zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Martin Koubek: IT je věc, které rozumím, ale není to vášeň

Martin Koubek

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Začátkem června 2022 opět ožila na pražském Výstavišti Křižíkova fontána. Po roce omezení a covidových improvizací se divákům v plné kráse a síle představily živly - oheň, voda, vítr a elektřina, díky projektu MAGICKÁ FONTÁNA. Vedle autora scénáře a režiséra Marka Solničky je další důležitou osobou Martin Koubek, vedoucí výroby, ale také manager firmy Pyroterra, která za celým projektem stojí. Nedalo nám to a Martina Koubka jsme oslovili nejen z důvodů objasnění ovládání fontány, ale také díky tomu, že v představení diváci uvidí synchronizovaný let dvaceti dronů, Teslův transformátor, a další speciální efekty, zejména vizuální (projekce na vodní stěnu), světelné v kombinaci s tancem a hlavně s ohněm. Základem všeho je Křižíkova fontána a příběh génia a vizionáře Františka Křižíka.

  • Pojďme například ke světelným obručím tanečnic. Když si je navzájem přehazují, tak mění barvu…
    Kromě obručí máme v představení více světelných vybavení, a ty všechny vyvíjí naše firma Pyroterra. Začátky se datují zhruba před osmi lety. Na trhu pro umělce nebylo profesionální vybavení tohoto typu, aby splňovalo podmínky jako velkou svítivost a hlavně, aby to vydrželo uměleckou produkci a bylo to spolehlivé.
  • To zní zajímavě, ale stále mě nenapadá, jak dané předměty ovládáte?
    Nad tím jsme dlouho přemýšleli. Měli jsme k dispozici wifi nebo bluetooth, ale obě tyto technologie mají nějaké limity. Např. bluetooth v počtu připojitelných zařízení.
    Nakonec jsme dospěli k řešení, kdy pracujeme na principu rádiové komunikace podobné wi-fi. Vycházíme z toho, že každý ovládací program je přímo nahraný v daném zařízení (obruč, šaty aj. - pozn. red.). Počítač s ním na dálku komunikuje, ale data se nepřenášejí vzduchem. Kdyby nastal výpadek signálu, tak to zařízení pořád spolehlivě pracuje a pokračuje v činnosti. Počítač posílá synchronizovanou časovou značku, kde to přesně má třeba svítit.
  • To jsou slavné time kody?
    Přímo time kód se používá, když se synchronizuje počítač s počítačem. Time kód nám to odpálí v počítači a náš program už to posílá do daných zařízení.
  • Pokud se nepletu, jsou tam nějaká zpoždění?
    S tímto se potýkáme často. Na fontáně máme živé bubeníky, a ti když hrají v zadní části, tak jsou od diváků padesát metrů. Proto mají ve sluchátkách odposlechy a jsou předsunutí vůči divákům o tři čtvrtě sekundy, aby divák slyšel zvuk stejně. Rovněž divákovi pouštíme zvuk z reproduktorů vpředu. Divák vidí světlo se zvukem správně, ale umělec to tak vnímat nemusí, protože slyší zvuk s ozvěnou a má pocit, že to běží jinak.
  • Mají odposlechy?
    Umělci (tanečníci a kaskadéři - pozn. red.) přímo ne, ale hudebníci je mít musí. Každý z interpretů ví, že má být o půl doby dopředu, a už jede. V tomto ohledu je obdivuji. Považuji to za velmi náročnou věc, sám to neumím. Smekám před nimi.
  • Zajímalo by mě nakolik jsou rádiové vlny ovlivněné vodní stěnou nebo kapkami?
    Rádio se šíří rychlostí světla, je to stejné, jako když rozsvítíte žárovku. Ve vodě se spíš ztrácí, ale vodou ho nezastavíme. Kdyby v cestě byla plechová deska, tak trochu ano. Jinak, kdekoliv uvidíte světlo, znamená to, že tam se šíří i rádio. Dokonce i přijímač, který stojí za rohem, tak chytne signál z našeho rádia. V domě si rozsvítíte, tak i zpoza rohu vidíte, že tam je světlo.
  • Pojďme k dronům. Nedovedu si představit, že by je řídilo dvacet operátorů…
    To samozřejmě není možné. Mají nastudovanou leteckou cestu (flay way - pozn. red.). My máme 3D model celého Výstaviště a Křižíkovy fontány. Včetně trysek a jejich dostřiku, abychom se s nimi nepotkali. Potom se ve 3D programu vytvoří cesta, kudy mají drony létat. Kreslí se to tak, že animátor doslova vytváří cestu ve 3D.
  • Podobně jako model pro 3D tiskárnu?
    Přesně tak, správné přirovnání. Drony nesmí do sebe narazit. V daném softwaru jsou nasimulované 3D koule o průměru dva metry. To je dané bezpečnostními předpisy. Všechny formace, které vzniknou ve vzduchu, tak jsou alespoň dva metry od sebe.
  • To divák nemá šanci rozlišit…
    Určitě.
  • Kdo je vlastně řídí?
    Máme tady kolegy z Německa, majitele dané technologické platformy, my jim pomáháme s tou světelnou platformou. Drony se na výkon musí připravit. Odstartují dříve, aby se dostali do nějaké vzletové výšky. Po skončení musí zase být v určitý okamžik dole, abychom mohli pracovat s fontánou. Docela oříšek.
    Do vzduchu je vysíláme o sto sekund dříve, než potřebujeme. Museli jsme to všechno vypočítat. Dron má ve své paměti uloženou leteckou cestu, kudy se vydat, kde má přesně být. Musím upozornit, že má velmi přesnou a drahou GPS stanici. Jak ten dron samotný, tak i centrála tady na zemi. Vysílá signál GPS s přesností méně jak jeden centimetr. Drony mají přesnost výšky i rychlost na půl centimetru. Nejvíc jim vadí vítr. Mnohokrát se na velkých show v cizině stalo, že nemohli kvůli větru vzletět. Naše stroje jsou hodně moderní a výkonné, takže vítr nám zvládají.
  • Zajímal by mě celý software. Základem je ohňostrojová show? Něco jako odpalování a časování na hudbu…
    Řečeno velmi zjednodušeně. U ohňostroje je to extrémně jednodušší, než to co se děje tady. Ohňostroj má třeba šedesát odpalů. Ty dělají jen cvak a cvak, pouze v okamžiku vypálení se zapínají. Také to umíme. Nejsložitější co tu máme, to nazýváme FT čipy, zkratka pro future technology. Dnes už z toho nejsem nervózní. Dokázat synchronizaci sto prvků najednou, to je opravdu náročné. Odpálit ohňostroj - na to je třeba cca třicet minut. Celá naše show spolkne nejméně tři dny přípravy.
  • Viděl jsem tu bomby s plynem…
    Pravda, neodpálili jsme plamenomet. Musíte si počkat na představení, kde je ohně až dost… (smích)
  • Kolik má vlastně projekt Magická fontána scénářů, kromě vlastního příběhu?
    To je na delší povídání, protože těch kapitol, které tvoří projekt Magická fontána je několik. Základem je námět a scénář Marka Solničky, ten je zároveň režisér. Má celkovou vizi, coby mělo být na fontáně k vidění. Kolega si např. vymyslí, že by to mělo být zelené, létalo to ve vzduchu a bouchlo to. Musím to technologicky s celým týmem přiblížit, resp. dostat to do dané vize. A to není vždy jednoduché. K těm scénářům. Základem jsou čerpadla fontány. Dalším prvkem jsou světla. Jednak ty ve fontáně, a k tomu světla scénická. Umělci s kostýmy, ty jsou také programované. Umělecký soubor má hlavního choreografa, k dispozici jsou pomocní choreografové.
  • Používáte i lasery?
    Nepoužíváme je tu. Pro mě to je strašně nelíbivá technologie. Ale máme tady i dvě dýmové jednotky, které jedou neustále.
  • Přiblížil jste nám, že si umělecká zařízení (např. obruče) vyrábíte. Jak je to se softwarem?
    Původní SW jsme psali s bratrem. Dnes už máme samostatného programátora, který na tom neustále pracuje a posouvá to dál. Naši technologii prodáváme do světa a vše musí být na vynikající úrovni, aby každá produkce s tím byla schopná pracovat.
  • Internetové servery nemají master počítač, všechny jsou si rovni. Jak je to v případě vaší technologie?
    Většinou máme jeden hlavní. Na počítači běží kolem pěti programů, které spouští a ovládají jednotlivé části (fontánu, světelná zařízení, drony…). Nad tím máme rámcově jeden software, který každému uděluje pokyny teď běžíš ty, druhý končí atd. Místo živé obsluhy, tam máme program.
  • Co vás víc baví umění nebo IT?
    Určitě umění. IT je věc, které rozumím, ale není to vášeň. To umění je.

