Divadlo Demago_Krevety v pauze
autor: archiv divadla
Palác Akropolis nepatří jen hudbě. V posledních letech poskytuje prostory divadelním a tanečním produkcím, ale i různým performancím. V listopadu to byla mimo jiné uvedená komiksová inscenace Hana a Hana a dále představení Divadla Demago. To vystoupilo 22. listopadu 2006 s perfomancí Krevety v pauze. Improvizovaná one-man show z dílny Jiřího Maryšky stojí skutečně za zhlédnutí. Jak sám perfomer prozradil – staví svou tvorbu na bezprostředním souladu tří prvků - improvizovaném textu, hudbě a světlech. Vedle Jiřího Maryšky zajišťuje produkci Hendy Witanto, hudba, a Jan Morávek, světla a dekorace.
Performer Jiří Maryško staví na základech japonského divadla. Nutno ocenit a vyzdvihnout, že byť se jedná o improvizovaný text (i když hrubý scénář či alespoň téma daného večera je jasné), splňuje performance všechny náležitosti divadelního textu – expozici, zauzlení i závěr. Včetně vývoje jednotlivých postav a jejich setkávání v kruhu.
Tématem produkce Krevety v pauze byla aktuální událost – zavalení horníků v dole. Hlavní hrdina se postupně setkává s animovanou postavičkou krtečka, s otcem zavaleného horníka, se satanem, atletem. Všechny postavy a jejich osudy do sebe logicky zapadají. Trochu nevkusná byla pasáž setkání horníka v pekle se „starými herci“ – Boris Rösner, Stela Zázvorková a Jaroslav Marvan. Ale to už asi k panu Maryškovi patří – zahrávat si absurdně s absurditami a povýšit je na karikaturu. To vše i za cenu toho, že stranou může jít například úcta k tradici a historii. Ovšem do tak vážných hloubek jeho improvizace skutečně neklesají, byť v případě této produkce se divák ocitl prostřednictvím děje v hloubce 4 500 m.
Divák nemusí mít strach z nudy. V celé produkci se skutečně nevyskytují žádná hluchá místa. Maryška a jeho tým jsou skvěle sladěni. Světla i hudba jsou přesně dávkované příslušné atmosféře. Pokud někdo z kolegů „zaspí, “ Jiří Maryško ho okamžitě přímo osloví a požádá o příslušnou akci. Na nemilost či milost jsou mu vydáni i samotní diváci. Pokud odejdete z jakýchkoli důvodů v průběhu produkce, performer ihned využívá situace a určitě vás zapojí do hry.Divadlo Demago má bezesporu své postavení v divadelním světě. Působí neotřele a někdy i vřele svou hravostí a z toho plynoucí radosti. Vždyť i divák často vykouzlí úsměv – z překvapení nad rozuzlením zápletek, z objevení jistého inteligentního nadhledu, či případně – no ať se vydovádí.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolí včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
OPERA/ TANEC
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek