zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zuřivý Roland poprvé v Čechách

ORLANDO FURIOSO (Foto Josef Ptáček)

  

Jak uvedl Jiří Nekvasil, umělecký šéf SOP, barokní opera zde ještě uvedena nebyla. Samotný Vivaldui je známější z instrumentální stránky. Jeho opera Orlando Furioso bude uvedena ve čtvrtek 18. října 2001 v české premiéře.
„Těším se a jsem šťastný, že právě Státní opera uvede první produkci barokní opery,“ řekl Jiří Kotouč, dirigent, a dále upřesnil, že ctí všechny instrukce Vivaldiho, ale na druhou stranu, že se nemůže realizovat hudební kopie díla.
Antonio Vivaldi (1678–1741) se řadí spolu s J. S. Bachem a G. F. Händelem k největším zjevům barokní hudby. Historická role Vivaldiho je nepopiratelná především v oboru instrumentální tvorby. Donedávna se hrály jen jeho koncerty, ale o operách – přestože ve 20. a 30. letech 18. století patřil Vivaldi k nejplodnějším a velice uznávaným skladatelům benátských oper seria - se vědělo jen sporadicky, neboť tato díla krátce po jeho smrti upadla v zapomnění. Většina z jeho téměř 50 oper (v celku se dochovala ani ne polovina z nich) je komponována na historické náměty.

Pražané měli možnost seznámit se s jeho operami díky pražské italské operní společnosti Antonia Denziho, pro kterou Vivaldi najímal v Itálii zpěváky a získával operní novinky. Denzio uvedl ve Šporkově divadle v letech 1724–1732 celkem sedm Vivaldiho oper, přičemž pět oper bylo uvedeno v rozmezí pouhých dvou let a čtyř z nich měli v Praze dokonce svou světovou premiéru.
Obliba Vivaldiho v českých zemích byla obrovská, o čemž svědčí skladby věnované hraběti Vrtbovi (loutnový koncert a loutnová tria) a zvláště fagotové koncerty pro hraběte Morzina, kterému dedikoval slavné Čtvero ročních období. Vivaldi ovlivnil také řadu českých skladatelů, což se projevilo v některých pracích J. D. Zelenky, F. Bendy, J. V. Stamice a mnoha dalších.
Libreto k opeře Orlando furioso napsal Grazio Braccioli podle Ludovika Ariosta. Opera měla premiéru roku 1714 v Benátkách. V roce 1727 Vivaldi Orlanda přepracoval. Libreto zůstalo téměř nezměněné, ale hudba je značně odlišná. Stejný námět zhudebnil například G. F. Händel a J. Haydn.
Antonio Vivaldi Orlando furioso/ Zuřivý Roland Opera o třech jednáních na libreto Grazia Braccioliho podle Ludovica Ariosta. Dirigent Jiří Kotouč; režie Gilbert Blin; scéna Gilbert Blin; kostýmy Josef Jelínek a choreografie Zuzana Dostálová.
Osoby a obsazení: Orlando, rytíř, milenec Angeliky (Jana Sýkorová/ Marta Beňačková); Angelica, princezna, snoubenka Medora (Ludmila Vernerová/ Simona Houda-Šaturová); Alcina, kouzelnice, milenka Ruggiera a Astolfa (Pavla Vykopalová/ Eva Forejtová); Bradamante, bojovnice, snoubenka Ruggiera (Jana Levicová/ Victoria Dupuy); Medoro, africký princ, milenec Angeliky (Tomáš Černý/ Aleš Briscein); Ruggiero, rytíř, snoubenec Bradamante (Roman Janál/ Václav Sibera); Astolfo, rytíř, bratranec Orlanda (Aleš Hendrych/ Roman Vocel).
Premiéra Státní opera Praha 18. října 2001.

16.10.2001 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Trochu buřtový, trochu medový večer

Buřty v medu (Foto: Dan Drahotský)

Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek


Na jevišti se objeví Věštkyně

Věštkyně

Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Českým lvem oceněný dokument

Všechno dobře dopadne

Všechno dobře dopadne
Televizní premiéra Českým lvem oceněného dokumentu, který nahlíží na fascinující živo celý článek

další články...