    Martin Koubek (1988)
    Prozradil nám, že má k fontáně i osobní vztah, protože se tu ženil. Fontána jeho firmu Pyroterra dlouho lákala, protože dělají hodně s ohněm. Pódium je velmi vyhovující, neboť je z betonu a uprostřed vody. Může se na něm bez obav realizovat spousta efektů.
    Po absolvování Střední elektrotechnické školy v Ječné studoval na vysoké škole IT a ekonomiku. Podnikání v oboru se začal věnovat v době studií před patnácti lety. Postupně pro projekt Pyroterra zlanařil mnoho schopných lidí i svého bratra Karla Koubka, který opustil bankovní svět a nyní se plně věnuje software a hardware ve zmíněné firmě.
    A jak to bylo s jeho prvním počítačovým programem? Prý to už bylo hodně dávno. Dřevní začátky jeho práce s PHP, Assemgler a C Sharp se datují na střední školu, a to už je pro něj historie…

    www.magickafontana.cz

    18.7.2022 12:07:46 Redakce | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Články v rubrice - Rozhovory

    Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl

    Patrik Lančarič

    Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek



    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Eurovision Song Contest 2024

    Aiko

    Eurovision Song Contest 2024
    Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Kultovní punkový opus Jubilee

    Jubilee

    Jubilee
    Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek

    další články...