zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Martin Trnavský o Shakespearovi a také o Frídě

Martin Trnavský

autor: archiv   

zvětšit obrázek

V rámci Letních shakespearovských slavností na Pražském hradě se letos poprvé představila inscenace Oko za oko (Niečo za niečo) v režii Michala Vajdičky, která vznikla ve slovenské produkci. Hlavní roli v ní ovšem hraje Martin Trnavský. Tento populární herec je zároveň principálem divadelního spolku Frída, který už jedenáct let brázdí české a moravské scény.

  • Shakespearova hra Oko za oko je hodně zvláštní, a nejednoznačná. Stejně jako váš hrdina Vincezio. Jak ho vidíte vy?
    Víte co, nikdo z nás není kladný hrdina. Takže, vždycky jde o výklad příběhu i jednotlivých postav. Naším cílem bylo přiblížit tuhle hru, to, co chtěl tenkrát Shakespeare říci, dnešním divákům. A to se nám myslím povedlo. A na tom je fascinující, že Shakespeare je opravdu stále aktuální. Takže i když si ho přeberete vlastními vjemy, tak jak ho cítíte, je opravdu velmi aktuální k dnešku a diváci to tak cítí.
    Jedna věc je, když tu hru čtete. Je velmi moudře napsaná, ale strašně dlouhá. Je tam strašně moc monologů, popisných věcí a situací. Ale pokud chcete modernímu divákovi v dnešní rychlé zkratkovité době tuhle hru předvést, tak ho musíte koncepčně inscenovat úplně jinak. Tedy tak, že z něj vytáhnete to nejlepší, co divák pochopí a to pošlete na scénu. Jestliže se tedy přijde podívat někdo, kdo si hru právě přečetl, bude se velmi divit, co jsme z toho udělali my. A přitom je to pořád Shakespeare.


  • Mimochodem, jaký vztah máte k Shakespearovi? Jedna z vašich prvních rolí prý byl Othello?
    Jedna z mých prvních rolí byla právě ve hře Oko za oko. Jako náměstek Angelo jsem v představení v režii Romana Poláka absolvoval na JAMU. Když mi teď volali, abych hrál v této hře Vincenzia, tak jsem si říkal Bože můj, to je tak zdlouhavé a nudné, že to divák v letní produkci nepřežije... Takže jsme to s panem režisérem Michalem Vajdičkou celé předělali. Je pravda, že pak jsem hrál Othella, ale od té doby jsem Shakespeara nedělal. Ale mám tohoto autora rád, jeho hry mají hlavu a patu, a velmi se mi líbí blankvers.
  • Jak se vám hraje venku?
    V plenéru se musí hrát jinak než vevnitř, v divadle. Víte, kdy se mi hraje dobře?Když to funguje a cítím z diváků, že se baví. Ale moc dramatické situace se venku hrát nedají, stačí jeden přelet letadla, jeden komára první vítr, a diváky to hned rozptýlí.
  • V současné době se s klasikou na scéně příliš nesetkáváte. Vaše divadlo Frída dělá většinou původní věci...
    Mně baví dělat původní věci. Já jsem vyrostl na divadlech malých forem, a baví mě tento typ divadlo, které komunikuje s divákem. Proto jsem založil Frídu. A tak jsem vlastně tohle představení s Michalem Vajdičkou přizpůsobil našim představením malých forem. A jak se zdá podle ohlasů diváků, funguje to.
  • Vy sice máte soubor, ale nemáte divadlo. Donedávna jste hráli v Divadle Bolka Polívky, teď hrajete v brněnské Redutě a „kočujete“: Nevadí vám to?
    Víte co - takové Divadlo Járy Cimrmana (i když se k nim nechci přirovnávat), je taky kočovný soubor. To má své praktické důvody, jestliže se hry hrají několik let. My máme na repertoáru dvanáct her, a v Brně si s tím nevystačíte, musí se jezdit. Ale nás to jezdění po jiných městech a jiných scénách, zájezdních hostincích baví. Všude je jiný divák, musíte se mu přizpůsobovat, a to je na tom vlastně nejzajímavější. Kdybych mluvil slovem sportovce „Máme natrénováno." Takže každé představení je jiné, podle prostředí i diváků, a má to svoje kouzlo. Baví mě, že děláme naše autorské věci – od čistého papíru si vymyslíme, co budeme dělat, a můžeme si to dělat podle svého. V tom je ta největší svoboda. A zaplaťpánbu se to divákům líbí, uživí nás to, takže v našem divadle jsou vlastně všichni šťastní.
  • Co teď připravujete ve Frídě?
    Poslední představení, které jsme měli, bylo Interview s upírem. Název trošku zavádí, můžete si ho splést se stejnojmenným filmem, ale je to něco úplně jiného. A teď začínáme zkoušet s Dianou Mórovou, což je herečka Slovenského národního divadla, hru Dodo Gombára Mezi nebem a ženou. Dodo ji napsal v roce 2000, to jest v době, kdy jsme společně zakládali Frídu a měli první představení Sex , drogy a rock´n ´roll. Strašně se na to těším, protože jsem si chtěl s Dianou zazkoušet už dávno.
  • To jste mi nahrál na poslední otázku – jaký je Váš vztah se slovenskými umělci? V Oko za oko hrajete česko-slovensky, ve Frídě často hostují slovenští umělci, vy sám jste hrál v slovenském seriálu atd.
    Já miluju spojení českého a slovenského jazyka na jevišti, té kultury, a vůbec divadelního vnímání. Dá se říci, že v každém představení se mnou a Radimem Novákem hraje nějaký slovenský umělec (hraje u nás například Božidara Turzonovová, Judita Hansman). Už to takhle máme jedenáct let, a mně to tohle propojení velmi baví.
    Když jdu za sponzory, tak říkám, že je to spojení kultur v Brně. A je možná, že město Brno a kraj dá letos poprvé nějaké peníze. Poprvé po jedenácti letech, kdy máme pořád narváno...
    Já jsem vyrůstal na slovenském divadle, na Lasicovi a Satinském. Pak mě velmi ovlivnil Bolek Polívka, s ním jsem měl možnost se setkat nejen na jevišti, ale taky jako s člověkem. Tyhle vlivy se propojily v tom, jaké divadlo dělám. Prostě, já jsme takovej svojskej, a snažím se, aby Frída byla domácká, aby s ní bylo dobře. Aby z ní ta „rodina“ byla cítit i pro diváky. Byl bych rád, aby se divák cítil v našem divadle jako doma a měl pocit, že je součástí toho, co se děje.
  • 22.8.2011 10:08:44 Jana Soprová | rubrika - Rozhovory

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Články v rubrice - Rozhovory

    Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl

    Patrik Lančarič

    Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek



    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Ivan Hlas – 70

    Ivan Hlas – Pramínek času

    Ivan Hlas – Pramínek času
    Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Film na motivy povídek Oty Pavla

    Smrt krásných srnců

    Smrt krásných srnců
    Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

    další články...