zvláštní poděkování
Volný.cz

Louskáček v podání londýnského baletu v kině

Louskáček Královského baletu v Londýně

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jsou klasické příběhy, které k adventnímu času a Vánocům neodmyslitelně patří. Balet Louskáček je jedním z nich. Slavné dílo hudebního skladatele Petra Iljiče Čajkovského ve zpracování Královského baletu v Londýně míří na plátna kin od 17. prosince 2019. V záznamu, který byl v Londýně pořízen 8. prosince 2016, Čajkovského balet znovu ožívá ve slavné inscenaci Petera Wrighta (premiéra v roce 1984). Tenhle Štědrý den nebude pro malou Klárku jako žádný jiný. Kouzelník Drosselmeyer pro ni připravil fantastické dobrodružství, v němž se obývací pokoj stane bitevním polem a tajemná cesta děvčátko zavede až do kouzelné země a Království sladkostí.

Baletní ztvárnění tajných dětských přání a nekonečné fantazie je zahaleno v klasický pohádkový rámec souboje dobra se zlem, v kterém vše končí dobře a věci a osoby z běžné nudné reality se proměňují v obyvatele fantastických světů.
Některé scény, například nádherné pas de deux Cukrové víly a Prince nebo Klárčina cesta zasněženým lesem a následný waltz mezi sněhovými vločkami, doslova zlidověly a mnohé se objevily v popkulturních variacích. Totéž platí i pro Čajkovského hudbu. Ta je křehká, místy melancholická či nostalgická, skrývají se v ní ale i těžší podtóny. Klíčovým nástrojem pro zvonivou zimní atmosféru Louskáčka se stala čelesta, tedy klávesový bicí hudební nástroj. Skladatel se nechal slyšet, že šlo o jeho velmi oblíbený nástroj a kromě Louskáčka jej využil ještě v symfonické básni Vojvoda, která vznikla rok před slavným baletem.

Pro tanečníka, choreografa a učitele tance Petera Wrighta (nar. 1926) se inscenace Louskáčka stala jeho nejúspěšnějším dílem. Vyšel z originální choreografie Lva Ivanova, asistenta Maria Petipy, aktualizoval ji a stvořil tak baletní inscenaci, která na prkna londýnského baletu s úspěchem vrací. V záznamu z roku 2016 se představí Francesca Hayward coby Klárka, Alexander Campbell ve dvojroli Louskáčka a Hanse-Petera a Federico Bonelli coby pohádkový Princ. Režii představení měl na starost Christopher Carr, orchestr Královské opery řídil Boris Gruzin.
Po novém roce jsou na programu klasické kusy jako Labutí jezero a Spící krasavice, ale i moderní balety Violoncellistka či Projekt Dante.

Termíny + seznam kin naleznete na www.aerofilms.cz.

9.12.2019 19:12:19 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 32 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hudební rozhledy

Články v rubrice - Zveme ...

Radio and Juliet choreografa Edwarda Cluga v NdB

Radio and Juliet (vizuál)

Poslední uskutečněnou premiérou baletní sezony bude 8. srpna 2020 v Mahenově divadle i přes všechny těžkosti z ...celý článek


Originální pohybová instalace Unfinished System

Unfinished Systém - Light Underground (Foto: Jiří Thýn)

Středověké sklepní prostory Domu U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí tento týden naposledy roztančí pře ...celý článek



Časopis 32 - sekce

DIVADLO

Divadelní zahrada

Mikulášovy prázdniny (Spolek Kašpar)

Páté pokračování oblíbeného festivalu Divadelní zahrada v romantickém lesoparku prvorepublikové Wolfrumovy vil celý článek

další články...

HUDBA

Originální nahrávky Petra Nováka na albu 12 Nej

Přebal alba

Na začátku září si připomeneme nedožité pětasedmdesátiny zpěváka a skladatele Petra Nováka. Jeho písníčky patř celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 33. týden

Nadechni se

Návštěvníci
Drátěnou košili v pračce nevypereš, aneb současná doba si nedokáže vážit statečných rytířů. Fra celý článek

další články...