zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Životní reminiscence Michala Prokopa

Michal Prokop

autor: archiv   

Mezi čtyřmi koncerty, které dramaturg Pražského jara zařadil letos do Populární řady, zaujal večer v Mercedes Foru na pražském Chodově roli tak říkajíc reminiscenční: rocker Michal Prokop (1946), který se po listopadu 1989 stal na čas politikem, ministerským úředníkem i moderátorem vlastní talk-show v televizi, dostal (jak sám publiku sdělil) po pětatřiceti letech konečně příležitost k vystoupení na festivalu.
Prokop je ovšem ve vývoji české rockové scény zjevem podstatně významnějším, nežli jen „jedním z mnoha“. Osobitý pěvecký výraz, vyhraněná orientace na vzory černošského soulu, především Raye Charlese a Otise Redinga, nekompromisní schopnost obklopovat se vynikajícími partnery v doprovodných kapelách (Framus Five, resp. Framus 5 v různých sestavách) i pozoruhodný talent kompoziční z něj už v šedesátých letech učinily osobnost, jejíž přínos neoslabily ani odskoky k popu, ani dočasné angažmá v Divadle Semafor.

Festivalový večer naplnil Prokop vskutku reprezentativně: k připomenutí těch nej… původních písniček (Kolej Yesterday, Bitva o Karlův most, Nech mě bejt, V baru jménem krásný ztráty ad.) v první půli večera přidal po pauze ve vyprodaném sále písně svých rhythm and bluesových vzorů (Raye Charlese, Johna Lee Hookera, Willie Dixona ad.) Z poslední sestavy Prokopovy doprovodné kapely se na pódiu neobjevil nikdo; zato ale nechyběli houslista Jan Hrubý a kytarista Luboš Andršt. Původní sound Prokopova repertoáru si lze jen stěží představit bez strhující vitality Hrubého hry a bez melodicky bohatých improvizovaných sól Andrštovy kovově znějící kytary.
Publikum, v němž zdaleka nebyli jen pamětníci Prokopových začátků a jeho hvězdné slávy, se brzy po úvodní Skoumalově a Šrutově Koleji Yesterday identifikovalo s navozenou atmosférou: i když to nebyla vyprodaná Lucerna ani bouřící stadion, i když kvalita zvuku stěží snesla porovnání s nahrávkami na LP deskách Kolej Yesterday, Nic ve zlym, nic v dobrym, Snad nám naše děti ad., dokázal Prokop i tentokrát evokovat pocity, s nimiž jsme jeho tvorbu sledovali před desítkami let. To není nijak málo: kolik interpretů z oblasti pop music se může na sklonku pátého životního decenia pochlubit podobným úspěchem?
Petar Zapletal

10.7.2004 22:07:29 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Festivaly

Ska Wars v Malostranské Besedě

Green Småtroll

Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po ...celý článek



Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 19. týden

Gérard Depardieu (Cyrano z Bergeraku)

Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... François Truffaut

Siréna z Mississipi

Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu celý článek

další články...