zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Režisér Michal Dočekal o Enronu

Režisér Michal Dočekal při zkoušce inscenace Enron

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Je to hra, která měla premiéru v roce 2009 v londýnském Royal Court, kde se už přes padesát let odehrávají premiéry významných britských dramat. Ta hra je pozoruhodná tím, že je to do jisté míry dokumentární drama. Vychází z faktů a historických souvislostí o původně těžařské a naftařské společností, která expandovala neuvěřitelným způsobem, do mnoha různých odvětví podnikání a sedmkrát za sebou byla vyhlášena nejprogresivnější společností ve Spojených státech. Tento energeticko-finanční gigant se stal takovým supermanem nové ekonomiky. Ta společnost zkrachovala v roce 2001. Týden po napadení Světového obchodního centra 11.září byli manažeři té firmy zatčeni. I když tyto dvě události spolu zdánlivě nesouvisí, byly natolik podstatné, že právě tehdy pro nás začalo 21.století. Od té doby stále více lidí čte ekonomické rubriky. Státní dluhopisy, pohyb trhů, to jsou věci, kterým před deseti lety většina lidí nevěnovala pozornost, jim teď věnovat musí, protože vás to dostihne. Ten společenský konflikt, který dramaticky a drasticky eskaloval, otevřel útok na dvojčata, se zároveň se v té ekonomické oblasti metaforicky otevřel krachem Enronu. V té době se americká vláda snažila velmi masivně oživit americkou ekonomiku, začala půjčovat lidem na domy a poskytovala hypotéky na bydlení. David Hare ve hře Jednoduše a na cokoli, která je složena výhradně z citátů ekonomů a bankéřů , to charakterizuje větou: Pak už se stalo jediným kritériem - dýcháte, v tom případě vám půjčíme. Půjčovalo se lidem, o kterých banky musely vědět, že nebudou mít na splátky, a odtud se vyvinulo obchodování s úvěrovými kreditními deriváty, a další složité ekonomické tahy. Poté se ukázalo, že svobodný trh není samospasitelný, že v něm může docházet k velkým chybám, tzv. bublinám, které vedou k velkému zhroucení. To byl pouze počátek, Enron by byl daleko slavnější, kdyby nenastala ta hypoteční krize v roce 2008, kdy došlo k pádu ohromné investiční banky. Lehmann Brothers, která se podílela na vzestupu Enronu. Krize se poté přelila i do Evropy. Ale ta hra v zásadě není o důsledku této krize či finančních otázkách, ale v přeneseném slova smyslu o důvěře a o víře. Zkoumá, do jaké míry ji máme a do jaké míry jsme ji ztratili. V tomto směru je Jeff Stilling takovým věrozvěstem.

  • V britské inscenaci hry působí postava Jeffa Skillinga alespoň z počátku sympaticky. Jak na ní nahlížíte vy?
    Myslím, že by bylo dobré, kdyby ta postava takový rozměr měla . Nemůžu říci jednoznačně, zda je mi sympatický. Ale myslím, že v okamžiku, kdy se dostane svět do průšvihu, honem hledáme někoho, kdo by to za nás vyřešit. Ale pak se bojíme toho, když se někdo takový najde, protože s sebou nese velké nebezpečí. Skilling se prezentuje v té hře jako člověk, který chce změnit svět. Pokud se ohlédneme 20 let zpátky, navzdory tomu, že se děj odehrává v jiné zemi, jiném světadíle, může promlouvat o některých nadějích, očekáváních i o víře, kterou jsme na začátku 90.let měli. Byla to doba, jakkoli si to dneska nechceme jednoznačně přiznat, spojená s důvěrou a vírou v to, že liberální tržní prostředí řadu věcí vyřeší. Že vyřeší řadu problémů z minulého režimu. Právě z tohoto hlediska by Skilling aspoň po jistou část hry neměl být negativní postavou, protože je to člověk, který má nějaké přesvědčení a víru. To ostatně dokázal tím, že u soudu nepřiznal vinu, a byl odsouzen n a25 let. Je to vlastně do jisté míry „Jan Hus tržního liberalismu“.
  • Čím podle vás oslovuje nejvíce hra Lucy Prebbleové?
    Je to především tím, že podává toto složité téma srozumitelným a stravitelným způsobem. Přišla s pozoruhodným tématem, mluví o poměrně komplikovaných věcech týkajících se finančnictví, ale kombinuje je s až jarmareční teatralitou, což je v divadle posledních dvaceti let věc poměrně nevídaná.
  • Víte, kde všude se už Enron hrál?
    Po premiéře v Royal Court Theatre se dostal do londýnského West Endu, pak byl inscenován na Broadwayi, v Dánsku, Izraeli, na Islandu. V každém případě je to hit, kterým se autorka celosvětově proslavila.
  • 20.2.2012 22:02:35 Redakce | rubrika - Rozhovory

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Články v rubrice - Rozhovory

    Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl

    Patrik Lančarič

    Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek



    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Igor Orozovič vydává album

    Igor Orozovič

    Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

    další články...