zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Muzeum umění Olomouc letos láká na světoznámou sochařku

Muzeum umění Olomouc letos láká na světoznámou sochařku

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Dílo světoznámé polské sochařky Magdaleny Abakanowicz, moderní sedací nábytek z vlastních sbírek, ale také experimentální akty olomouckého fotografa Jaroslava Vávry, barokní sochy Jiřího Antonína Heinze nebo sbírky starého umění z německé Žitavy si letos budou moci prohlédnout návštěvníci MUZEA UMĚNÍ OLOMOUC. Ve třech objektech olomouckého muzea – Arcidiecézním muzeu Olomouc, Arcidiecézním muzeu Kroměříž a Muzeu moderního umění - se uskuteční dvanáct výstav. Další výstavy pak kurátoři připravují pro komorní galerie v kavárnách Amadeus a Café ´87. Samozřejmostí je bohatý doprovodný program, jehož cílem je interaktivní popularizace výtvarné kultury.

Přestože osud projektu Středoevropského fora Olomouc (SEFO), který počítal s rekonstrukcí a dostavbou muzea a vznikem stálé expozice výtvarné kultury střední Evropy po roce 1945, zůstává po zamítnutí žádosti o dotaci z Integrovaného operačního programu nejasný, olomoucké muzeum bude i letos pokračovat v rozvíjení kontaktů s významnými zahraničními umělci a muzejními institucemi. Největší pozornost a očekávání v této souvislosti provázejí přípravu výstavy světoznámé polské sochařky Magdaleny Abakanowicz (*1930), která bude v Muzeu moderního umění zahájena 12. května.
„Magdalena Abakanowicz patří spolu s Louise Bourgeois, Evou Hesse nebo Rachel Whitereadovou k nejvýznamnějším světovým sochařkám druhé poloviny 20. století. Světové umění obohatila o prvek monumentální bezhlavé figury, která se stala zástupným symbolem pro vyjádření pocitů člověka ve 20. století. Její práce jsou ve veřejných i soukromých sbírkách doslova po celém světě. Její kolosy byly instalovány v Jeruzalémě, Hirošimě nebo v Chicagu, v soupisu výstav najdeme mimo jiné Metropolitní muzeum v New Yorku,“ představila polskou sochařku kurátorka Gina Renotière. Olomoucká výstava přitom bude vůbec první retrospektivou Magdaleny Abakanowicz v České republice. „Půjde o průřez její tvorbou od šedesátých let do současnosti. Základ expozice budou tvořit gigantické a odosobněné postavy, které autorka zapůjčí do Olomouce přímo ze svého ateliéru, další díla zapůjčí Národní muzeum ve Wrocławi,“ doplnila kurátorka Štěpánka Bieleszová.

Muzeum umění bude letos pokračovat i v prezentaci „národních“ sbírek, které měly být součástí stálé expozice SEFO. Po českém umění v roce 2009 a loňské výstavě maďarského umění přichází na řadu Slovensko. „Výstava, která bude v září zahájena v Muzeu moderního umění, představí reprezentativní výběr děl významných slovenských autorů, například Milana Bočkaye, Rudolfa Fily, Otise Lauberta, Rudolfa Sikory, Laca Terena nebo Dezidera Rotha,“ řekla kurátorka Katarína Gatialová a doplnila, že projekt je zařazen do seznamu akcí Měsíce české a slovenské kulturní vzájemnosti. Ředitel Pavel Zatloukal v této souvislosti připomněl, že i když je realizace projektu SEFO v současné době nejistá, olomoucké muzeum středoevropskými výstavami a sbírkotvornou činností naplňuje svou zřizovací listinu. „Podle ní jsme totiž zodpovědní za naplnění myšlenky SEFO, které má podchycovat a prezentovat různorodé projevy výtvarné kultury středoevropského regionu,“ ocitoval ze základního dokumentu Muzea umění Olomouc.

