zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Operní sezonu v NdB zahajují Hoffmannovy povídky

Hoffmannovy povídky

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Operní sezona 2019/20 má jako motto Hledání… a první premiéra bude patřit hledání toho, po čem všichni toužíme – hledání lásky. I básník Hoffmann hledá dokonalou lásku a s každou ženou, do níž se zamiluje, mu stále více uniká, až nakonec mine tu, která byla tou pravou. Takový je příběh opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha, která se na jeviště Janáčkova divadla vrací 20. září 2019 téměř po dvaceti letech v hudebním nastudování Ondreje Olose. K inscenaci byli přizvání dva režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří tvoří v českých divadlech již etablovanou dvojici pod zkratkou SKUTR. Jejich nápadité inscenace se pravidelně objevují v činoherních souborech stejně jako v operních. Brněnskému publiku se představili svým osobitým zpracováním Těsnohlídkovy Lišky Bystroušky a Radůze a Mahuleny v činohře NdB před několika lety a teď je čeká první spolupráce i s operním souborem. V hlavních rolích se představí sólisté Janáčkovy opery NdB i pravidelní hosté souboru Luciano Mastro a Mickael Spadaccinni v roli básníka Hoffmanna, Ondrej Mráz a Jiří Sulženko v basové čtyřroli Lindorf/Miracle/Dapertutto/Coppélius. V hlavních ženských rolích se diváci mohou těšit na Markétu Cukrovou (Nicklausse/Múza), slovenskou sopranistku Martinu Masarykovou (Olympia), Pavlu Vykopalovou (Antonia) a Danielu Strakovou-Šedrlovou (Giulietta).

Hoffmannovy povídky jsou operou, které nás zavádí nejen do fantaskního světa básníka a jeho bizarních představ, kde realita splývá v jedno s jeho představami, jsou spojeny se světem umění a lidmi v něm se pohybujícími. Vždyť Hoffmannův skutečný idol je operní pěvkyně Stella. Proto se inscenátoři rozhodli zasadit děj příběhu přímo do divadla a rozehrát děj v místech, které diváci nemohou běžně vidět, v zákulisí operního představení.
,,Je několik témat, která bychom chtěli zdůraznit. Tak především jsme museli najít rámec, kde se vlastně celá opera odehrává. Pro nás je to pauza mezi dějstvími v opeře Don Giovanni, kde zpívá Stella. Ona je jednou aktérkou z milostného trojúhelníku, který je motorem opery. Nachá­zíme se na jevišti z pohledu zákulisí a to jevi­ště je něčím vychýlené z reality, protože má na všechny strany oponu. On i Hoffmann je od začátku trochu mimo realitu. Ten princip divadla na divadle jsme prolnuli i do kostý­mů. Je to, jako byste zašli o pauze do diva­delní kantýny, kde se setkají zpěváci nalíčení do opery Don Giovanni s divadelní technikou, s diváky a členy orchestru. Dalším tématem je Stella, jako žena, která má tři podoby. Hoffmann pak za pomoci reality okolo sebe vypráví jednotlivé příběhy. Nikdo se do nich nepřevlíká, postavy jsou stále těmi „návštěv­níky kantýny, divadelního zákulisí“, dodává Martin Kukučka.
Dílo Jacqua Offenbacha je spojování především s tzv. lehkou múzou, ale přes všechny úspěchy s operetami se skladatel celý život snažil dokázat, že i on má místo mezi svými současníky uznávanými skladateli vážné hudby jako byli Gounod, Meyerbeer, Massenet a další. Na sklonku života, kdy začala jeho umělecká sláva uvadat ne z důvodů uměleckých, ale pro jeho židovský původ, se naposledy pokusil dobýt brány operních divadel. Jako námět si vybral hru pánu Julesa Barniera a Michela Carrého, kteří patřili i k známým autorům operních libret. Hra se jmenovala Hoffmannovy povídky a jejím hlavním hrdinou byla historická postava, německý romantický básník a skladatel E. T. A. Hoffmann. Základem děje se staly básníkovy tři povídky Der Sand Mann (Olympia), Rat Crespel (Antonia) a Die Abendteuer der Sylvestre-Nacht (Giulietta). Offenbach svou vytouženou operu nedokončil, zanechal hotový rámec opery v podobě prologu a epilogu a jednání Olympie a Antonie. Sám Offenbach v Hoffmannových povídkách nezapřel svůj svět operety, ale rozsáhlá lyrická čísla a propracované dramatické pasáže dílo řadí po bok autorů, jako byli Gounod či Bizet. Operu dokončil skladatel Ernest Guiraud, ale podoba, v níž zazněla na premiéře 10. února 1881, zdaleka nebyla konečná. Během 20. století se v pozůstalostech objevila řada fragmentů Offenbachova rukopisu a vzniklo několik edic rekonstruujících možnou podobu opery.

www.ndbrno.cz

19.9.2019 10:09:45 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hra, která se zvrtla (MdB)

Články v rubrice - Zveme ...

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco

Vlaštovka

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek


Premiéra 24 z dílny pěti choreografů

Dům tanečního umění Praha

Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Památkově chráněná Reduta se změní v byt

Pokojíček (NdB)

Jeden den v panelovém bytě na sídlišti. Věta, která vyvolává pocit, že se nic neděje. Ovšem nic nemůže být vzd celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 15. týden

Karel

Karel
Jediný, neopakovatelný, milovaný. Karel Gott pohledem dokumentaristky Olgy Malířové Špátové. Celoveče celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Koprodukční dokument o třech mužích

Tátové v rolích matek

Tátové v rolích matek
Co se stane s muži, když se stanou otci? Jak se mění psychicky a fyzicky během těhote celý článek

další články...