Heda Gablerová – Naostro: Klasika v novém střihu

autor: Pavel Nesvadba
zvětšit obrázekČinoherní klub vstupuje do jubilejní 60. sezóny s dalším ambiciózním titulem – HEDA GABLEROVÁ – Naostro v adaptaci britské dramatičky Niny Segal. Tento text staví most mezi klasickou Ibsenovou předlohou a současným divadelním jazykem. Nejde o pouhou aktualizaci. Segal do hry vnáší nový pohled – děj situuje do prostředí natáčení filmové adaptace Hedy Gablerové, čímž propojuje autentické prostředí norského autora s aktuální reflexí moci, umění a manipulace.
Dramaturgická linie inscenace není náhodná – Činoherní klub se k Ibsenovi vrací. V roce 1996 zde byla uvedena původní HEDA GABLEROVÁ v režii Ladislava Smočka s Ivanou Chýlkovou v titulní roli. Nová inscenace, tentokrát pod taktovkou Jiřího Havelky, se k této tradici hlásí, ale jde vlastním směrem. Havelka citlivě balancuje mezi nostalgií a moderním výkladem, čerpá z Ibsenovy tragédie, ale dává prostor i nové dynamice postav. Překlad Markéty Kočí Machačíkové zachovává autenticitu dialogů a propojuje původní citace s novými vrstvami.
Scénografie Dády Němečka sází na minimalismus. Základ tvoří otevřené maringotky – azyl filmařů, zatímco horizont rámuje zasněžená norská krajina. Po celou dobu inscenace působí jako živý obraz, nehybný, nebo naopak podivně proměnlivý – prvek, který přidává severskou melancholii i skryté napětí. Kostýmy Sary Voříškové kombinují současné prvky s odkazy na Ibsenovu dobu, čímž podtrhují nadčasovost tématu. Celek se nese v chladné, znepokojivé estetice, v níž se postavy ztrácejí ve vlastních ambicích, závislostech a klamu.
Segal zachovává klíčové postavy původního dramatu, ale staví je do nové perspektivy. Heda (Marta Dancingerová) není jen tragickou hrdinkou, ale i herečkou, která manipuluje nejen svými kolegy, ale i vlastním příběhem. Je sebejistá, ale zároveň vnitřně rozložená. Jorgen Tesman (Viktor Zavadil) je s ní ve formálním manželství, ale zároveň v roli nadějného herce, kterého Heda spíše trpí než miluje. Tea (Romana Widenková) se posouvá do role psycholožky, která má na všechny postavy silný vliv. Ejlert (Jan Grundman) byl na plac povolán samotným režisérem. Náhoda nebo záměr? Coby bývalý partner Hedy, postupně závislý na alkoholu, vnáší do hry další prvek manipulace.
A pak je tu Henrik (Jan Hájek) – režisér, který zosobňuje moc v celém procesu natáčení. V jeho postavě se snoubí brutalita, posedlost kontrolou a možná i samotný odkaz na Henrika Ibsena. Opakuje scény, manipuluje Hedou, nutí ji k „autentičnosti“, která ji postupně ničí. Služka Berta (Lucie Žáčková) je zde přetavená do postavy produkční, která nekompromisně dbá na pravidla natáčení – žena v zákulisí, ale s reálnou mocí.
☆☆☆☆☆Heda Gablerová – naostro není jen adaptací, je hravým a současně syrovým přepisem Ibsenova odkazu. Jiří Havelka s precizností vytahuje na povrch toxické vztahy, mocenské manipulace a psychologické hry, které se nemění ani v průběhu staletí. Díky textu Niny Segal, promyšlené režii a silným hereckým výkonům se podařilo vytvořit inscenaci, která propojuje tradici s experimentem, minulost se současností. Další důkaz, že Činoherní klub je i po 60 letech v nejlepší formě.☆☆☆☆☆
Nina Segal: Heda Gablerová - naostro
Překlad Markéta Kočí Machačíková; režie Jiří Havelka; dramaturgie Markéta Kočí Machačíková a Barbora Sedláková; scéna Dáda Němeček; kostýmy Sára Voříšková a hudba Milan Pastyřík a Josef Münzberger
Osoby a obsazení: Heda (Marta Dancingerová); Jorgen (Viktor Zavadil); Tea (Romana Widenková); Ejlert (Jan Grundman); Henrik (Jan Hájek) a Berta (Lucie Žáčková).
Premiéra 28. února 2025.
📘 www.cinoherniklub.cz
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
MILENA – výsostně ženské drama dvou osudů napříč stoletím

Městské divadlo Mladá Boleslav uvedlo na podzim 2024 ve světové premiéře původní drama Marka Epsteina s názvem ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Nadace Hany Zagorové

Osobnostní práva legendární Hany Zagorové spravuje nadace nesoucí její jméno, založená jejím manželem Štefanem celý článek
OPERA/ TANEC
Figarova svatba z Metropolitní opery míří do kin

Aktuální sezóna kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku pokračuje představením, které si v kritikách zasl celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Japonský piknik pod sakurami míří na Hanspaulku

Zpříjemněte si příchod jara po japonsku, připravte si deku a vydejte se v sobotu 26. dubna do pražského parku celý článek