Racek v bouři a v bezvětří
autor: Z webu
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvedlo v Praze v rámci přehlídky České divadlo 2004 inscenaci Antona Pavloviče Čechova Racek. Přehlídky se tato scéna zúčastňuje od jejího prvého ročníku. Inscenací Racek uzavřela únorovou část festivalu. Roztříštěné osudy Čechovových hrdinů inscenovala v neobvyklém pojetí ruská režisérka Oxana Smilková, která se též podílela na úpravě textu. V titulních rolích se představila Jaroslava Tihelková jako Irina Nikolajevna Arkadinová, Jitka Josková jako Nina Michajlovna Zarečná a Tomáš Šulaj jako Konstantin Gavrilovič Treplev.
Režisérka Smilková jakoby předvídala, že se při uvedení v Praze trefí do období masopustního veselí – i úvodní scény hry pojala v podobném stylu – uvedení Treplevovy aktovky na břehu jezera pojala ve velmi dynamickém tempu. Zahrála si s jednotlivými protagonisty a stylizovala je do japonských masek, tím více podtrhla cizí element maloměšťáctva na letním bytě. Scéně dominovala částečně rozbitá okna. Neopomenula se věnovat detailům jako houpacímu koni či živému psovi, bravurně si tak zahrála jezevčice Ája. Musíme ocenit režisérčinu práci s hercem – dokázala herce navést až k nejniternějším emocím, a nejednalo se o přehrávání. Rackovu lehkost a symboliku, jeho chechtání a plavbu v poryvech větru, několikrát zdůraznila u samotných protagonistů, zejména u Trepleva a Zarečné. Protiváhou roztříštěnosti myslí těchto dvou byla zpočátku až komičnost Trigorina v podání Josefa Kubánika. S racky si vyhrála až do takové krajnosti, že je nechala „krmit“ nad jezerem – herci házeli potravu mezi diváky. Jakoby křečovitou a nadsazenou první část inscenace nahradila po přestávce rozervaností, bezvýchodností a melancholií – poryvy větru, bouře, podzimní listí, umírání až k zastřelení Trepleva. Jeho smrt je v silném kontrastu s postavou Arkadinové. Ta si na jevišti hraje s jezevčicí, která předvádí mrtvolku. Můžeme říci, že režisérka inscenaci posadila až do rozervaného pathosu a hořkosti.
Některého diváka mohl tento přístup trochu zaskočit – rychlé tempo prudkého větru vystřídané bezvětřím. Takový byl Racek v nastudování Slováckého divadla Uherské Hradiště v únorové části přehlídky České divadlo.
A.P. Čechov RacekPřeklad Leoš Suchařípa; úprava Oxana Smilková a Iva Šulajová; režie Oxana Smilková; výprava a světelný design Jevgenij Kulikov; hudba a hudební nastudování Pavel Helebrand; choreografie Oxana Smilková; dramaturgie Iva Šulajová.
Osoby a obsazení: Irina Nikolajevna Arkadinová (Jaroslava Tihelková); Konstantin Gavrilovič Treplev (Tomáš Šulaj); Petr Nikolajevič Sorin (Božek Tomíček); Nina Michajlovna Zarečná (Jitka Josková); Ilja Afanasjevič Šamrajev (Pavel Majkus); Polina Andrejevna (Alena Pavelková); Máša (Anna Michlíčková); Boris Alexejevič Trigorin (Josef Kubáník); Jevgenij Sergejevič Dorn (Vladimír Doskočil); Semjon Semjonovič Medvěděnko (Míra Zavičár) a jezevčice Ája. Psáno z reprízy ve švandově divadle 22. února 2004.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby
Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek