NETHOVOR - detail
Zbyněk
BRABEC
* 1900
Praha
ČR
Zbyněk BRABEC - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 2.2.2005
* Jedna divadelní hra se jmenuje "Tenor na roztrhání", jste na tom podobně?
Svého času ano, nyní jsem v aktivním zpívání poněkud zvolnil, protože si myslím, že někdy méně znamená více. Ostatně jsem si zazpíval všechny vysněné partie. Nyní se stále více věnuji dramaturgii, operní publicistice a pedagogice. Myslím, že je to celkem přirozené hledání jiných aktivit.
* Tenorů je v podtstatě málo - máte tedy v divadlech výsostné postavení?
Už v Jakobínu se zpívá, že "tenoři jsou vzácní ptáci", nicméně si myslím, že nyní není tenorová krize. Ta je ostatně ve všech hlasových oborech nejsou dramatické hlasy velikosti Nilsson, del Monaca, Warrena apod. Proto dramatické partie zpívají lyrické hlasy (a také se brzy ruinují)!
* Liší se nějak práce dramaturga a pedagoga?
Samozřejmě, je to úplně něco zcela odlišného. Na konzervatoři seznamuji studenty s dějinami a pěveckou literaturou a v interpretačním semináři porovnáváme různá interpretační pojetí, hovoříme o pěvcích minulosti i současnosti atd. Jako dramaturg vybírám vhodné tituly ve vhodných souvislostech pro plzeňskou operu. A rád bych upozornil, že dramaturg tituly pouze vybírá a navrhuje, konečné slovo má šéf opery.
* Vážený pane Zbyňku, zdravíme do Plzně a vítáme Vás u NetHOvoru. Můžete přiblížit váš dnešní den? Děkujeme. Redakce.
Dnes jsem měl ráno tzv. předávací schůzi u ředitele na operu Don Pasquale, pak jsem měl opakovací zkoušku na Novákovu Lucernu, s níž hostujeme za týden v ND v Praze, odpoledne jsem začal psát nějaký článek pro Hudební rozhledy, co dělám nyní je Vám známo (poslouchám při tom jednu ze svých asi 40 nahrávek Tosky ze svého archivu) a pak ještě pojedu na zkoušku do divadla, kde zkoušíme jednu mladou sopranistku, která bude v neděli debutovat jako Mařenka a má na to představení dnes zkoušku.
* Bludny Holandan znamenal pro soubor velky uspech. Proc jste se s reziserem Hermanem rozhodli pro tento titul? Pavel.
To je zrovna titul, který jsem já nenavrhl, protože jsem si myslel, že je nad síly plzeňské opery. I když by ve velkém divadle tato inscenace po pěvecké stránce asi moc neprošla, v Plzni se ukázalo, že se inscenace a odvaha šéfa opery Kofroně vyplatila. Bylo to velice zajímavé představení s několika skvělými výkony. Ostatně pan Tolaš je za Holanďana nominován na Cenu Thálie a myslím, že paní Šaková za Sentu je v širší nominaci. Režiséra Heřmana si vybral šéf Kofroň po jeho úspěšné inscenaci Samsona a Dalily a myslím, že i tady vytvořil velice zajímavou inscenaci s osobitou režijní poetikou.
* Jezdíte rád do olomouce a budete v tamní opeře zase někdy zpívat? Tamara
Do Olomouce jezdím rád, byl jsem tam zrovna ve čtvrtek a shlédl jsem představení Cikánského barona. V Olomouci jsem vytvořil Podhájského ve Dvou vdovách - poslední mou vysněnou roli a později Hoffmanna. A také jsem tam měl tři snad zdařilé koncerty. Ale zda budu v Olomouci hostovat, to je spíše otázka pro šéfku opery paní Machytkovou. Já jsem zatím žádné hostování neodmítl.
* Jakou práci děláte raději? Dramaturgii nebo zpěv?
Dělám rád oboje. Jak jsem již řekl, zazpíval jsem si všechny vysněné role, zpívám již 25 let a pomalu začínám z lyrického oboru přecházet na charakterní či spinto. Rozhodně bych chtěl ještě nějakou chvíli zpívat! Dramaturgie mne velice baví, operou se zabývám opravdu od dětství. Bavím mne ovšem tvůrčí dramaturgie - ve spolupráci s režiséry dle mé volby. A rád píši programové sešitky, protože si myslím, že se divák musí něco o díle, které sleduje, dozvědět. A mým přáním je, aby články byly nejen poučné, ale i čtivé. Velice rád také připravuji opery do vysílání na stanici Vlatava ČR.
* Co pro vás znamená hudba? Zuzka
Hudba znamená pro mne hodně a provází mne od útlého dětství. Nedovedu si bez ní život představit. Jsem rád, že ačkoliv znám celý operní, symfonický i oratorní repertoár, neustále objevuji díla, která jsem dosud neslyšel.
* Plzeňská opera je známá nekonvenční dramaturgií. Překvapíte něčím příští sezonu? Jan.
Premiéry příští sezony jsou následující: Martinů: Hry o Marii, Mozart: Cosi fan tutte, Musorgskij: Boris Godunov a další titul hledáme - měla tam být Giordanova Fedora, ale agentura chce za provozování nekřesťanské peníze, takže hledáme titul jiný, uvažujemeo Smetanovu Daliboru.
* Studujete teď nějakou roli?
V této sezoně jsem nastudoval již Rechtora v Lišce Bystroušce a Hraběte ve Vídeňské krvi. akže si zasloužím teď trochu klidu - patrně budu zpívat v Hrách o Marii - hned několik rolí.
* Mohl byste charakterizovat profil plzeňské opery?
To nejde několika větami. Vzhledem k tomu, že jako člen odborné poroty pro udělování cen Thálie v oblasti opery jezdím po všech našich operních scénách a vidím všechny inscenace, myslím si, že se v Plzni nemáme za co stydět. Ale to neznamená, že není co zlepšovat. Trápí nás nedostatek peněz(jiná divadla jsou na tom ale ještě hůře) i nedostatek míst pro angažování mladých talentovaných pěvců, kteří se občas objevují. Také máme problém se získáváním kvalitních orchestrálních hráčů. Snahou současného vedení je hrát představení pro diváky, aby se nám opět vrátili do hlediště našeho divadla. Minulý šéf opery Petr Kofroň zvaním různých režiséru zmapoval současné inscenační možnosti, ne vždy se to setkalo s ohlasem u diváků. Nyní musíme diváky především dostat diváky zpět do divadla. Neznamená to, že budeme ovšem hrát jen konvenční repertoár.
* Vy o hudbe píšte aj kritiky? Petra
Zásadně ne, jistě pochopíte, že by to byl v současné době střet zájmů. Pouze referuji o některých operních představeních v zahraničí, zejm. v Mnichově na stránkách Hudebních rozhledů.
* Píšete o ruinování hlasů - máte na mysli komerční vystupování některých sólistů za peníze v zahraničních produkcích nebo dochází k ruinování hlasů vlivem provozu na českých operních scénách?
Ruinování hlasů vzniká především tehdy, když zpěváci nemají dostatečnou pěveckou techniku, tzn., že zpívají materiálem, což někteří mladí pěvci do jisté míry a v určitých rolích mohou zvládnout, ale je to tzv. běh na krátkou trať. Já jsem si vždy vážil spíš těch pěvců, kteří zpívali svěžím hlasem i v šedesáti letech, např. Karel Berman, Alfredo Kraus a jiní. A další ruinování začíná v divadlech, kde jsou pěvci často obsazováni mimo svůj obor a nebo zpívají dramatičtější obor v příliš mladém věku. O otázce naší pedagogiky by se dalo dlouze hovořit...
* Dnešní orchestry mají lepší instrumentalisty než měly dříve. Jsou zpěváci či zpěvačky dnes také po technické stránce dokonalejší? Marek z Prahy
To se nedá paušalizovat. Samozřejmě nároky stoupají - viz možnosti vidět představení v zahraničí, na CD a DVD nahávkách. Je také pravda, že některé pěvce minulosti si příliš glorifikujeme. Na straně druhé postrádám na českých operních jevištích pěvce typu Tikalové, Podvalové, Blachuta, Bednáře, Jindráka atd.
* Říká se, že není malých rolí. Platí to i v opeře?
Platí. Ale jsou zdánlivě malé role, které, když je ztvární opravdová osobnost, mohou diváky velice zaujmout. Takový byl Karpíškův Hauk Šendorf ve Věci Makropulos, Žena Libuše Domanínské v Krútňavě, Poklízečka Jaroslavy Procházkové také ve Věci Makropulos a mohl bych pokračovat. Také je pravda, že s takovou Anninou v Traviatě nebo Ruizem v Trubadúru asi nikdo nic zvláštního neudělá.
* Máte rád i jiné umělecké obory? Vlasta
Zajímám se o divadlo jako takové, velice rád mám např. balet. A pochopitelně se snažím nevynechat žádnou zajímavou výstavu. Ale už mi toho uteklo...
* Ako dramaturg zohľadňujete viac záujem divákov alebo operných umelcov? Aké diela sa snažíte dostať na scénu? Milan D., Trnava
Vše musí být naprosto vyvážené. Jen opera, pro kterou máme vhodné obsazení, může zaujmout diváky. Vždy jsem se snažil o to, aby repertoár v plzeňské opeře byl vyrovnaný a pestrý.
* Podílíte se také na výchově mladé operní gerace - v čem je podle Vás jiná oproti např. Vaší generaci?
Je to individuální. Mám studenty, kteří mají o operu zájem, jezdí např. na představení do Vídně (to my jsme se přes železnou oponu nedostali), ale jsou i tací, kteří nevědí, o čem je Smetanova Hubička. Nastupující generace má sice více možností - může studovat v zahraničí, získat tam i angažmá (nemusí se prosit na Pragokoncertu, zda dostane povolení a odvádět jim za nic spoustu peněz), ale zároveň je všechno daleko tvrdší. V našich divadlech jsou stavy sólistů snížené o třetinu, nejsou ministerská stipendia a zejména v našich divadlech nejsou kvalitní dirigenti a režiséři, kteří by o mladé pěvce pečovali a vychovávali je.
* Ve Vašem životopise se praví, že jste zpíval v Čechách i na Moravě všude kromě Opavy - není Vám to líto, když Opava je jedna z nejstarších operních scén v republice?
Je mi to líto, ale já se nikdy nikam nevnucoval. Jednou mne z Opavy volali na Dvě vdovy, ale to stejně bylo někde na zájezdě, takže bych si v historické budově stejně nezazpíval. Třeba se mi to ještě někdy podaří...
* Vyspieval ste si aj niečo iné ako potlesk po predstavení (napr. manželku)? -jaja
Manželku jsem si nevyzpíval, ale shodou okolností jsem se s ní seznámil díky zpívání. Zaskočil jsem za nemocného kolegu při jednom provedení Mozartovy Korunovační mše v kostele a ona zpívala v chrámovém sboru...
* Kdybyste mohl trávit nějaký čas kdekoliv na zeměkouli, který kraj byste si vybral? Zdena z Božkova
Líbí se mi u nás doma, rád jezdím do Japonska (byl jsem tam už 3x a pokaždé s jiným divadlem), mám rád Německo, Rakousko a Švýcarsko a těším se, že až budu mít víc času, že se podívám do Paříže a do skandinávských zemí.
* Co pro Vás znamená festival hudebního divadla Opera?
Je to významná přehlídka operních inscenací všech našich operních scén - vypovídá o úrovni provozování opery v Čechách a na Moravě. Kéž by i v budoucnu byl dostatek prostředků tuto uměleckou konfontaci uspořádat!
* Podílíte se jako organizátor na festivalu Opera 2005. Letos budete v jeho rámci zpívat na jevišti. Co je lepší organizovat nebo zpívat? Luboš
Organizace festivalu je velice náročná a neleží jen na mne, spíše na jeho ředitelce sl. Šaldové. A zazpívám si rád! Novákovu Lucernu považuji za jednu z nejkrásnějších českých oper a role Zajíčka je v současné době můj pravý pěvecký obor. Tak mi držte palce!
* Pekný podvečer. Pán Brabec, z vášho životopisu ma zaujala informácia, že ste spieval na všetkých českých operných scénach okrem tej, ktorá je v Opave. To je dosť kuriózne. Nechystáte sa túto svoju bilanciu v najbližšej dobre predsa len nejako poopraviť? Alebo opýtal by som sa aj inak - nechce vás Opava alebo vy nemáte rád Opavu? Všetko dobré, Tibor z Bratislavy.
Opavu mám rád, ale nedostal jsem pozvání.
* Hrajete také na nějaký hudební nástroj? Jirka
Hraji na klavír - pro zpěváka je to velice důležité!
* Prezraďte niektorého zo svojich koníčkov. Tipovala by som podľa jednej z predchádzajúcich odpovedí, že sa amatérsky venujete maľbe. Je to tak? Kvetka
Když něco namaluji, musím pod to napsat, co to je. Nikdo to nepozná! Koníčky mám turistiku, přírodu, hrady a zámky, kartografii, městskou dopravu a divadlo a divadlo a divadlo!
* Který moment své umělecké dráhy považujete za rozhodující? Eva z Brna
Naprosto jednoznačně: angažmá v německém Plauen. A také jsem velice rád zpíval v SOP Praha za ředitelování Evy Randové.
* Je o Vás známé, že jezdíte občas na operní představení do Německa nebo Rakouska. Máme proti tamním produkcím co dohánět?
Pracuje se tam s větším nasazením a profesionalitou. Všichni se koncentrují na jednu věc, nedělají v té době nic jiného a jsou za to také dobře zaplaceni (aby nic jiného dělat nemuseli)!
