Nekuda a Císler
autor: Česká televize
zvětšit obrázekNekuda a Císler
Luděk Sobota uvádí další díl cyklu mapujícího uměleckou dráhu legendárních dvojic komiků, které se zapsaly do zlatého fondu televizní zábavy (2012). Režie J. Wehrenberg. Luděk Nekuda – literární, pěvecký i herecký talent původem z Ostravy, byl českým trumpetistou, zpěvákem, televizním a rozhlasovým moderátorem, bavičem, textařem, scenáristou a dramaturgem. V roce 1961, během studií na pedagogické fakultě, založil v Ostravě dnes již legendární divadélko malých forem Pod okapem, kde účinkoval jako zpěvák a trumpetista. V té době se se svými písničkami začal objevovat v někdejší Československé televizi. Z Ostravy se roku 1967 dostal do divadla Semafor, kde vystupoval v hrách Poslední štace a Tak co, pane barone. Po ukončení činnosti divadélka Pod okapem definitivně přesídlil do Prahy, kde uplatnil a dál cizeloval svůj moderátorský a komediální talent v rozhlasových pořadech Mikrofórum a Dobré ráno. S kapelou Rangers nejen hrál a zpíval, ale také moderoval jejich koncerty. Na začátku osmdesátých let působil jako dramaturg redakce zábavy v Československé televizi. V ní společně s Jiřím Císlerem uvedli svůj nekonvenční zábavní pořad Sešlost.
Jiří Císler, herec, komik, hudebník, spisovatel, dramatik, mistr sarkasmu, klaun a legendární bavič, se narodil v Českých Budějovicích a tam také prožil své dětství a dospívání. Na přání otce se vyučil číšníkem a vystudoval obchodní akademii. Už v pubertě ho ale mnohem víc lákalo umění, zejména hudba. Učil se hrát na housle a po studiu nastoupil v roce 1947 jako houslista do divadelního orchestru v Českých Budějovicích. Tam si jeho nadání všiml režisér Miroslav Macháček a Císler začal účinkovat v operetách a operách, později i v činohrách. Macháček považoval Císlera za mimořádný umělecký talent a postupně ho směřoval k divadelní režii. Začátkem šedesátých let Císler odešel do Prahy, kde zakotvil v divadle na Fidlovačce. Tam se mohl plně věnovat svému nejoblíbenějšímu žánru, muzikálu, ve kterém skloubil lásku k herectví i hudbě zároveň. Na počátku normalizace ztratil angažmá a odešel do Ústí nad Labem. V roce 1971 se do Prahy vrátil, ale soustředil se především na divadelní režii. V divadle Semafor režíroval mimo jiné hry Kytice, Elektrická puma nebo Kdyby tisíc klarinetů. Později režíroval pořady komika Josefa Dvořáka s hudbou Karla Černocha v divadle Ateliér. Koncem 70. let hrál Jiří Císler v Činoherním klubu a byl považován v úzkém kruhu divadelních fanoušků a odborníků za významnou osobnost českého divadelnictví. Jiří Císler má na svém kontě řadu televizních rolí, mimo jiné roli intrikána Voženílka v televizním seriálu Inženýrská odysea, díky níž získal mimořádnou popularitu. Značnou diváckou popularitu mu přinesla i druhá polovina 80. let, kdy se stal partnerem Luďka Nekudy v autorském projektu Sešlost v Československé televizi.
Vysílání: 24.9., 22.30 hod., ČT1
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Z první řady... Majitelé klíčů z NdB
Majitelé klíčů
Dnešní nedožité 95. narozeniny Milana Kundery si připomeneme návratem jeho slavné hry z roku ...celý článek
Časopis 13 - sekce
HUDBA
Trocha Klid - Splněnej sen
Silné melodie, chytlavé texty a hodně energie. To jsou Trocha Klidu a jejich nové album Splněnej sen. Novinka celý článek
OPERA/ TANEC
Obnovená krása divadelních kostýmů Smetanových oper
K 200. výročí narození geniálního hudebního skladatele Bedřicha Smetany otevřelo Národní muzeum ve svém Muzeu celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Zhanna Kadyrova: UNEXPECTED
24. února 2022 se pro všechny Ukrajince změnil svět. Zemi pustoší válka, z Ukrajinců se stali uprchlíci ve vla celý článek