zvláštní poděkování
Volný.cz

Noc bláznů v Mahenově divadle

Martin Siničák (Noc bláznů)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Inscenace Noc bláznů v Národním divadle Brno je českou premiérou nového překladu Šimona Dominika, který je zároveň jeho režisérem. Premiéra bude 15. února 2019 v Mahenově divadle.
Ve hře jsou použity citace z libreta opery Cosi fan tutte v překladu Jaromíra Nohavici, který byl za své přebásnění da Ponteho libreta pro Národní divadlo moravskoslezské v roce 2006 oceněn Divadelní cenou Sazky a Divadelních novin v oboru hudební divadlo.
Mladý režisér Lewis má nastudovat inscenaci s pacienty psychiatrické léčebny v rámci jejich terapie. S navrhovanou Brechtovou hrou však neuspěje, Roy, jeden z pacientů, trvá na tom, že se musí zkoušet jedině Mozartova opera Cosi fan tutte.

Při prosazení záměru mu nebrání ani fakt, že nikdo z hereckých kolegů neumí zpívat, natož v italštině. A když si představíte, že to celé se má odehrávat v opuštěném, zdevastovaném bazénu, který léčebna zdědila ve svém areálu a neví co s ním, tak se nedivte, že se z nevinně vyhlížející dramaterapie, jež má být v podstatě Lewisovým režijním debutem, vyklube pěkné šílenství. Zvlášť, když každý z herců oplývá poněkud svéráznými projevy své diagnózy. Dough má neustále nutkavou potřebu něco zapálit, Cherry má potíž rozlišit iluzi a realitu, Ruth pronásledují obsese, Julie propadla drogám, Zac je díky kvantům utěšujících prostředků pořád mimo a ke všemu nesnáší Mozarta. Všichni vláčí s sebou ranec s traumaty, jejichž příčiny tkví v dětství, rodině, partnerských vztazích. Během zkoušení se jejich životy začnou proplétat s divadelní fikcí. Do hry je vtažen i režisér Lewis, jehož překvapivá zkušenost přivede k přehodnocení svých dosavadních životních postojů a hodnot.

  • Otázka pro režiséra Šimona Dominika: Čím vám hra zaimponovala? A o čem byste chtěl, aby vaše inscenace vypovídala?
    „Kromě svého vtipu a šarmu hlavně svým ústředním motivem, jímž je snaha překonat sám sebe. Hybatelem děje je poněkud megalomanský Roy, jenž se rozhodne nazkoušet operu s pacienty, kteří nejsou schopni nasadit tón. Ale nakonec to po všech možných peripetiích dokážou. Po svém, ale dokážou. Což je v tomto konkrétním příběhu samozřejmě divadelní nadsázka, ale samotná podstata tohoto motivu se může dotknout úplně každého. Je to přece souboj s vlastními stíny, s vlastními limity. Snaha posunout se výš tím, že si nedám jednoduchý cíl. Možná se cestou vysekám, ale taky v sobě můžu najít cosi netušeného, co na prošlapané stezce nemám šanci zahlédnout. Já si třeba tuhle otázku kladu pokaždé, když se rozhoduji, jaký další titul režírovat. Jít prověřenou cestou a využít to, co prokazatelně funguje, nebo jít do rizika neozkoušených postupů a témat? A před podobnými otázkami přece stojí občas každý, lhostejno v jakém oboru nebo prostředí se pohybuje.“

    Hrají: Roman Blumaier, Tomáš Šulaj, Tomáš David, Isabela Smečková Bencová, Martin Sláma, Martin Siničák, Tereza Groszmanová, Annette Nesvadbová, Tereza Páclová j.h., Martin Veselý a Klára Apolenářová. Scénografie Karel Čapek, kostýmy Tereza Vašíčková a hudba W. A. Mozart, Matěj Kroupa.
    Termíny + vstupenky na www.ndbrno.cz.

    11.2.2019 18:02:38 Redakce | rubrika - Zveme ...
  • Časopis 25 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    The Met: Live in HD

    Časopis 25 - sekce

    HUDBA

    Zpívá Jarmila Šuláková

    Jarmila Šuláková

    Zpívá Jarmila Šuláková
    Portrét zasloužilé umělkyně Jarmily Šulákové. Pořad uvádíme při příležitosti jejích celý článek

    další články...

    LITERATURA/ UM?NÍ

    Literární tip Třistatřicettři

    Třistatřicettři
    Rekonstrukce rodinné tragédie i budování státu je téma, které moderátoři Jan Lukeš a Jan Sc celý článek

    další články...