zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pod sněhem – ukryté problémy a dávné křivdy

T. Branna, D. Šišková a N. Drabiščáková (Pod sněhem)

autor: Alexandr Hudeček  

zvětšit obrázek

Jihočeské divadlo uvádí od ledna loňského roku adaptaci románu Petry Soukupové Pod sněhem. Tuto inscenaci představil soubor činohry v rámci II. ročníku divadelní přehlídky Jihočeského divadla v Praze – Jižní spojka 2020 v prostoru NoD Roxy v pondělí 30. ledna 2020.
Diváci v Praze se stali svědky rodinné oslavy tatínkových narozenin, na kterou se v jednom autě vypravili tři sestry – Olina (Teresa Branna), Blanka (Natálie Drabiščáková) a Kristýna (Daniela Šišková). Divadelní adaptaci připravil David Košťák, režie se ujala Jana Kališová. Už samotný titul inscenace – Pod sněhem, je vzhledem ke klimatickým změnám výjimečný.

Rovněž symbolika tří sester není nezajímavá. Vše nasvědčuje tomu, že budeme svědky rozkrývání vztahů mezi sourozenci, mezi rodiči, mezi generacemi. Sníh na jednu stranu ochlazuje. Zasněžená krajina vzbuzuje v návštěvníkovi pocit ticha a klidu, vizuálně je plocha zasněženého prostoru „jen“ narušená otisky stop…
Není divu, že stísněný prostor auta, kde kromě sester cestuje ještě dítě, pes, a další věci, přispívá k houstnutí atmosféry a nervozity. Na přetřes se dostávají nejen vzájemné vztahy mezi nimi, ale i vztahy mezi jejich dětmi, partnery a manželi. Stranou nezůstávají ani rodiče. Každá ze sester představuje jinou osobnost. Éterická a nejmladší Kristýna (Daniela Šišková), v jejím případě se řeší vztah s ženatým mužem. Prostřední Blanka (Natália Drabiščáková) představuje ženu zemitější povahy, praktickou mámu od dětí. Pro veškerou péči a starostlivost o druhé se zapomíná starat o sebe sama. Toto velmi ostře vnímá její partner Libor (Tomáš Kobr), ten zahlcený prací a pracovními schůzkami se v podstatě Blance vyhýbá. Nevěra z jeho strany je načrtnutá. Blanka si jakékoli podezření nepřipouští. Nejstarší Olina (Teresa Branna), advokátka, svobodná matka, má distingované až rezervované vystupování a dává ho nesmlouvavě najevo. Toto rádoby přehlížení okolí neplatí v případě zájmu o syna.
Po příjezdu k rodičům se divák seznamuje s životním traumatem Matky (Daniela Bambasová). Odhaluje manželovu závislost na své matce. Svěřuje divákovi četná nedorozumění, např. otázku chovu koček, vaření jídla ad. To vše podává v určitém smíření a pokoře k volbě a rozhodnutí, která učinila před lety. Otec (Dušan Sitěk) vysokoškolský profesor je v podstatě neústupný. Žije si ve světě vědeckých pouček a studentek. K tomu dává najevo láskyplný vztah k svým dcerám.

Režisérka Jana Kališová umisťuje děj do komorního prostředí (v Českých Budějovicích se hraje ve studiové scéně Na Půdě – pozn. red.). Veškerou výpravu (autor scény – Nikola Tempír) představují na scéně jen kvádry, případně stůl. Kvádry se přeměňují v automobil, skříně, stolky, židle… Reálné jsou sklenice, láhev s pitím, talíře, jídlo, struhadlo a mísa, dárky, oblečení… Tento způsob abstrakce a reality navozuje větší napětí. Vše je v šedobílé barvě. Struktura takto zabarvených ploch opět přispívá k obohacení prostoru. Hra na šedo-bílou, černo-bílou barvu, to je opět podtržení napětí, věčného zápasu dobra se zlem.
Každý z herců obstál na výbornou. Všichni rozkreslují tajnosti nitra každé postavy v mikroskopických detailech. Své sehrává i technika – všepohlcující přítomnost digitální technologie (mobilů a noteboků) podtrhuje pokrytectví ve vztazích. Komedie Pod sněhem představuje náhled do běžné občanovy duše. Ukrytí křivd, pokřivených vztahů sníh v dnešní době nezachrání, když nebude. Snad se budeme muset spolehnout na vichřice a orkány nebo silné deště.

www.jihoceskedivadlo.cz

17.2.2020 16:02:32 Josef Meszáros | rubrika - Recenze