zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Romantik Richard Pachman

Richard Pachman - autor hudby k muzikálu Babička. (Foto: L. Matašová)

  

Muzikál Babička se nachází ve stádiu pokročilých příprav. Po korepeticích a čtených zkouškách se ansámbl věnuje spolu s režisérkou Karlou štauberkovou-Sturm nácviku scénické formy. Těšit se můžeme již teď na premiéru 10.10.2000, která bude v Divadle Jiřího Grossmanna. Richard Pachman se podílel na komponování hudby, a rovněž si zahraje postavu Černého vojáka. V přestávce jedné zkoušky jsme ho požádali o kratičký rozhovor.

Máte za sebou čtyři autorská CD, tři CD úprav skladeb vážné hudbym jedno vánoční CD a před sebou vlastně dva žánrové debuty: muzikál a hudbu k filmu Začátek světa. Který z těch žánrů byl pro vás těžší při komponování?
Neřekl bych, že je nějaký žánr lehčí nebo těžší na komponování. Stále je to hudba, která vychází z mého nitra a to, co lidé rádi škatulkují do slova "žánr" je vlastně jen kabát, do kterého hudbu oblékám. Veškeré umění posuzuji jako tok energie, která je odrazem nějaké nálady, atmosféry a duševního rozpoložení. Na filmové hudbě je pro mě velmi lákavé pronikat do nálady a atmosféry filmu. Dostávám se do děje již existujícího, který moje hudba obohacuje. Film Začátek světa byl v tomto velmi zajímavým začátkem mé filmové práce, protože se odehrává například na pozadí zatmění slunce, Velikonoc a Silvestra, což jsou krásně hudebně zpravovatelné situace.
Muzikál byl pro mne nový v tom, že jsem se po řadě víceméně orchestrálních alb začal věnovat písním a k tomu ještě muzikálovému žánru. Velmi mne bavilo hrát si s hlavními motivy, které celým muzikálem proplouvají a jejichž propojení dělá z muzikálu muzikál a ne "písničkál". Nálada celého projektu byla pro mne určující. Při komponování jsem se často procházel po lesích, snažil jsem se být co nejvíc mimo Prahu. Navštěvoval jsem Ratibořice a četl Babičku. Snažil jsem se pomocí moderních hudebních prostředků zachovat laskavost, pohodu a krásu, kterou dala Božena Němcová do svého nezapomenutelného literárního díla.

Richard Pachman coby skladatel a interpret je neodmyslitelně spjat s romantickou hudbou. Babička je také ve své podstatě romantická kniha - uvažoval jste o zpracování i jiných témat do muzikálové podoby?
Jedno romantické téma je v mé hlavě uloženo jako námět nového muzikálu, ale nerad mluvím o věcech nejistých a věcech daleké budoucnosti.

Kdy a jak vznikl prvotní impuls pro volbu Babičky?
V létě roku 1997 jsem se seznámil s paní Hanou Postráneckou. Na doporučení přátel jsem se u ní jako u rehabilitační pracovnice objednal s páteří, která při sezení u kláves dostává zabrat. Naše setkání skončilo povídáním o Babičce. Paní Postránecká mi ukázala několik textů a já se pro myšlenku zhudebnění knihy Boženy Němcové nadchl.

Babička - kniha bývala povinnou četbou, přiznejte se, četl jste jí tenkrát?
Babičku jsem dostal k Vánocům v pěti letech od paní Anežky Homolové, dnes by se asi řeklo od mé chůvy. Paní Anežka se o mne starala po celý předškolní věk. Byl jsem v jejím životě pro ní ditětem i vnoučkem, které sama nikdy neměla.Díky ní jsem prožil až pohádkové dětství. Každý den jsme byli na procházce v olomouckých parcích. Jezdili jsme do Beskyd, na výlety po hradech a zámcích a paní Anežka se stala v mém životě tou nádhernou, moudrou, hodnou babičkou. Dodnes ze vzpomínek na ni a na mé dětství čerpám. Paní Anežce Homolové je celý muzikál věnován, ji jsem měl před sebou, když jsem Babičku komponoval.

Kolikrát jste knihu četl při komponování?
V celku dvakrát a potom jsem se vracel k vybraným kapitolám.

Nakolik vás ovlivnila filmová verze Babičky pana Moskalyka?
Tuto filmovou verzi mám moc rád. Ovlivnění bych viděl jen v tom, že jsem se rozhodl proti literární předloze zvýraznit v muzikálu příběh Viktorky a černého vojáka. Ten byl i v Moskalykově filmu velmi silně a působivě pojat. Mimochodem, pan Moskalyk se přijel podívat na koncertní předpremiéru do Ratibořic, což považuji za velkou poctu.

Byl jste k interpretům milosrdný nebo jste jim naopak zkomponoval technicky náročné party?
Patřím k velmi liberárním skladatelům. Zastávám názor, že interpret musí mít pocit, že zpívá píseň svou vlastní. Jsem přístupný jakýmkoliv úpravám v rámci hlavní struktury a hlavní melodie písně. Není pro mne problém přetransponovat píseň tak, aby se interpretovi zpívala dobře. I když u nekolika skladeb mi bylo řečeno, že náročné na zpívání jsou.

Jak vlastně komponujete - rovnou do notového papíru nebo u klavíru?
Komponuji zásadně v noci uzavřen ve své pracovně před okolním světem. Klávesy mám napojeny na sluchátka. Skladby nahrávám do počítače, i když notový papír také používám.

Přípravy na premiéru muzikálu vrcholí budou letos kvůli němu vaši příznivci ochuzeni o vánoční koncerty?
Přiznám se, že jsem v toku dění posledních dnů na Vánoční koncerty zatím nepomyslel. Myslím si, že bude čas je zorganizovat až v říijnu po premiéře. Řada lidí bere mé vánoční koncerty jako součást Vánoc, nerad bych je zklamal.

Děkujeme za rozhovor.

Richard Pachman
Narozen v roce 1966 v Olomouci, od šesti let navštěvoval hodiny klavíru, absolvent konzervatoře Jaroslava Ježka (skladba, zpěv) a VŠE Praha. První píseň v médiích -- Pro Mozarta (1991), od roku 1993 vydal čtyři autorská CD (Dreams, Sun, Scarabeus, Universe), tři CD relaxačních úprav skladeb vážné hudby, CD Stará vánoční hudba (s prof. S.Jelínkem) a videokazetu Dreams of Scarabeus. Koncertoval v USA, v Izraeli, v letech 1994-1999 vystupoval v sólových pořadech na Křižíkově fontáně na pražském Výstavišti, v sérii koncertů v pražském Planetáriu a v Zrcadlové kapli v Klementinu. Každoročně pořádá vánoční turné po ČR. CD Scarabeus bylo prezentováno jako oficiální dar na Olympijských hrách v Atlantě 1996, je vydáván na kompilacích světové new-age hudby v Brazílii, záznam z vystoupení promítán několikrát ve francouzské televizi. Spolupracuje s MCC sborem (USA), Prism kvartetem (USA), Newton Symphonic Orchestra (USA), s violoncellistou J.Bártou a s českými zpěváky pop-music. Poslední CD Centurium (2000) obsahuje i hudbu k filmu Začátek světa.

4.9.2000 | rubrika - Rozhovory

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 17 - sekce

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Karel Kachyňa

Oznamuje se láskám vašim

Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek

další články...