zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ariana a Modrovous

Ariana a Modrovous (Foto F. Ortmann)

  

Opera francouzského skladatele Paula Dukase Ariana a Modrovous se vrátila do Státní opery Praha po sedmdesáti šesti letech od své pražské premiéry (německy, tehdy v novém Německém divadle). Dnes ji Státní opera uvádí ve francouzštině s francouzským realizačním týmem a francouzskou představitelkou hlavní role. Dlužno říci, že je to návrat triumfální a že Státní opeře patří obdivu za její dramaturgickou nápaditost.

Dukasova opera je druhou z tříletého francouzského projektu Státní opery (po Meyerbeerově Robertu ďáblovi a před operou Laurenta Petitgirarda Joseph Merrick zvaný Sloní muž), plánovanou na příští jaro - všechna tři díla mají být součástí festivalu Pražské jaro 2002). Libretista Maurice Maeterlinck vyšel ze slavné pohádky Charlese Perraulta. Spolu s Dukasem ale příběh vyústili do všeplatné otázky lidské svobody: Ariana sice osvobodí pět uvězněných předchozích žen Modrovouse a vyvede je přes jejich počáteční zdráhání z jeskyně na "světlo", nedokáže je ale už přimět, aby opustily zdi Modrovousova hradu a odchází sama vstříc nejisté svobodě. Symbolický, či lépe řečeno nadčasový příběh o různém pojímání lidské svobody francouzští inscenátoři ve Státní opeře vystihli skvěle už scénou - točnou s mohutnými panely oddělujícími realistický svět vesničanů od Modrovousova hradu proměňujícího se ve druhém aktu v jeskyni se stylizovanou vodní hladinou, zrcadlící apatičnost uvězněných žen, či symbolicky zvedajícím se zadním panelem, jímž Ariana posléze odchází.. S tím korespondovalo zejména režijní pojetí kontrastu davu vesničanů na počátku opery a nehybnou sošností Ariany ať již ve scéně, kdy její chůva otevírá Modrovousem povolené komnaty plné drahokamů či zejména v závěru opery, kdy zapuzené manželky líčí, jak vesničané (za scénou) "lynčují" Modrovouse. Tím více je asi škoda, že nedotažena zůstala jinak nápaditá práce se světlem právě v oné skvěle náznakově pojaté scéně třpytivých záplav drahokamů či naprostá bezradnost všech pěti představitelek Modrovousových žen při tak svrchovaně dramatické scéně, kdy jejich manžel a věznitel, a přesto navždy muž jejich srdcí, je mučen: pobíhají po scéně trochu chaoticky, trochu bezradně a hlavně bez emoce. Nelogická je i závěrečná stylizace ztýraného Modrovouse do polohy ukřižovaného Krista.
To jsou ale asi trochu všetečné otazníky. Jisté je, že orchestr vystihuje pod taktovkou Vincenta Monteila veškerou opalizující barvu Dukasovy partitury i její dramatičnost či jímavou poetiku a že skvělá byla i dirigentova pozornost k dynamické rovnováze mezi orchestrem a pěvci. Že se mu ji vždy nedařilo udržet, není jeho vina. Při zpěvu pěti Modrovousových žen či velmi matné Arianiny chůvy by zkrátka orchestr ani hrát nesměl, aby je diváci vůbec slyšeli. Naprosto jedinečná byla ovšem francouzská sopranistka Isabella Vernetová, pěvkyně z rodu wagnerovských heroin, vlastnící nadto úžasnou francouzskou měkkost a vyzrálý herecký projev.

Paul Dukas Ariana a Modrovous Dirigent Vincent Monteil, režie Paul-Emil Fournay, scéna a kostýmy Daniela Villaretová. Premiéra 31.5.2001 ve Státní opeře Praha, recenzována repríza 6.5.

9.6.2001 PhDr. Jitka Slavíková | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 21. týden

Jim Carrey

Boj o oheň
Kdo měl oheň, měl i život. Francouzské koprodukční drama (1981). Hrají: E. McGill, R. Perlman, R celý článek

další články...