Reportážní próza Válka nemá ženskou tvář

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekVýchodočeské divadlo už třináct let uvádí cyklus scénických čtení INprojekty (Malé inscenační projekty světových novinek), jenž je určený především – ale nejen – mladému divákovi. Jeho jednotlivé díly představují současné dramatické texty, které se přímo dotýkají aktuálních problémů světa, v němž žijeme.
Posledním INprojektem stávající divadelní sezóny bude dramatizace reportážní prózy Válka nemá ženskou tvář bělorusko-ukrajinské investigativní novinářky a důsledné kritičky Lukašenkova diktátorského režimu Světlany Alexijevičové.
„Autorka tento »román hlasů«, jak bývá specifický literární žánr Alexijevičové označován, sestavila z výpovědí stovek žen, které se zúčastnily Velké vlastenecké války. Zprvu cenzurovaná kniha s výrazným protiválečným apelem vyšla poprvé v polovině 80. let minulého století, na začátku třetího tisíciletí ji dnes už mezinárodně uznávaná držitelka Nobelovy ceny za literaturu přepracovala a doplnila o dosud neuveřejněné výpovědi,“ říká dramaturgyně cyklu Anna Zindulková Hlaváčková.
Dramatizaci původně nedivadelního textu připravily herečka Východočeského divadla Kristýna Hulcová a absolventka oboru režie na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU Eliška Říhová, která se následně ujala i režie. Proč kývla na spolupráci s Východočeským divadlem, zdůvodňuje slovy: „Válka nemá ženskou tvář je knihou plnou silných obrazů. Například: člověk si veze na trakaři kus ruky, kterou našel v masovém hrobě, velitel kuchařce prostřílí hrnce, nebo ženy, které si na spaní nasazují náušnice. Myslím, že to vše by mohlo být základem plnohodnotné inscenace. Přišlo mi klíčové, že jsou to rozhovory s ženami, a ne válečná či historická analýza. Právě proto, že Alexijevičová poskytuje naprosto neotřelý pohled na válku, považuji za důležité přenést dojem z té knihy do divadla.“
V připravovaném divadelním útvaru na pomezí instalace, scénického čtení a inscenace budou účinkovat dámy Ludmila Mecerodová, Kristýna Hulcová a Karolína Šafránková, které překvapivě doplní i jeden mladý muž – hostující Štěpán Pospíšil. „Ženy, které v knize promlouvají, dost často mluví o tom, že ve válce žily mužský život nebo že si přály, aby se staly muži. Ve chvíli, kdy budeme mít k dispozici i mužský hlas, můžeme téma obsáhnout daleko hlouběji a zároveň se od žen dostat k člověku jako takovému – k člověku ve válce,“ vysvětluje režisérka Eliška Říhová.
Součástí premiéry, která se uskuteční v pondělí 20. března na Malé scéně ve dvoře, opět bude závěrečná diskuse s tvůrčím i hereckým týmem a překladatelem, novinářem a komentátorem ČRo Liborem Dvořákem.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Projekt Divadla na cucky propojuje nejen lidi bez domova

Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU sp ...celý článek
Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane ...celý článek
Časopis 27 - sekce
HUDBA
Emma Drobná: Emminencia

Zpěvačka Emma Drobná, rodačka z Nového Města nad Váhom, se do povědomí veřejnosti dostala díky vítězství v sou celý článek
OPERA/ TANEC
Český varhanní festival oživuje historické varhany

Více než 80 koncertů po celém Česku nabídne 19. ročník Českého varhanního festivalu, který se koná od června a celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Berlín Alexanderplatz filmová adaptace románu

Berlín Alexanderplatz
Touha být dobrým člověkem umí být provázena zlými skutky. Nejnovější filmová adaptace celý článek