zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dohnat a předehnat – československý a polský design 20. století

L. Niklová - Kocour, 1963 (Foto: Z. Sodoma)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

V roce, kdy závod v dobývání vesmíru nabírá na intenzitě, Nobelovu cenu za literaturu získává Boris Pasternak a Elizabeth Taylorová září v hlavní roli ve filmu Kočka na rozpálené plechové střeše, triumfuje Československo na první poválečné světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu. Národní pavilon i expozice, zažívající v Evropě nebývalý ohlas, ukázaly konkurenceschopnost naší produkce a pro československý design se staly milníkem obdobného významu jako užitá tvorba kubismu či funkcionalismu. V našich podmínkách znamenalo kladné přijetí bruselského stylu jeho rychlé zdomácnění a rozšíření do veškerých oblastí života. Československý výstavní pavilon, přezdívaný návštěvníky Pavillon bijoux – klenot, našel odezvu i v sousedním Polsku, jehož návrháři pracovali v obdobných podmínkách socialistického hospodářství jako ti naši. Polsko se sice světové výstavy neúčastnilo, hned vzápětí se však zapojilo do hry a zakrátko už přestalo být jasné, čí nápad byl první, kdo koho kopíroval, kdo má právo pyšnit se vlastnictvím patentu, a konečně – kdo to „zvládl lépe“?

Československé a polské exponáty zlaté éry bruselského stylu, pocházející zejména ze sbírek sběratelů Jana Jeništy, Barbary Banaś a Filipa Speka, představuje Muzeum umění Olomouc v tomto rozsahu vůbec poprvé. V Salónu, na stolech s křehkým porcelánem, se rozpoutává lítý boj mezi různými provedeními téhož tématu v pojetí československých a polských designérů, o jehož výsledku mohou rozhodnout diváci. Vřava se pomalu utichá v dalších místnostech, v nichž se srovnání dočkají grafická tvorba, fenomén lisovaného skla, průmyslový design, nábytek a hračky, až nakonec zcela utichne v mírovém soužití vybavení bruselského pokojíčku. Konečná podoba výstavy však závisí na divácích, kteří jsou vyzváni, aby ji doplnili o předměty ze svých domovů. Muzeum moderního umění se tak na krátký čas stává nejen místem srovnávání, ale především společným domovem dvou škol designu. Výstava Dohnat a předehnat navazuje na projekt BWA Wrocław – Galerie současného umění, jenž se v minulém roce uskutečnil v polské Vratislavi pod názvem Wojna i Pokój. Výstava pod o československém a polském designu pod titulem Dohnat a předehnat probíhá v Salónu a Kabinetě olomouckého Muzea moderního umění do 24. ledna.

16.11.2015 11:11:34 HelKo | rubrika - Výstavy

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Od Michelangela po Callota

Od Michelangela po Callota: Umění grafiky manýrismu

Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I ...celý článek


Nové realismy

Expozice Nové realismy (Foto: Jan Kolský)

Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Childish Gambino: poprvé v O2 areně

Childish Gambino

Na co sáhne, to promění ve zlato. Donald Glover aka Childish Gambino se vrací na koncertní pódia. Čtyřnásobný celý článek

další články...