zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Režisérku Hanu Burešovou láká spojení tragédie a komedie dell´arte

Režisérka Hana Burešová na zkoušce

autor: archiv divadla   

Novou sezónu v Městském divadle Brno zahájí 6. září 2003 inscenace Kamenný host aneb Prostopášník. Českou premiéru Righiniho opery nastudovala v pohostinské režii Hana Burešová v tandemu s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem. Scénu navrhl Karel Glogr, kostýmy Samiha Malehová. Autory choreografie jsou Jana Vašáková a Jiří Reidinger.

Režisérka Hana Burešová spolupracuje s Městským divadlem v Brně poprvé. „Spolupráce je to velmi radostná, všichni jsou nesmírně vstřícní a pracovití, pohybově i pěvecky vybavení. V Brně je vůbec příjemně – pochvala patří i místní divadelní kuchyni.“ Na otázku, z jakého důvodu si toto téma vybrala, odpověděla: „Na této juanovské variantě se mi nejvíc líbí spojení tragického tématu Dona Giovanniho s principy komedie dell´arte, kterou zde zastupuje sluha Arlecchino i jiné postavy. Toto dílko jsem již režírovala v roce 1997 s tehdejším 2. ročníkem alternativní větve DAMU, kde však bohužel chyběl živý orchestr. Jsem ráda, že v brněnském Městském divadle je k dispozici.“

Dona Giovanniho hraje a zpívá Igor Ondříček, jeho sluhu Arlecchina Viktor Skála, Donnu Annu Alena Antalová, Komtura Ladislav Kolář a v dalších rolích se představí Jan Apolenář nebo Jan Mazák, Helena Dvořáková, Irena Konvalinová, Ivana Vaňková nebo Zuzana Kyseľová, Pavla Ptáčková a Alan Novotný.

Příběh o Donu Juanovi se v 18. století těšil mimořádné oblibě u širokých vrstev publika nejen u nás, ale v celé Evropě. Legenda o Donu Juanovi se od druhé poloviny 17. století rychle šířila ze Španělska přes Itálii a Francii do celé Evropy. Postava Dona Juana se stala brzy dobře známou divákům činohry, pantomimy nebo loutkového divadla. Oblibě donjuanovské látky pochopitelně neušla ani opera. V průběhu 18. století jich vznikla celá řada.
Sotva dvacetiletý hudební skladatel, boloňský rodák Vincenzo Righini, který v sedmdesátých letech 18. století působil v Čechách, dal tímto dílem Praze jednu z prvních oper o Donu Giovannim (Donu Juanovi, chcete-li), a to plných jedenáct let před Mozartem. Spíše než o opeře je však lépe mluvit o hře se zpěvy, v níž jsou mluvené dialogy protkány áriemi a sbory. Autor libreta, toho času básník vídeňského dvorského divadla, Nunziato Porta hojně čerpal z Goldoniho komedií. Vzniklo tak originální dílko – Don Giovanni na způsob harlekyniády či komedie dell´arte, která vyžaduje mimořádný herecký a interpretační um a slibuje divácky neotřelou podívanou, divadlo par excellance. Premiéra opery Kamenný host 6. a 7. září 2003 v Městském divadle Brno.

1.9.2003 17:09:03 JoMe | rubrika - Zveme ...

Časopis 25 (2000) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zveme ...

Erotika slovních hříček

Letní Shakespearovské slavnosti

"Zkrocení zlé ženy napsal Shakespeare na počátku své tvorby. Tato hra se stala neobyčejně divácky úspěšnou a d ...celý článek



Časopis 25 - sekce