* V sobotu 12.2. vystoupíte v rámci festivalu Opera 2005 s nOvákovou Lucernou v Národním divadle Praha jako Zajíček. Co pro Vás tato opera znamená?
Na tuto otázku jsem už v podstatě odpověděl! Mám ji velice rád (Lucernu miluji i jako činohru od dětství)!
* Prozradíte nám Váš hlasový rozsah? Mirek z Berouna
Zhruba dvě a půl oktávy
* V kterém jazyce nejraději zpíváte? Petr
Italsky, česky, německy, latinsky, rusky
* Kterou roli byste z výčtu všech, které jste nazpíval dal do popředí? Mohl byste sestavit třeba žebříček pěti. které zpíváte nejraději?
Princ v Rusalce, Faust ve Faustovi a Markétce, Tamino v Kouzelné flétně, Don Ottavio v Donu Giovannim, Jeník v Prodané nevěstě, Sou-Chong v Zemi úsměvů, Podhájský ve Dvou vdovách ...
* A keď tak porovnávate - v čom je podľa vás rozdiel medzi opernými predstaveniami v Mníchove a napr. vo vašom domovskom divadle? Petra
To se nedá vůbec srovnat! Žádná česká operní scéna nesahá úrovni Bavorské státní opery ani "po kotníky". U nás převládá na všech scénách - někde více, jinde méně - šmíra. le zajeďte si i do menšího německého divadla a uvidíte ten rozdíl! U nás nejsou dobří dirigenti a režiséři - a to je to prvotní! Není, kdo by dobře formoval operní soubory!
* Kteří jsou Vaši nejoblíbenější autoři? Dana z Chebu
Všichni - hlavně Janáček, Verdi, Wagner, Smetana, Dvořák, Fibich, Martinů, Novák, Šostakovič..............
* V angažmá Divadla J.K. Tyla budete bezmála čtvrstoletí - jak na tuto etapu svého života pohlížíte?
V Plzni jsem velice rád a nesmírně si vážím publika, které má své herce rádo! Odolal jsem všem dalším nabídkám na angažmá - vše jsem poměřoval s Plzní a nakonec vždy Plzeň zvítězila. Ale hostoval jsem v mnoha jiných divadlech, v některých i soustavněji, a to mne obohacovalo.
* Operete sa už vôbec nevenujete?
Ano, právě jsme měli premiéru Vídeňské krve od Strausse, kde zpívám hraběte Zedlau.
* Můžete prozradit, co je na studování operní role nejtěžší -technika zpěvu nebo její charakter? Igor
Obojí. Nezvládnete-li roli po technické stránce, nemůžete ji ani dobře zahrát.
* Ako často musíte navštevovať foniatra? Danča
U foniatra jsem byl naposledy v době studií na konzervatoři, kam mne poslal profesor, aby si ověřil, zda jsem tenor nebo baryton. Snažím se zpívat tak, abych foniatra nepotřeboval.
* Co chystá DJKT pro příští sezonu? Máte již hotov plán?
Hry o Marii, Cosi fan tutte, Boris Godunov, Dalibor?
* Myslíte si, že je správné v dramaturgii opery razit směr - teď ještě diváky máme? Tedy přestat myslet na mladé? Nechá se vůbec v dnešní době přitáhnout mladý divák k opeře?
Náš stát, resp. naše školství absolutně zanedbává výchovu mládeže k umění a k divadlu. Proto také čteme, že jsme na prvním místě ve spotřebě alkoholu mladistvých v Evropě. každém německém divadle je tzv. Theaterpedagoge, který pracuje systematicky se školami, pořádá workshopy aj. Je to otázka spíš na paní Buzkovou. Ale výchova naší mládeže ke kultuře je v tomto státě katastrofální!!!
* Podílíte se také na formování operního souboru v Plzni. Co byste ještě zlepšil?
Zlepšit se dá hodně, nový šéf opery nastoupil do funkce od této sezony, snad se již nějaké výsledky dostavily. Je to ovšem na dlouhou debatu.
* Setkání s tenoristou Zbyňkem Brabcem bylo velmi zajímavé. Věříme, že se i nadále budete věnovat aktivnímu zpívání. Děkujeme za setkání s vámi. Vaše slovo závěrem? Redakce
Děkuji všem za zajímavé otázky, doufám, že jsem na ně zřetelně odpověděl a že jsem se moc nepřeklepával. Psal jsem velice rychle a nejsem profeionální písařka. Mějme všichni rádi divadlo a operu a získávejme pro ně další lidi - obohatí to nás všechny!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
září 2011
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.