Dvě tváře Fridy Kahlo ve zlínském divadle
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekPůvodní hru ověnčenou prestižní cenou Evalda Schorma, o slavné kontroverzní malířce Fridě Kahlo nastudovalo v této sezóně Městské divadlo Zlín. Ačkoliv titul dramaturgicky spadal do dřívější programové linie Kauza Ž ve Studiu Z, premiéry se tento projekt dočkal až v letošní sezóně. Časový odklad výsledku jen prospěl, inscenace Fridy Kahlo zazářila v početné konkurenci na patnáctém ročníku zlínského divadelního festivalu zaměřeného na dramatické novinky Setkání-Stretnutie (17. – 22. května 2010).
Finální text vznikal v průběhu zkoušení pod režijní taktovkou Janky Ryšánek Schmiedtové. Spletitý příběh mexické umělkyně autorka umístila do známého newyorského hotelu Chelsea. Její osobní pohled na Fridu vtiskl inscenaci vyhraněné kontury, kde spolu soupeří dvě polohy ženské psychiky, které Frida Kahlo žila v různých obdobích svého rozporuplného života.
První představitelkou Fridy je Eva Daňková. Její Frida je sebevědomá, samostatná, smyslná, zaslepená, zlomyslná, hořce ironická, talentovaná, neúnavně neústupná žena v mužských šatech, která vstupuje do dialogu s Fridou v tradičním oděvu představující ženský stereotyp v uvažování, racionální, ale zároveň plný intuice a oddanosti k rodině. Frida druhá v mexickém kroji v podání Tamary Komínkové je svědomím té první. Zabývá se jejími často potlačovanými zážitky, v jejímž centru stojí nenaplněná touha po dítěti a osudová láska k manželovi.
Do série vzpomínek na klíčové životní momenty se zaplétají i zaměstnanci hotelu Chelsea, Pokojská - Petra Domžalová a Recepční - Josef Koller. Úsměvnou epizodní roli afektované zákaznice Clare Boothe Luce s úspěchem vystřihla Romana Julinová.
Mužský svět Fridy zde mohutně zastupuje její všudypřítomný manžel, komunisticky orientovaný malíř Diego Rivera, kterého obětavě ztělesňuje Jan Leflík. Role milence, fotografa newyorské smetánky Nicolase Murraye připadla Pavlu Vackovi.
Herecký kolektiv v komorním prostoru Studia Z představil sondu do duše pozoruhodné ženy citlivě, s chutí a naplno. S hereckou akcí se organicky propojila živá hudební složka za doprovodu kapely Los Perdidos. K vrcholům inscenace patří taneční výstupy v choreografii Hany Halberstadt.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Zemřel Dušan Grúň
Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek
OPERA/ TANEC
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek