Aleš Petrič: Loutkáři v zákulisí odvedou velký kus práce
autor: Z webu
Začínal v malém divadélku při Obvodním kulturním středisku v Ostravě – Porubě, kde hrál v inscenacích pro děti tři divadelní sezóny. Herec Aleš Petrič potvrzuje, že loutkáři v zákulisí odvedou velký kus práce. Zahrál si například mladého Jana Nerudu, deset postav ve Starých pověstech českých a spousty dalších v jiných pověstech a pohádkách. Studoval na Lidové konzervatoři v Ostravě a v roce 2001 přišel do Divadla loutek, kde začal hlavní rolí v inscenaci Hérakles. Následovala spousta krásných hereckých příležitostí například ve Snu noci svatojánské, Kytici, v pohádce Princezna Majolenka, Dřevěný hrdina a dalších.
Zahradník František v Princezně Majolence.
Loutkoherec má vysněnou takovou roli, kde by ho nebolely ruce a záda, aby se při představení moc nenadřel a přitom byl hodně vidět.
Loutkáři v zákulisí odvedou velký kus práce, který z hlediště není vidět. Loutkoherci si musí připravit v zákulisí loutky a rekvizity, aby věděli, kam ve tmě sáhnout, zdaleka nestačí jen se nalíčit a pak vyjít ze šatny rovnou na plac. I inspice má dost co dělat. Místo oblíbené role mám oblíbené inscenace, například O rybáři a rybce, kde „jenom“ vodím tu nohy, tu ruce loutek, a přehazuji talíře při mytí nádobí. Dále jsou mé oblíbené inscenace již zmiňovaná Princezna Majolenka a Kytice.
Ibragimov hrál na našem festivalu, a už dříve se znal s bývalým uměleckým šéfem Petrem Nosálkem. Vedení divadla ho oslovilo, a tak vznikla jedna z našich nejúspěšnějších inscenací, s kterou jsme byli na všech možných festivalech, mj. v Izraeli.
Ne, na letošním festivalu Spectaculo Interesse, který pořádá naše divadlo, mohou diváci uvidět Čtyři pohádky s vlky za vrátky, kterou režíroval Japonec Noriyuki Sawa, který již delší dobu žije v Čechách. I Nori hrál předloni na našem festivalu, a tak slovo dalo slovo a rozběhla se další spolupráce.
Jsou to tři pohádky české (O Karkulce, O třech prasátkách a O neposlušných kůzlátkách) a čtvrtá je japonská. Nori musel dlouho hledat japonskou pohádku s vlkem, protože v Japonsku je takových pohádek velmi málo.
Pro mě bylo zvláštní, že nám nechal nám naprostou volnost, a my jsme z počátku museli hodně improvizovat. Například řekl teď máte půl hodiny na to, aby jste zkusili vymyslet nějakou scénu. Pak jsme mu ji předvedli, a on řekl, jó, to beru.
Každým ročníkem žije celé naše divadlo. Herci si rozdělí jednotlivé hostující soubory mezi sebou, a pak o ně pečují. Když má v nějakém souboru známé, tak si ho znovu vybere, někdo má soubor jeden, někdo dva. Vodí je do hotelu, zprostředkovávají spolupráci s technikáři, a objednávají v hospodě pivo. Tak vzniká ta nejlepší zahraniční spolupráce.
Většina našich zaměstnanců umí alespoň základy světových jazyků. Proto je správné, že zrovna DLO pořádá mezinárodní festival.
Ano, hlavně s inscenací O rybáři a rybce jsme objeli třeba celé Španělsko, a s jihokorejským loutkovým divadlem z města Chuncheon jsme navázali družbu, takže oni hrají na našem festivale, a my na jejich. S naším divadlem už jsme objel hezký kus světa.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
OPERA/ TANEC
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek