Milan Dobeš/ PULSING EMOTIONS
autor: archiv
zvětšit obrázekVýstava vizuálně-kinetických a světelno-kinetických objektů Milana Dobeše se uskuteční v Domě umění Ostrava od 21. října 2009. Výstava potrvá do 6. prosince 2009
„Koncept sevřené a koncentrované esence přenesený do Domu umění přináší tvorbu autora, jenž patří k legendám československého umění, který stále neuvěřitelně tvůrčím a vitálním způsobem připravuje nové projekty. Milan Dobeš se narodil v Přerově a svůj život a tvorbu spojil s Bratislavou, ale zejména v 50. letech také navštěvoval Ostravu a pojil ho k ní blízký vztah,“ sdělil Jiří Jůza, ředitel GVUO.
MILAN DOBEŠ je jednou z klíčových osobností v oblasti československého kreativního umění. Patří k světově věhlasným představitelům kinetického a optického umění a konstruktivismu. Již od počátků šedesátých let 20. století vznikaly vizuálně-kinetické a světelno-kinetické objekty, které se řadily k nejprogresivnější tvorbě v Československu a které zaznamenaly neobyčejný ohlas ve světě. Umělec napsal manifesty o Světle a pohybu a Dynamickém konstruktivizmu, zúčastnil se významných světových výstav opticko-kinetického umění. Světlo a pohyb se mu staly výtvarnými prostředky, které spoluvytvářejí účinek díla.
Milan Dobeš se narodil 29. července 1929 v Přerově na Moravě. Jeho práce získala mezinárodní uznání už koncem padesátých a začátkem šedesátých let. V té době přehodnotil své postoje k modernímu umění z posledních deseti let.
Dobeš vyvinul nové oblasti pohyblivého světla a optického umění. V kresbách i malbách prozkoumal použití optické iluze vytvořené zejména v geometrických konstrukcích. Pokud jde o jeho objekty, spolu s dalšími významnými umělci na světové scéně, byl jedním z těch, kteří využili pohyb světla jako nové estetické médium ve výtvarném umění.
V rámci Československého prostředí 60. let se Milan Dobeš podílel na klíčových výstavách, zejména na legendární "Nové citlivosti" v roce 1968. Politická liberalizace v Československu v letech 1960 mu umožnila rozvíjet kontakty po celém světě. Například v roce 1971 se mu podařilo odcestovat na turné s American Wind Symphony Orchestra v USA, kde doprovázel svým kinetickým světelným programem nové skladby . Politické události v sedmdesátých a osmdesátých letech jej samozřejmě nakonec zcela vyloučily z mezinárodních akcí, ale i přesto zůstal Dobeš věrný své vlastní tvorbě. V této době jej prezentovaly především grafické listy.
Na konci šedesátých let byl již jedním z undergroundových umělců v Československu. Pracoval hlavně se sítotiskem, který dokonale odpovídal neosobní formě geometrických bloků. Při pohledu na proměny v umělcově práci byly nejdůležitější roky 1983 a 1984, ve kterých formuloval svůj nový program, jenž byl charakterizován v názvu jeho manifestu "Dynamic Constructivism". Byl si vědom toho, že současné geometrické umění, které se obecně nazývalo konstruktivistické či neokonstruktivistické, bylo většinou tvořeno čtverci a kruhy. Dobeš ve světě geometrie zůstal, zároveň chtěl ale využívat i uměleckou efektivitu pohybu. Chtěl zavést dynamiku do geometrického umění, což se mu podařilo. Svou tvorbou přinesl nový rozměr Mezinárodní škole geometrických umění.
V letošním roce oslavil Milan Dobeš 80. let.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
OPERA/ TANEC
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út celý článek