Zahraniční vazby však olomoucké muzeum rozvíjí i v oblasti starého umění. Důkazem je mimo jiné listopadová výstava ze sbírek jednoho z nejstarších německých muzeí – Městského muzea v saské Žitavě. „Výběr se zaměří na reprezentativní díla gotického, renesančního a barokního umění. Doplní je ukázky z tamní unikátní sbírky kolínského sběratele Wolfganga Sterlinga, jež shromažďuje práce s náboženskou tématikou starého i moderního umění,“ informoval kurátor Ondřej Jakubec.

Většina letošních výstav MUO je ale zaměřena na divácky přitažlivé a významné projevy české respektive regionální výtvarné kultury, a to od nejstarších dob do současnosti. Například již od konce dubna si lze v Muzeu moderního umění prohlédnout tvorbu olomouckého fotografa Jaroslava Vávry (1920–1981). „Cílem vůbec první retrospektivy tohoto špičkového představitele fotografického aktu u nás je jeho náležité vřazení do dějin české fotografie druhé poloviny 20. století. Z dostupných fotografií a jejich zařazení do dobového kontextu vyplývá, že Vávra patřil k pozoruhodným průkopníkům barevné fotografie aktů v celém tehdejším Československu,“ upozornil kurátor Ladislav Daněk.

Výjimečný divácký zážitek slibuje i výstava sedacího nábytku z muzejních sbírek, která bude zahájena v červnu. „Expozice nazvaná Pro tentokrát nesedat bude dokumentovat vývoj designu sedacího nábytku od poloviny 19. století až do počátku 21. století, počínaje ucelenou kolekcí dřevěného ohýbaného nábytku moravských firem Thonet a J.a J. Kohn přes secesní nábytek Josefa Hoffmanna, Adolfa Loose nebo Otto Wagnera a Dušana Jurkoviče až po moderní design 20. století, například Miese van den Rohe a Jindřicha Halabaly, ukázky sedacího nábytku šedesátých let či ukázky autorského nábytku,“ přiblížila kurátorka Anežka Šimková. Atraktivitu výstavy výjimečných židlí, křesel a pohovek podle ředitele muzea Pavla Zatloukala zvyšuje její spojení s reprízou divácky úspěšného a tematicky příbuzného projektu Slavné vily Čech, Moravy a Slezska, jejíž premiéra se uskutečnila na podzim loňského roku v pražské Národní technické knihovně. „Prostřednictvím informativních panelů, bohaté obrazové dokumentace a modelů se návštěvníci dozvědí podrobnosti o 120 nejvýznamnějších stavbách rodinného bydlení, které vznikaly od poloviny 19. století do současnosti. Spojení s prezentací sbírky užitého umění divákům poskytne nejen konkrétní představu o tom, jak důležitou roli dříve zastávalo užité umění, ale také bude dokladem skutečnosti, že rodinné bydlení by mělo splňovat funkční a technické požadavky a také zohledňovat aspekty výtvarné a psychologické,“ uvedl Zatloukal.

Muzeum připravuje i trojici monografických výstav věnovaných významným osobnostem soudobé i starší domácí výtvarné kultury. V Arcidiecézním muzeu Olomouc se zaměří na výjimečné barokní tvůrce, malíře Josefa Ignáce Sadlera (od 19. května) a jednoho z nejoriginálnějších sochařů moravského baroka Jiřího Antonína Heinze (od 29. září). Muzeum moderního umění pak bude od října hostit soubornou výstavu výrazné postavy českého poválečného umění, malíře, grafika, pedagoga a neúnavného experimentátora Dalibora Chatrného (*1925). Jeho tvorba z posledních čtyř desetiletí bude zastoupena díly z významných soukromých i veřejných sbírek.
Kromě dvanácti krátkodobých výstav většího rozsahu připraví olomoucké muzeum také řadu komorních výstav v kavárně Amadeus Arcidiecézního muzea Olomouc, které se specializují na současnou českou fotografii, a v kavárně Café ´87 Muzea moderního umění. Po celý rok pak budou přístupné stálé expozice Ke slávě a chvále v Arcidiecézním muzeu Olomouc a Dům milovníka umění v Muzeu moderního umění.

7.3.2011 01:03:27 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Audioknihou roku 2023 se staly memoáry

Vlastní životopis

Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na ...celý článek


Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

Pavel Soukup

Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...