zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nadčasový balet Romeo a Julie se znovu vrací

Romeo a Julie

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Klasickým baletem Romeo a Julie v choreografii Kennetha MacMillana končí letošní sezóna přenosů z londýnského Royal Opera House. Nejslavnější milostný příběh všech dob v mistrovském provedení budou moci sledovat i čeští diváci už 11. června ve vybraných kinech.
Slavný balet s hudbou Sergeje Prokofjeva a v MacMillanově choreografii se v Royal Opera House objevil poprvé 9. února 1965. Premiéru tehdy odtančili Margot Fonteynová a Rudolf Nureyev. Provedení mělo prý takový úspěch, že diváci tleskali celých 40 minut. Od té doby se Romeo a Julie do repertoáru ROH vrací pravidelně. Za 54 let byl tento balet uveden už více než čtyřistakrát. V aktuálním nastudování excelují v hlavních rolích Yasmine Naghdiová a Matthew Ball.

„Kenneth vždycky říkával, že pas de deux je klenot a vše ostatní je má jen podpořit. Jako by byly kamenem uvnitř prstenu. Všechny ostatní části ten filigrán drží,“ říká o MacMilllanově choreografii jeho manželka Deborah. „Když Romea a Julii poprvé vidíte spolu tančit, pas de deux ilustruje jejich naivitu. Přesto ale cítíte téměř elektrizující vibrace, které je oddělují, ale zároveň přitahují. Stejně tak když spolu naposledy tančí na balkóně, cítíte, jak se uvolňují jeden do druhého a samozřejmě je to i moment, kdy se do sebe upřímně zamilují,“ popisuje australský tanečník a první sólista Královského baletu Steven McRae.
Romeo a Julie přináší intimní choreografii, ale také barvité šermířské scény, kdy se celý soubor Královského baletu ocitá v renesanční Veroně, jeviště se v úchvatné scénografii Nicholase Georgiadise přemění na italské tržiště a rodinný konflikt přinese tragédii Montekům i Kapuletům.

Kenneth MacMillan byl jeden z nejoceňovanějších choreografů své generace. Nejprve uspěl jako tanečník. Jako mladík nastoupil do souboru Sadler’s Wells Ballet. Bohužel byl však nucen taneční kariéru předčasně ukončit. Stále častěji se ho zmocňoval panický strach, když měl předstoupit před publikum. Začal se tedy plně věnovat choreografii. Vytvořil velkou řadu baletů.
Ačkoli byl považován za kmenového choreografa Královského baletu v Londýně, významná díla tvořil i pro Stuttgartský balet či Německou operu v Berlíně. Od roku 1984 do roku 1989 spolupracoval s Americkým baletním divadlem a byl take uměleckým spolupracovníkem Houston Ballet. Jeho balety jsou charakteristické propracovanou psychologií a expresivním podáním klasického baletního slovníku. Právě balet Romeo a Julie patří k jeho ikonickým choreografiím, stejně tak jako Gloria, Manon, Mayerling či Requiem. Zemřel v zákulisí Královské opery při obnoveném uvedení Mayerlinga.
Královský balet Londýn: Romeo a Julie, choreografie: Kenneth MacMillan – přímý přenos 3 hod. a 5 min. včetně dvou přestávek. 11. 6. účinkují: Julie: Yasmine Naghdi, Romeo: Matthew Ball. Hudba: Sergej Prokofjev, diriguje: Pavel Sorokin.

7.6.2019 20:06:59 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco

Vlaštovka

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Venušiny dny 2024

Emily (Divadlo NUDE)

Pražské divadlo Venuše ve Švehlovce uvádí 22. - 28. 4. 2024 devátý ročník mezinárodního festivalu Venušiny dny celý článek

další články...

HUDBA

Elizabeth Kopecká nový videoklip

Elizabeth Kopecká

Přesvědčivý projev, mimořádně zajímavá barva hlasu a podmanivé charisma Elizabeth Kopecké učarovaly tisícům te celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběh mafiána Tommasa Buscetty

První zrádce

První zrádce
Když promluvil, Cosa Nostra prohrála. Realistické vylíčení příběhu mafiána Tommasa Buscetty, j celý článek

další články...