Bouře a Vzdor na Zábradlí
Inscenace Úklady a láska v režii J.A.Pitínského má snový řád symbolické scény J.Róny, člena uměleckého spolku Tvrdohlaví. Ta vytváří kolem Schillerovy tragedie auru potměšilých radovánek, možná téměř fraškovitě - sarkastickou "podívanou", v níž ale vystupují bytostné postavy hereckých autorit, jež ji svým způsobem umocňují. Jako příklad uvedu samotného presidenta, monumentálního tyrana (J.Ornest), úřednicky úlisného presidentova tajemníka Wurma (B.Klepl), extravagantního estéta dvorního maršálka (V.Marek) a nebo snivou minulost vévodovu milostnici Lady Milfordovou (Z. Bydžovská).
Vlastní děj pojednává, obdobně jako Ostrovského drama Výnosné místo (uváděné na téže scéně - v režii S.Fedotova), o lásce dvou milenců z odlišných sociálních poměrů a o úkladech, jež jim chystají otcové a jejich doba. Tragedie německého dramatika F.Schillera představuje vrcholný literární a umělecký styl "Bouře a vzdor", který bojoval proti zastaralým konvencím společnosti.
Nad tím vším se klene hravost duše režiséra J.A.Pitínského, který snad pro svou potěchu, užívá v některých případech stejných inscenačních prvků jako v jiných svých dramatizacích. Za všechny bych rád uvedl ony mýtické sáňky, které v tomto případě znázorňují (?) nechtěnou ztrátu času (že někomu ujíždějí sáňky). Zatímco v Kouzelném vrchu Thomase Manna, znázorňují božský povoz, který převáží postavy do jiného světa. O dvojici průvodců a hudebníků, kteří od prvého pozdravení sledují z obou stran jeviště diváky, můžeme pochybovat, zda skutečně patří k ději, nebo ke scéně. Nabízejí však rámec, skrze nějž můžeme spatři ukrutnost doby a přitom se nezvednout ze své židle na Anenském náměstí.
Schillerova tragédie Úklady a láska je zajímavá především svým pojetím a dříve zmíněnou hravostí, selhávají však a neplatí některé odbočky a myšlenky, které zřejmě měli inscenátoři a tvůrci v plánu. Alespoň kapesníky, jichž se mi (z reklamních důvodů ?) dostala do ruky spousta, jsem užil k naprosto jinému účelu, nežli k otírání slz dojetím. To se bohužel nekonalo.
Úklady a láska; Friedrich Schiller. Režie J.A.Pitínský, překlad Dagmar a Pavel Eisnerovi, dramaturgie Iva Slámová, hudba Vladimír Franz, scéna Jaroslav Róna, výtvarná spolupráce Klára Bénová, kostýmy Kateřina Štefková.
Hrají: J.Ornest, J.Budař, V.Marek, Z.Bydžovská, B.Klepl, Z.Dušek, J.Kotrbová, P.Špalková, L.Klepal, L.Prakesch, R.Hybeš.
Divadlo na Zábradlí 30.11.00 (psáno z reprízy 2.12.00)
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Ska Wars v Malostranské Besedě
Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek
OPERA/ TANEC
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek