Sezónu v MdB zahájí Havlova divácky nejpřitažlivější hra
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekHavlova Žebrácká opera vznikla na motivy stejnojmenné satiry Johna Gaye z roku 1728, jež svého času inspirovala i světoznámou adaptaci Bertolta Brechta a Kurta Weilla. Autor Václav Havel ji napsal v roce 1972 na objednávku pražského Činoherního klubu, kde ovšem z obavy z postihů za spolupráci se zakázaným dramatikem nakonec nebyla uvedena. Nastudoval ji až o tři roky později Andrej Krob se svým amatérským Divadlem na tahu. Po premiéře, která se konala 1. listopadu 1975 v počernickém hostinci U Čelikovských, následovalo policejní šetření a zásahy proti autorovi, hercům i divákům. Na profesionální scéně byla u nás hra uvedena až v červnu 1990 v Činoherním klubu v režii Jiřího Menzela, který ji vzápětí i zfilmoval.
Gayova Žebrácká opera posloužila Havlovi jako předloha pro vlastní drama.
Hru, v níž dva šéfové konkurenčních zločineckých gangů Macheath a Peachum a s nimi zkorumpovaný šéf policie Lockit bojují o moc nad londýnským podsvětím, zbavuje jakékoli romantiky a sentimentu. Princip bezzásadovosti a lži dovádí ad absurdum: Lže tu každý každému a každý zrazuje každého. Nikdo není tím, kým se zdá být.Pravda nevítězí, protože každý zde má tu svou, a i ta platí jen, když se vyplatí. Idealismus je směšný a musí zákonitě zemřít tam, kde vítězí pragmatický cynismus. Téma je umocněno jazykem, který je v komickém rozporu s postavami: Gauneři, zloději a prostitutky se vyjadřují vysoce kultivovaně jako dokonalí gentlemani a zároveň odborníci na psychologii, sociologii, etiku atd.; s neúprosnou logikou vrší argumenty pro svá stanoviska i pro případné změny těchto stanovisek, obratně, manipulativně vysvětlují své podlé činy a svá selhání, což vyvolává smích i mrazivé zjištění dokonale fungujícího podvodu světa.
Žebrácká opera neztratila ani po téměř půlstoletí nic ze své aktuálnosti; politické hry, korupce, manipulace a boj o moc bohužel dominují i v naší „svobodné“ společnosti.
Inscenaci pohostinsky nastudovala režisérka Hana Burešová v dramaturgii Štěpána Otčenáška a s hudbou Petra Hromádky. Autorem scény je Tomáš Rusín, kostýmy navrhla Zuzana Štefunková-Rusínová. Zločineckým gangům budou v hlavních rolích šéfovat Petr Štěpán a Jan Mazák, kteří se na jevišti Činoherní scény setkají se svými kolegy Markétou Sedláčkovou, Katarínou Mikulovou, Viktorem Skálou, Eliškou Skálovou, Alešem Slaninou, Alenou Antalovou, Radkou Coufalovou, Alanem Novotným, Igorem Ondříčkem a dalšími.
Slavnostní premiéra se uskuteční v sobotu 14. a v neděli 15. září 2019 v Městském divadle Brno.
Další termíny + vstupenky na www.mdb.cz.
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války
Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek
Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník
3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek
Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat
„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Petr Hapka – 80 let
Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek