Viola slaví padesátku
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekPoetická vinárna Viola na Národní třídě v Praze v této sezóně slaví padesát let své existence. Mé osobní vzpomínky se s ní spojují od roku 1970, kdy jsem jako amatérská recitátorka vystoupila na malinké jeviště v rámci městského kola Pražského kalichu. Tohle hájemství krásného slova už v té době mělo svou nenapodobitelnou atmosféru, bylo kultivovanou oázou uprostřed počínající normalizace. Je příjemné, že takové místo nezaniklo ani v období kulturního „temna“, ale ani divokých proměn po roce 1989. Pozornost diváků se v průběhu doby samozřejmě přesunuje k novým prostorům a novým formám, ale i v dnešní době má Viola své diváky, kteří na ni nedají dopustit. O některá představení je takový zájem, že zůstávají na repertoáru spoustu let. O tom jsme si povídaly s ředitelkou Violy Miluší Viklickou, která převzala po Vladimíru Justlovi vedení v roce 1992.
Na ty začátky my všichni pamětníci vzpomínáme velice rádi. U zrodu tehdy stál osvícený ředitel Restaurací a jídelen Karel Meier, který sám psal poezii, osobní přítel dr. Vladimíra Justla, dlouholetého ředitele Violy. Nejprve tu vznikl jazzový klub, a vzápětí se začal formovat program, který propojoval hudbu s poezií. Prvním osloveným byl Radovan Lukavský, aby zde interpretoval Holanovu Noc s Hamletem. To bylo na jaře 1963 (pozn. poprvé se literární večer pod názvem Noc s Hamletem odehrál 11.ledna 1963) . Pan Lukavský mnohokrát vzpomínal, jak mu kolegové z Národního říkali: „Pane kolego, jak Vy, herec Národního divadla, můžete recitovat v nějaké vinárně?“. Ale posléze si to vyzkoušeli (a rádi) mnozí z nich.
Těch důvodů je více. Mnozí si rádi odskočí do tohoto intimního, komorního prostoru, protože mají možnost vyzkoušet si tu něco zcela jiného, a také okruh diváků je jiný než u velkých divadel. Lákavý je pro ně i bezprostřední, doslova osobní kontakt s divákem (kterého se pravda, někteří herci i trochu bojí – např. pan Kemr velmi rád poseděl ve Viole u vínka, ale na její scénu se nikdy neodvážil), a velmi inspirativní tvůrčí prostředí. Setkávají se tu mnozí herci, kteří si spolu neměli šanci zahrát – ať už se to týká rodinných týmů (např. Jaromír a Jan Medunovi, Tereza a Petr Kostkovi) nebo kolegů z divadla (např. Jiří Štěpnička a Boris Rösner se na jevišti ND nepotkali, ale ve Viole ano, a velmi si to užívali). Z těch legendárních představení vzpomínám na dva jedinečné projekty, v nichž se setkali na scéně tři režiséři Miroslav Macháček, Evald Schorm a Jan Kačer (Milovat znamená žít, Téma Dostojevskij).
Máte pravdu, jsem velice hrdá, že ačkoliv jsme nejmenší divadlo v Praze, můžeme se pyšnit třemi Cenami Thalie. Získali je Josef Somr a Blanka Bohdanová za hru The Gin Game a David Prachař za výkon ve hře Novocento. Oba tituly se s úspěchem hrají dodnes. A jen bych ráda připomněla, že např. Josefa Somra už můžete vidět hrát jen u nás, stejně jako Luďka Munzara.
Myslím si, že je to problém lidí, kteří to říkají. Viola rozhodně není „ghetto“, je specifické prostředí, které zachází s atributy, jež jí byly dány do vínku, a rozvíjí je. Jsem přesvědčena, že nestagnuje, že to konzerva není. Třetina diváků, kteří k nám chodí, jsou z Klubu mladého diváka. A když je vidíte nadšeně tleskat na konci Máje, který interpretuje c e l ý z p a m ě t i Bára Hrzánová, myslím, že tento argument nás opravňuje k přesvědčení, že naše práce není marná. Je jistě pravda, že jsme scénou pro náročnější publikum, jak řekla kdysi Daniela Fischerová: „Do Violy vždy chodili lidi všech věkových kategorií, kteří měli tzv. načteno.“ A právě to je náš cíl. Nemá smysl opakovat to, co je k vidění v televizi nebo komerčních divadlech, ale programově pěstovat tuto oblast divadla a krásného slova ve spojení s hudbou. Považuji tedy Violu spíše za jakýsi ostrůvek a doufám, že se nepřižene tsunami.
Jednu – velice úspěšnou – premiéru už máme za sebou. Jmenuje se Století hitů, a interprety jsou Berenika Kohoutová, Jaromír a Jan Medunovi. Inspirací pro tento projekt byl úspěšný televizní film Rytmus v patách, který byl dárkem k 85. narozeninám Josefa Škvoreckého. Scenáristka Jitka Škápíková a režisér Patrik Hartl vytvořili volnou koláž toho nejlepšího z populární hudby a poezie 20.století. Jak říkáme: od Gellnera po Žáčka, od Hašlera po Kollera. Myslím, že mladí umělci, i o generaci starší kolega, tu ukazují svou uměleckou všestrannost, včetně toho, co vyvádějí na naší malé scéně (pod vedením Martina Packa) pohybově.
Z dalších plánovaných projektů to bude Život jako smršť, dramatizovaná autobiografie Consuelo de Saint Exupery – manželky Antoina, na níž se podílí Jitka Škápíková s kmenovou režisérkou Lídou Engelovou. Vyplývá, že manželství Saint Exupéryových bylo velmi dramatické, proto ten dramatický titul. Interprety budou Táňa Medvecká a Martin Hofman. Mám také radost, že se k nám po delší době vrací Hana Maciuchová ve hře Oldřicha Daňka Žena z Korinta v režii Tomáše Vondrovice. Budou hrát společně s Johankou Tesařovou a Jaromírem Medunou. Připravovaných projektů je samozřejmě více, třeba nový dramaturgický cyklus VIOLA A JÁ, takže všechny diváky srdečně zvu, aby s námi přišli oslavit naše padesáté narozeniny.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
OPERA/ TANEC
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek