Don Juan a Faust
autor: archiv
Divadlo v Dlouhé uvedlo v posledních dvou reprízách inscenaci Christiana Dietricha Grabba Don Juan a Faust. Autor dává ve hře prostor dvěma silným individualitám – Faustovi a Juanovi. Na jevišti se střetávají dva svůdníci – vědy a lásky, které společně svádí pokušení. Oba dva doprovázejí sluhové Rytíř (Mefistoteles) a Leporello. V případě nastudování režisérky Hany Burešové se na jevišti setkávají rovněž silné herecké osobnosti: Faust – Miroslav Táborský, Juan – Karel Roden, Rytíř – Pavel Rímský a Leporello – Vlastimil Zavřel. Dále hrají Marie Horáčková jako Dona Anna, Tomáš Turek, Miloš Kopečný, Miroslav Hanuš, Jiří Wohanka a další.
Inscenace se díky povodním vrátila do původního prostoru, kde byla uvedena v premiéře – dříve Studio divadla Labyrint, dnes Studio Švandova divadla. Klenutá vysoká klenba, zdi obložené syrovou cihlou plně korespondují se středověkým mýtem. Autor výpravy Karel Glogr obohatil tento prostor pouze o náhrobek, římsy s kamennými závěsy, fontánkou a otoman. S jednoduchou scénou ladily střihově střízlivé kostýmy.
V této jednoduchosti plně vyčnívaly emoce příběhu. Režisérka Hana Burešová dokázala prostor v plné míře využít, včetně propadel a lávek u stropu, a hlavně přesnými hudebními motivy podtrhnout děj, ať už v dramatické či komické lince.
Postupně odhalila příběh Dona Juana, následně představila Faustovskou látku až k překřížení jejich osudů díky Doně Anně. To vše až k závěrečnému zatracení.
Celé inscenaci dominují vyrovnané mistrné výkony podpořené výrazným typologickým souladem. Např. postava Dona Juana byla umocněna zvýrazněnými konturami očí a strništěm vousů Karla Rodena. Ten hrál Juana s dokonalou živočišností a lačností. Jeho vztah k Doně Anně balancoval mezi naplněnou zamilovaností a pouhým povrchním sexem. Své soky Dona Octavia (Tomáš Turek) a Guvernéra Dona Gusmana (Miloš Kopečný) dokázal odstranit s patřičnou loveckou chladnokrevností.
Miroslav Táborský coby Faust, rovněž nalíčen ve stylu fanatického vědce, si správně zahrával s touhou po poznání mezi vírou v boha a ďábla. Až k ochutnání absolutní moci, kterou použil k umlčení Rytíře (Pavel Rímský) a k záhubě Doni Anny (Marie Horáčková).
Podobně jako Faust a Don Juan hráli Rytíř (Pavel Rímský) a Leporello (Vlastimil Zavřel). První svojí kamennou tváří a netečností podtrhoval ďábelskost, druhý dokázal neohrabaností podtrhnout všechny vlastnosti typického sluhy. Oba pak nezakryli smysl pro neloajálnost, své pány v pravou chvíli zradili.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu
Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek
OPERA/ TANEC
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Petr Sís - 75
GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek