Nicholas E. Baehr: Incident
autor: archiv
Brněnské HaDivadlo uvedlo v premiéře hru Nicholase E. Baehra Incident. Režisér Martin Huba inscenoval tuto hru na scéně Jozefa Cillera, autorem kostýmů byl Milan Čorba, hudbu komponoval Henrich Leško.
Hra Inscident lapí diváky nejsoučasnějším tématem, které nás obklopuje všude. Násilí a brutalita, statečnost a odvaha čelit mu jsou nosnými body inscenace. Na jevišti v této hře neuvidíte brutální záběry zkrvavených těl nebo jejich části, rovněž nebudete svědky jakýchkoli krvavých zápasů, jen… Může se vám stát, že usednete do hlediště a někdo si jen tak „svobodně“ zapálí cigaretu. Co s tím? Tolerovat? Ozvat se? Kdo je ten, co si zapálil? Copak neví, že se zde právem nekouří?
Podobné situaci jsme vystaveni skutečně dnes a denně, ať už ve svém blízkém okolí nebo např. při cestě do práce. Řešení je několik. Buď si nechat kálet na hlavu a mlčky trpět, nebo se občansky bít a nastolit pořádek. Jaká je vlastně svoboda? Vždyť pro ní platí jednoduché pravidlo – je to poznaná nutnost. Svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Hezky se to píše, ale jaká je skutečnost?
Režisér Martin Huba v žádném případě diváky nešetří. Dva hlavní protagonisté Joe (Hynek Chmelař) a Artie (Kryštof Rímský) si před začátkem představení v hledišti zapálí cigaretu. Zaplaťpánbu, že se najdou i diváci, kteří se tomuto nešvaru postaví. Jaký obdiv, kdy např. při repríze 31.1. 2004 to byla pani v abrahámovském věku.
Režisér se koncepčně drží drsného herectví, které umožňuje nahlédnout do niterních charakterů jednotlivých postav. Příběh celé inscenace je zasazen do prostředí vagónu a stanice. Noční jízda metrem (vlakem) se díky dvěma výrostkům, kteří začnou šikanovat jednotlivé cestující, trochu promění v rušnou jízdu. Otázkou je, zda výrostci jsou vlastně sígři?
Cestující jsou na začátku hry představeni v jednotlivých epizodních situacích. Divák má možnost odhalit jejich charaktery a způsoby jednání. Silák Tony Goya (Pavel Gajdoš) si chce „zašoustat“ s přítelkyní Alicí Keenan (Helena Plecháčková). Jasně ji dává najevo, jaký je samec, a přeci nebude dělat fórky, když se to každé s ním líbilo. Podobně bychom mohli pokračovat. Na jevišti vystupuje několik párů – manželský, mladý gay, který chce ulovit „kunčofta“ – doktora, dva vojáci, pár středního věku, kdy partner je výbušný a terorizuje svou partnerku. Až po pár, v němž naopak partnerka ponižuje a ovládá partnera. V sestavě se nachází starší pár, v němž zase pán „zatracuje“ svého syna, který mu nepomohl.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Ivan Hlas – 70
Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek
OPERA/ TANEC
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek