zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Minimalistický Hamlet o hledání pravdy

Markéta Coufalová a Milena Steinmasslová

autor: archiv divadla   

Hamlet – tragický, rozporuplný, ale v žádném případě ne konvenční. Soubor Spolku Kašpar v režii samotného principála Jakuba Špalka nastudoval Shakespearovu tragédii Hamlet v překladu Milana Lukeše. Režisér Špalek se vyvaroval klišé a inscenaci vystavěl na zvláštním rytmu jevištní mluvy. Lze ho připodobnit k rapu či hip hopu. V titulní roli se představil Petr Lněnička. K jeho prospěchu hovoří bezelstnost v obličejové mimice. Střídmý přístup k Hamletově rozervanosti, která se velmi citlivě upírá k hledání pravdy. Brilantní odpovědi např. Poloniovi jsou obrazem jeho skvělé duchapřítomnosti.
Právě klíč hledání pravdy je hlavní v celé inscenaci. Zlo je postupně rozežíráno. Kolem hlavních postav – Claudia (Jan Potměšil) a Gertrudy (Milena Steinmasslová) se pohybují obyčejní lidé – hrobníci, herci, Guildenstern a Rosencrantz. Protipólem královské rodiny je Ofélie (Markéta Coufalová) a Horacio (Martin Hofmann).

Právě ona rytmická břitkost umožnila Špalkovi vytvořit zdánlivou komedii, o to ale více mrazící až do morku kostí díky své ostrosti. Celé neštěstí padoušství znásobuje herectví Jana Potměšila, který dokázal přesně vystihnout zborcení obranného mýtu – jeho svědomí podléhá nekompromisně Hamletovým zkouškám.
Ofélie Markéty Coufalové obstála v nejtěžší árii inscenace (snad ji lze přirovnat ke Královně noci v Mozartově Kouzelné flétně). Obecenstvo dychtivě očekává scénu jejího poblouznění. Markéta Coufalová stupňuje své zastření mysli v zoufalství a citovou drásavost. Tuto atmosféru podtrhují květiny – uschlé pruty.
Usmíření a klid přichází po krvavé tragédii, která se tokem času přeměňuje v mýtus a legendu. Lněničkův Hamlet není jen o strohém bytí či nebytí, ale zejména o hloubce hledání prostorové spravedlnosti, kterou v přesně vypočítaný okamžik podtrhuje chorál a bubny scénické hudby Petra Maláska. Minimalismus v hudbě i na scéně se skutečně vyplatil.

6.2.2006 10:02:44 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 18. týden

Dustin Hoffman (Maratónec)

Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek

další články...