Dušan Sitek odchází do Prahy
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekZ Městského divadla Zlín odchází populární herec Dušan Sitek. Na zlínské scéně skončí s letošní sezonou. Jeho novým působištěm bude Divadlo pod Palmovkou v Praze. Zlínští diváci mohou rodáka z Nového Bohumína vídat ještě v několika inscenacích, které jsou na repertoáru Městského divadla Zlín. Dušan Sitek odchází v pětapadesáti letech po necelých pětadvaceti letech v angažmá a se 139 rolemi za sebou.
„Prostě jednoho rána zazvonil telefon a na druhém konci se ozvalo: „Nastal čas, abys ty své „dědky“ hrál v Praze.“ No, to už stálo za zvážení. Vzal jsem si dva dny na rozmyšlenou, ale v podstatě jsem byl o volbě přesvědčený hned, co jsem zavěsil. A když mi manželka řekla, že není o čem přemýšlet, tak jsem si řekl, že do toho půjdu. Nejsem z těch, kteří si dopisují s řediteli a žádají o angažmá. Ale když vás v pětapadesáti osloví sám ředitel divadla a projeví o vás zájem a zároveň vám řekne, že vás „nekupuje“ proto, abyste seděl v šatně, ale že budete hrát, tak je to výzva. A pro mne je to výzva, která přišla za pět minut dvanáct,“ zdůvodňuje herec svůj odchod ze zlínského divadla.
Umělecký šéf zlínského divadla Petr Veselý by s Dušanem Sitkem rád spolupracoval i nadále. „Odchod Dušana Sitka je pro zlínské divadlo velká ztráta. Náhradu za Dušanův talent a pracovitost a zájem o divadlo jako celek, si myslím, že nenajdeme. Na druhou stranu Dušanovi tuhle šanci moc přeji a věřím, že jeho schopnosti Praha náležitě docení. Od chvíle, kdy jsem se tuhle novinu dozvěděl, jednám s ředitelem Petrem Kracikem o možnosti neukončovat Dušanovu spolupráci se Zlínem zcela a společně hledáme variantu, která by dovolila, aby se zlínští diváci s jeho herectvím mohli ještě nějakou dobu potkávat,“ vysvětlil Petr Veselý.
Mezi nejvýraznější role Dušana Sitka v Městském divadle Zlín za poslední roky patří Edgar v Tanci smrti (2001), Jack v Tanci na konci léta (2004), Tovje v Šumařovi na střeše (2004), Pelops ve Smrti Hippodamie (2006), Stavitel Alquist v R.U.R. (2006), Král Lear ve stejnojmenné inscenaci (2007), Lízal v Maryši (2008), Merlin ve stejnojmenné inscenaci (2009) a Serebrjakov ve Strýčkovi Váňovi (2010).
„Těch rolí, které jsem ve Zlíně odehrál, bylo hodně. Ke každé, i té sebemenší jsem přistupoval s úctou a pokorou. Vždy jsem se snažil odevzdat každé postavě ze sebe všechno. Potkal jsem se se skvělými režiséry a inscenačními týmy a bylo mi ctí stát na jevišti bok po boku se všemi kolegy. Je pochopitelné, že člověk nejvíc vzpomíná na role, které i díky kritikům byly rolemi životními. Kdybych si na zlínském jevišti nezahrál nic jiného než postavu Tovjeho v Šumařovi na střeše, mělo moje angažmá ve Zlíně smysl. Rád jsem se porval s Králem Learem i s Merlinem. Miloval jsem Smrt Hippodamie. A Lízal? Však za Maryšou – Petrou Hřebíčkovou – jdu do Prahy. Třeba se ještě jednou jako táta s dcerou setkáme. A chtěl bych si něco nazkoušet i s dcerou Kristinou, která studuje v prvním ročníku na DAMU,“ doplňuje dlouholetý člen uměleckého souboru zlínského divadla.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 18. týden
Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek