Händelova Agrippina z Met v kinech
autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekBezohledná, ambiciózní, krutá a dominantní je Agrippina, hlavní postava příštího přenosu z Metropolitní opery. Prověřené dílo Georga Friedricha Händela vypráví o nezkrotné touze po moci, přičemž inscenace sira Davida McVicara podtrhuje jeho nadčasovost. V titulní roli opery Agrippina, která půjde do kin v přímém přenosu 29. února 2020, exceluje mezzosopranistka
Joyce DiDonato.
Agrippina je Händelovou pátou operou, řadí se tak k jeho raným dílům napsaným ještě v italském jazyce. Nejstarší opera letošní sezóny přenosů měla premiéru už v roce 1709 a svému autorovi zajistila dlouhou a plodnou kariéru v Londýně. Ačkoliv Händelovi bylo v době skládání teprve 24 let, svůj rukopis má už zcela vybroušený.
Téma mocenských her sexuálních intrik i kultu osobnosti v nezměněné intenzitě rezonuje do dnešních dnů. Děj opery se v původním libretu odehrával ve starověkém Římě za vlády císaře Claudia, sir David McVicar se postavy rozhodl přesadit do moderní doby. Na jednoduché scéně, jíž dominuje vysoké žluté schodiště s trůnem, se tak potkávají římská jména postav s vojenskými uniformami a počítači.
„Je to ve své podstatě příběh o tom, jak se chovají lidé na vysokých postech, když na ta místa snaží dostat,“ popisuje David McVicar. „Je to ale i skvělá černá komedie. Jedna z nejlepších, které kdy opera nabídla,“ dodává. Moderní a časově neukotvené pojetí akcentuje právě satirickou rovinu celého kusu.
V hlavní roli se představí americká mezzosopranistka Joyce DiDonato, která se velmi zdatně pohybuje v händelovském repertoáru – za sebou má řadu vystoupení i nahrávek, Agrippinu ztvárnila například v loňské inscenaci Královské opery v Londýně. „Titulní postava je trochu zvrácená. Je netrpělivá. Možná má trochu problém s pitím. Ale se vším si poradí,“ říká DiDonato. Ve shodě s McVicarem doplňuje: „Myslím, že je to jedna z nejchytřejších Händelových černých komedií. Překvapí každého, kdo se na ni přijde podívat.“
Händelovu barvitou hudbu, jejímž jádrem jsou, v duchu tzv. opera seria, árie, spíše než ansámbly, diriguje Angličan Harry Bicket, další odborník na barokní hudbu.
Sezóna operních přenosů bude pokračovat i v dalších jarních měsících. V březnu se mohou diváci těšit na novou inscenaci Wagnerova Bludného Holanďana, titulní roli ztvární sir Jevgenij Nikitin. V dubnu naváže Pucciniho Tosca s Annou Netrebko v hlavní roli. Sezónu uzavře Marie Stuartovna, kde se spolu střetnou dvě operní královny Diana Damrau a Jamie Barton.
Seznam kin naleznete na www.aerofilms.cz.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod ...celý článek
Janáček 170 na piazzettě
Přijďte s námi oslavit narozeniny Leoše Janáčka. Náš slavný skladatel má už 170 let, tak ta narozeninová party ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Adam Kořán: Připadám si již natolik odvážný, že mohu svobodně tvořit
S mladým hercem Adamem Kořánem jsme se sešli po české premiéře inscenace ŠPÍNA, kde ztvárnil postavy Kevina La celý článek
HUDBA
Metronome Prague ohlásil zvučná jména rapové scény
Metronome Prague, metropolitní hudební a společenská událost roku, proběhne 20. – 22. 6. 2024 ve zrekons celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 21. týden
Boj o oheň
Kdo měl oheň, měl i život. Francouzské koprodukční drama (1981). Hrají: E. McGill, R. Perlman, R celý článek