zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Projekt kaVárna OSTRAVA v Praze

Josef Pleskot, rekonstrukce Plynojemu, model

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Výstava kaVárna OSTRAVA, slavná minulost a budoucnost jednoho města napříč stoletím, bude zahájena 13. července 2010 v 17 hodin ve Výstavní síni Mánes. Galerie výtvarného umění v Ostravě ve spolupráci s dalšími institucemi připravila tento projekt, aby podpořila kandidaturu Ostravy na Evropské hlavní město kultury. „Výstavní projekt slučuje tři základní linie Ostravy, jedná se o Ostravu sběratelskou, architektonickou a šumnou,“ sdělil Jiří Jůza, ředitel Galerie výtvarného umění v Ostravě. Výstava potrvá do 10. září 2010.

Výstava představí např. díla Oskara Kokoschky, Václav Brožík, Stanislava Kolíbala a mnohých dalších předních českých i zahraničních umělců, kteří v Ostravě pobývali, žili, nebo tvořili. K vidění však budou i díla, jež se stala součástí soukromých i veřejných ostravských sbírek. Návštěvníci se budou moci seznámit se současnou i minulou architektonickou podobou Ostravy, např. s budovami bratrů Šlapetů a obchodním domem Bachner Ericha Mendelsohna, nebo s dřívějším bohatým kavárenským životem.

Ostrava patřila již od dob první republiky k významným kulturním centrům, čemuž výrazně přispělo také otevření Domu umění v roce 1926. Místní stavby navrhovala celá řada významných architektů (např. Mendelsohn, Gočár, Fuchs, Kotas, Šlapetové), konaly se zde významné koncerty a divadelní představení, vznikaly zde vynikající soukromé umělecké sbírky (Federer, Jerie). Existoval zde kultivovaný kavárenský život. V uměleckých kruzích se mnohdy hovořilo o Ostravě jako první po Praze. Druhá světová válka bohužel tuto kontinuitu zásadně přerušila. V 60. letech, ale zejména v 70. a 80. letech, proběhlo několik zásadních procesů, které navázaly na předválečné dění.

Připravovaný výstavní projekt má tři linie, jež mají jádro v Ostravě, ale vždy jsou interpretované na pozadí širších souvislostí. Tyto části vytvářejí plastický obraz ducha doby.
Ostrava sběratelská Fenomén sběratelství stál u zrodu budoucí Galerie výtvarného umění v Ostravě, kolem níž působila řada sběratelů (Jurečka, Šebela, Jerie, Federer). Tato část je reprezentována původní „Jurečkovou obrazárnou", zakladatelským darem, v němž se objevují díla zpravidla z období 19. případně počátku 20. století (Brožík, Hudeček, Mánes, Marold, Mařák, Navrátil, Preisler, Purkyně, Schikaneder, Slavíček). Sběratelské osobnosti první republiky budou reprezentovány díly české moderny s mezinárodním přesahem, např. dílem Oskara Kokoschky, který město v roce 1937 navštívil. Narušená sběratelská kontinuita byla pomyslně obnovována v 70. a 80. letech aktivitami milovníků současného umění, kteří vytvořili kolekce umění, jež se nevyskytují ani ve veřejných sbírkách (Načeradský, Šimotová, Kmentová, Janoušková, Kolíbal, Vožniak, Jankovič, Kapec, Veselý, Boštík, Kotík). Sběratelská vášeň vrcholí současností a stává se mnohdy i mecenášstvím, což dokazují aktivity generálního ředitele firmy Vítkovice a.s. Ing. Jana Světlíka, který navazuje na to nejlepší z prvorepublikové tradice.
Ostrava architektonická Ostrava disponuje množstvím architektonicky kvalitních staveb vzniklých za první republiky, vedle kterých stojí mimořádná technická a průmyslová architektura. Tato významná etapa bude představena na pozadí širší oblasti Horního Slezska, které vytvářelo teritorium, v němž se mísily vlivy německé, polské a české (Deininger, Mendelsohn, Gočár, Fuchs). V současné době se realizují architektonické projekty, které zásadním způsobem změní ráz města. Jedná se zejména o Dolní oblasti Vítkovic, jež bude proměněna v centrum spojující průmyslovou historii s budoucností. Cílem je předvést architekturu jako zdroj inspirace a krásy i přes nepřízeň osudu.
Ostrava šumná Stejně jako je dnes „populární" návštěva Stodolní ulice, tak byl kdysi v Ostravě vyhlášený kavárenský život. Výstava vytvoří atmosféru šumné pohody, která provázela období první republiky. Představena budou místa kontrastů tvrdé obživy a noblesní atmosféry, v níž se často vedly hovory o umění.
„Ostrava je zvláštní a neobyčejně zajímavá, ba dá se říci ojedinělá scéna: na její podobě se podílela neplánovanost i skvělé dílčí urbanistické záměry," říká o Ostravě Radovan Lipus.

27.6.2010 17:06:58 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora

Obraz od Josefa Bolfa

Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek


Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek


DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek

další články...