zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nekonečný příběh cisteren Čestmíra Sušky

Čestmír Suška: Rezavé květy

autor: archiv divadla   

Náramkům obryň se podle sochaře Čestmíra Sušky podobají jeho skulptury vytvořené ze starých cisteren. Vystaví je od 21. března do 25. dubna 2007 v továrním prostoru Thámovy haly v pražském Karlíně pod názvem Rezavé květy. Sám si ironicky říká Velký recyklátor. Probouzí totiž železný šrot k novému životu, k nové kráse. Z obřích rezavých pivovarských cisteren, do nichž se původně vešlo 208 hektolitrů piva (!), vykouzlil monumenty jak utkané z krajky. Na výstavě budou k vidění i otisky vyřezaných vzorů na papír.

Někdejší člen významné výtvarné skupiny Tvrdohlavých nemusí chodit do módních fitness studií – jeho umění je vlastně těžká dřina! Před časem vydlabával působivá díla z kmenů velkých topolů. A mnohá z nich se stala obdivovanou ozdobou galerií. Dnes si vybírá ještě obtížnější práci. Je posedlý vyřezáváním vzorků do cisteren, které původně sloužily smíchovskému Staropramenu ke zrání piva. Pracoval již s různými materiály, se dřevem i sklem, zajímaly ho ve vztahu k výtvarnému umění i divadelní postupy. K železu však měl kdysi odstup jako k civilizačnímu výtvoru.
Ale když na své stáži v americkém Vermontu uviděl na smetišti velkou kovovou polokouli, odříznutou ze zásobníku plynu, byl jako uhranutý: „Pochopil jsem, že ji tam nemůžu nechat,“ přiznává. Naučil se tedy svařovat i vyřezávat kov. Obzvlášť ho fascinuje práce s plazmovým hořákem: „Cosi podobného se děje i na povrchu Slunce! Připadá mi úplně zázračné, že něco takového mám v ruce.“
Jeho rozměrná díla se nikam dovnitř nevejdou – a tak pracuje i v zimě venku, v zahradě u hangáru v Řeporyjích, kde díky pochopení Obecního úřadu zřídil i pro jiné umělce Sochařské studio Bubec. Hala i dvůr se tak trochu podobá svatyni mytických Kyklopů, kde se sochař v kožené zástěře a s ohněm v ruce pohybuje jako bájný Hefaistos. Studio se mimo jiné snaží vylepšit prostředí obce a citlivě spolupracuje při úpravě pražského Prokopského údolí.
Už od začátku 90. let se Suška zabývá vztahem vnějšího a vnitřního prostoru sochy, jež pak někdy evokuje až dojem žebroví gotické katedrály. „Inspirací k vyřezání vzorů do cisteren jsou obyčejné všední věci, s nimiž se denně setkáváme. Líbí se mi jednoduché vzory a ornamenty, které jsou všude okolo nás, vzor utkaný na šále, záclonách, ubruse, nebo přírodní ornament šupin na šišce. Sochy z cisteren pak dostaly podle toho název – Ubrus, Šiška… Když ornament aplikujeme na industriální nádobu, která má specifický výraz sama o sobě, vznikne kontrastní kombinace, která mě zajímá – krajky v prostoru.“

25.3.2007 19:03:24 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 24 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Výstavy

Alšova galerie roste a intenzivně posiluje vášeň pro umění

Belvedere na Hluboké – Let It GROW Again!

Alšova jihočeská galerie představuje rozsáhlý výstavní projekt s názvem Belvedere na Hluboké – Let It GR ...celý článek



Časopis 24 - sekce

HUDBA

MikuLOVE 2024 spojí avantgardní legendy

Plastic Dogs

Dvacátý (plus čtvrtý) ročník hudebního festivalu MikuLOVE, který proběhne 30. a 31. srpna v areálu letního kin celý článek

další články...