým vznikem s kanovníky přímo spojena. Vystavený je zde například obraz Křest Kristův, který pro katedrálu objednal u olomouckého malíře Jana Kryštofa Handkeho kapitulní děkan Kašpar Florentin z Glandorfu nebo socha svatého Václava z původní barokní kazatelny,“ naznačila Zápalková.
Další objednavatele uměleckých děl z církevních kruhů představuje expozice ve Schodišťové hale. Své místo zde našla díla z někdejší premonstrátské kanonie na Hradisku a poutního místa na Svatém Kopečku. Připomenuty ale jsou také další církevní řády působící v barokní Olomouci. „Poprvé po stovkách let se zde znovu scházejí obě restaurovaná plátna svatého Petra a svatého Pavla od významného barokního mistra a rektora vídeňské Akademie Paula Trogera. Ještě v roce 1784 patřila ke skvostům výzdoby Klášterního Hradiska. Po zrušení kláštera obrazy zmizely a našly se až v roce 2008 v kostelíku v Račicích na Třebíčsku,“ připomněla Gabriela Elbelová, další z autorek reinstalace.

Významné místo v obměněné expozici má i výtvarná reprezentace světeckých patronů olomoucké diecéze, například svaté Pavlíny, svatého Jana Sarkandera nebo svatých Cyrila a Metoděje, připomenuty jsou i některé významné svatyně, zrušené v době josefinských reforem.
Jak Zápalková upozornila, dílčí změny se dotkly téměř všech částí expozice. „K přesunům a výměnám došlo v expozici archeologie, gotického umění v Nové síni, v obou sálech obrazárny i ve všech barokních sálech. Budeme rádi, když se návštěvníci přijdou sami přesvědčit,“ přála si historička umění.
Obměněnou stálou expozici doplňuje nový knižní průvodce muzeem a rozšířená bude i nabídka edukačních pomůcek. Malým návštěvníkům zpříjemní prohlídku speciální průvodce, který je provede historií celého areálu Olomouckého hradu, kde muzeum sídlí, ale zavede je také do centra Olomouce. Sešit s řadou zajímavých informací a úkolů je řazený chronologicky a postupně děti seznamuje dějinami místa a města od pravěku až po současnost. „Vedle dětského průvodce a kolekce výpravných samoobslužných listů plánujeme vytvoření interaktivní zóny přímo v expozici,“ doplnil vedoucí edukačního oddělení Marek Šobáň.
Jak upozornil vedoucí Arcidiecézního muzea Miroslav Kindl, oslava bude mít jednoho unikátního „hosta“ – obraz Klanění pastýřů od El Greka. Dílo světoznámého španělského manýristy do Olomouce do 4. září zapůjčilo Metropolitní muzeum v New Yorku výměnou za zápůjčku Tizianova obrazu Apollón a Marsyas ze sbírek olomouckého arcibiskupství. Vystavení zhruba metr a půl vysokého obrazu z let 1605 – 1610 bude nejvýznamnějším lákadlem oslavy. „Je to pro nás velká čest a potvrzení našeho renomé, protože jsme i jedním z nejvýznamnějších světových muzeí vnímáni jako důvěryhodný partner,“ uvedl Kindl.

Jak zápůjčka z Metropolitního muzea, tak především bezproblémový provoz Arcidiecézního muzea Olomouc a Arcidiecézního muzea Kroměříž, které pečuje o unikátní arcibiskupské sbírky na kroměřížském zámku, dokazují podle ředitele Soukupa smysluplnost a vysokou hodnotu spolupráce Muzea umění Olomouc a olomouckého arcibiskupství.
„Ukazuje se, že spolupráce navázaná už koncem osmdesátých let vede k cílům, které jsme si společně vytyčili. Prvním z nich je adekvátní péče a ochrana bohatých arcibiskupských sbírek a jejich náležitá prezentace, tím dalším je například podpora turistického ruchu prostřednictvím atraktivních výstav nebo produktů, jako je projekt Duchovní osa Moravy, který propojuje Olomouc a Kroměříž,“ dodal ředitel. V této souvislosti vyzdvihl také nedávné udělení titulu Evropské dědictví pro olomoucké Arcidiecézní muzeum. „Během slavnostního otevření obměněné stálé expozice odhalíme pamětní desku, která bude o získání tohoto prestižního označení návštěvníky informovat,“ doplnil Soukup.

6.6.2016 12:06:44 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bílá voda (MdB)

Články v rubrice - Výstavy

Yasuhiro Chida - Light Scapes - Krajiny světla

Yasuhiro Chida - Light Scapes

Výstava Light Scapes (Krajiny světla) představuje v prostorách Muzea církevního umění plzeňské diecéze v Plzni ...celý článek


Unikátní kolekce tvorby Toyen v Ostravě

Toyen - Pažíž Editions Maintenant 1973

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Gal ...celý článek


Zhanna Kadyrova: UNEXPECTED

Pohled do instalace výstavy (Foto: Ondřej Polák)

24. února 2022 se pro všechny Ukrajince změnil svět. Zemi pustoší válka, z Ukrajinců se stali uprchlíci ve vla ...celý článek



Časopis 13 - sekce