zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zemřel herec, režisér a spisovatel Karel Semerád

Karel Semerád s představitelkou Edith Piaf H. Čermákovou

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

KAREL SEMERÁD - vzpomínka

Tragické události většinou přicházejí náhle a zaskakují nás svou neúprosností.Tak nás zastihla i zpráva o úmrtí pana
Karla Semeráda, dlouholetého člena hereckého souboru zlínského divadla i neopominutelného režiséra řady inscenací na všech scénách zlínského divadla, jakož i autora několika divadelních her. Jeho smrt nás zasáhla bolestně. Bylo známo, že se Karel Semerád už delší dobu potýká s krutými zdravotními potížemi, kterým statečně vzdoroval několik roků. Snad mu smutná skutečnost přinesla tedy konečně úlevu a zasloužený pokoj, jeho odchod však tímto konstatováním není o nic méně tíživý.

Na Karla Semeráda se nedá nevzpomenout jako na výraznou hereckou osobnost. Do zlínského angažmá nastoupil v roce 1968. V době, kdy působil na zlínském jevišti v herecké profesi, byl nepřehlédnutelný. Upoutával vždy osobitým hlasovým zabarvením i charakteristickým, plastickým a dynamickým projevem. Měl rozsáhlý výrazový rejstřík, obsáhnul role vyžadující velký, dramatický rozměr, mimoto byl obdařen jedinečným smyslem pro humor, takže disponoval obdivuhodnými komediálními schopnostmi. Měl dar přirozenosti a spontaneity, proto se u diváků zaslouženě těšil značné oblibě. V mládí se mu přezdívalo "zlínský Mastroianni". Jeho osobnost na scéně poutala nezaměnitelným charismatem. Mezi jeho výrazné herecké kreace patří např. titulní role Oidipa v Sofoklově Vladaři Oidipovi (1974), Pantaleon Vocilka v Tylově Strakonickém dudákovi (1975), znovu titulní role Nikoly v Olbrachtově Nikolu Šuhaji loupežníkovi (1975), Matti v Brechtově hře Pan Puntila a jeho služebník Matti (1979), Veršinin v Čechovových Třech sestrách (1979), Ljapkin-Ťapkin v Gogolově Revizorovi (1983), Brick ve Williamsově Kočce na rozpálené plechové střeše (1985), Nešťastlivec v Ostrovského Lese (1985), Napoleon v Hubačově Generálce jeho Veličenstva (1987), Drak ve Švarcově Drakovi (1989). Tento výčet je pouze zlomkem veškeré plejády jeho herecké tvorby.

Že není malých rolí přesvědčil Karel Semerád kupříkladu v úloze Velasca v komedii Bosé nohy v parku, kterou v roce 1993 sám režíroval, ale i jakožto Starý D´Artagnan v Savaryho D´Artagnanovi. Naposledy byl na zlínském jevišti k vidění jako Sehnálek v dramatu Je třeba zabít Sekala.

Režisér Karel Semerád měl široký tvůrčí záběr. Jeho doménou byly bezpochyby veselohry, v nichž rozkvétal Karlův již zmíněný typický humor. Jako přemýšlivá a intelektuální osobnost měl však touhu vyslovovat se prostřednictvím děl i hlubšího charakteru. K mimořádně zdařilým režijním počinům patří jeho zpracování Bűchnerova Vojcka v roce 1987 v tehdejším Divadélku v klubu, který se dočkal bouřlivého diváckého ohlasu – a to i v cizině, kam inscenace několikrát vycestovala. V tomtéž roce zazářil i coby dramatik - na zlínském jevišti byl ve Velkém sále uveden Semerádův autorský kus - trpká komedie Paneloptikum v režii Miloše Hynšta. Výrazným, sugestivním a neotřelým způsobem zinscenoval následně v roce 1989 ve Studiu Z Sofoklovu Antigonu.

Karel Semerád vášnivě miloval divadlo. Oddával se mu celou svou bytostí, nestačila mu profesionální tvorba ve zlínském divadle, ale roky věnoval úsilí, energii i moudrost práci s ochotníky, jeho postřeh a originální projev nechyběl pravidelně v porotách amatérských přehlídek. Hold milovanému divadlu vyjádřil ve hře Vzhůru do údolí, která se hrála ve zlínském divadle v roce 1985 v režii Miloše Hynšta, jenž si Semerádovy tvorby velmi vážil a oblíbil si ji.

Pokud šlo o Karlovy režie, jeho éra byla bohatá zejména v 80. a 90. letech minulého století. Karel Semerád citlivě uchopil např. slavnou Millerovu Smrt obchodního cestujícího, Dűrrenmattovu Návštěvu staré dámy, Syngeova Hrdinu západu, Hugova Ruyho Blase, Shawův Pygmalion i Topolovy Hlasy ptáků. Svým nezaměnitelným vtipem obdařil dnes už legendární komedie: Thomasovu Charleyovu tetu, Simonovy Bosé nohy v parku, Allenovo Zahraj to znovu, Same, Fraynovo Bez roucha i O´Casseyův Penzion pro svobodné pány. V Divadélku v klubu slavil velké úspěchy s Feldekovou komedií Utíkej, Nituško. Jeho tvorba je široká, těžko proto zmiňovat vše, co by si to zasloužilo – například celá dlouhá kapitola by se mohla věnovat jeho práci pro Divadélko v klubu, kde uvedl více než patnáct inscenací – v některých i sám účinkoval.

Karlova neúnavná píle a vitalita jej i po ukončení aktivní činnosti na zlínské scéně neustále znovu přibližovala k divadlu. Naposledy vytvořil diváky skvěle přijímanou inscenaci v Dílně divadla (což je bývalé Divadélko v klubu) Madam Piaf, hru o životě a díle slavné šansoniérky. Toto představení v loňské sezoně oslavilo už stou reprízu a stále je na repertoáru divadla. Tak Karel Semerád díky Madam Piaf pořád symbolicky žije v našem divadle.

Opustil nás mimořádně pracovitý umělec, který měl až živočišnou schopnost rozžívat na jevišti své hrdiny a který byl hluboce oddaný věci divadla. Vzácný a cenný občanský postoj projevil i v památných listopadových dnech roku 1989, kdy se stal hlavním tvůrcem programu „revolučních“ večerů na náměstí, které pořádalo divadlo. V té době zlínské divadlo dodávalo sílu publiku Karlovou inscenací Půjdem spolu do Betléma.

Na Karla Semeráda nepřestaneme vzpomínat. Nejen jako na osobitého a poctivého umělce, ale i na báječného člověka a kamaráda.

Čest jeho památce. Sbohem, Karle!


Dramaturgyně divadla Jana Kafková.

2.12.2015 11:12:38 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek


Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Antologie Krvavý Žižkov

Přebal knihy

Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek

další články...