zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pražské Quadriennale nabídne inspiraci…

Pražské Quadriennale nabídne inspiraci…

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Mnozí čeští kritici i diváci vzhlížejí s obdivem k inscenacím na světových divadelních scénách. Přitom jejich tvůrci jezdí často za inspirací do Prahy. Alespoň jednou za čtyři roky – na Pražské Quadriennale (PQ). A spolu s režiséry, scénografy nebo kostýmními designéry tak činí další tisíce příznivců současného divadla a vůbec umění z celého světa. PQ mají oprávněně spojené se zážitky, novými vjemy, emocemi, technologickými novinkami, odvahou i neotřelostí, progresivními teoriemi, stejně jako všudypřítomnou tvůrčí energií. Kreativní exploze spojená letos již nejen s divadlem vypukne v české metropoli 16. června a její vlny se budou do pražských ulic, náměstí i jednotlivých budov šířit do 26. června 2011. Podle odhadu pořadatelů by měla přilákat na čtyřicet tisíc diváků a návštěvníků a dotkne se výrazně i obyvatel a návštěvníků centra města.

„V programu letošního PQ si vybere úplně každý. Pro divadelní profesionály jsou připraveny desítky jedinečných a odborně přínosných akcí, pro širší publikum chystáme zábavné a spektakulární projekty. Pamatujeme i na rodiny s dětmi nebo školy,“ říká Daniela Pařízková, výkonná ředitelka Pražského Quadriennale 2011. A umělecká ředitelka Sodja Lotker dodává: „Nabízíme divadlo a současné umění jinak a v mnoha různých formách, často mimo obvyklé kamenné prostory a ve většině případů naživo za výrazného zapojení diváků.“ Celkem program tvoří pět hlavních sekcí a nabídne na desítky akcí s účastí jednoho až pěti set performerů.

Jedním z cílů letošního, již dvanáctého Pražského Quadriennale je dokázat expanzi scénografie: ta totiž hraje stále významnější úlohu nejen v soudobém divadle, ale díky práci s prostorem i výtvarné stránce také v současném vizuálním umění, architektuře, módě či video artu. Dokázat vzrůstající význam scénografie v umění přijede do Prahy řada renomovaných tvůrců: zřejmě nejvýznamnější současná scénografka a spolupracovnice režiséra Christopha Marthalera Anna Viebrock, dvojice vizuálních umělců Ilya a Emilia Kabakovovi, choreograf a tanečník Josef Nadj, americký sociolog Richard Sennett, architekti Arata Isozaki a Charles Renfro, opěvovaný divadelník Romeo Castellucci ze souboru Societas Raffaelo Sanzio, maďarská formace Krétakör v čele s režisérem Árpádem Schillingem či světoznámá režisérka Claudia Bosse.

Hlavním epicentrem Pražského Quadriennale se stane Veletržní palác, kde vyrostou na téměř 10 000 m2 pompézní prezentace více než šedesáti zemí a regionů, které představí ty nejzajímavější divadelní projekty posledních let. „Nepůjde však o statickou prezentaci; naopak – expozice se budou stále měnit, a to i díky zásahům samotných návštěvníků. Ti si budou moci jednotlivá scénografická prostředí nejen prohlédnout, ale i poslechnout, osahat, vstoupit dovnitř a cele se do nich ponořit,“ říká Pavla Petrová, ředitelka pořádajícího Divadelního ústavu - Institutu umění a Pražského Quadriennale.

Na programu Sekce zemí a regionů je i celá řada představení a performancí (například Nový Zéland plánuje devítimetrové „provaziště“, jež se bude měnit každou hodinu zásahy zúčastněných umělců a designérů), přednášek (Finsko svou prezentaci pojalo jako kontinuální minifestival praktických ukázek i přednášek dokazujících interdisciplinárnost performance) anebo nápaditých instalací – namátkou Kanada udiví návštěvníky elektronickým divadélkem s 24 plošinami, 60 motory a robotizovanými předměty, které sestavil vědecký tým. Vizuálně neméně atraktivním slibuje být příspěvek Srbska, které v rámci přiblížení „živých“ principů aktuální umělecké tvorby a divadelní produkce využije holografické systémy a audiovizuální technologie.

Ekonomicko-antropologickou rozmanitost současného, často politicky angažovaného umění na severoamerickém kontinentu vylíčí expozice USA. Američtí kurátoři kladou jeho důraz na divadelní projekty a performance, jež programově reflektují nejaktuálnější témata – veřejný dluh, ekologické a přírodní katastrofy nebo náboženský fanatismus. K tématu prostoru ve všech jeho podobách a interpretacích se bude vázat prezentace Polska. Na symbolickou bílou krychli, představující rámec vnímání uměleckého díla, budou moci návštěvníci (o něž jde v polském konceptu především) libovolně reagovat – a jejich komentář třeba i v podobě poškození zdi bude podle autorů nejpříhodnějším způsobem prezentace tohoto uměleckého díla. Českou republiku bude zastupovat projekt divadelní dramaturgyně Marty Ljubkové a scénografky Andrey Králové, na kterém se podílí umělci jako Daniela Klimešová, Jan Štěpánek, Jana Preková, Tomáš Bambušek či Michal Pěchouček.

Vlastní prezentaci některých zemí doplní ve Veletržním paláci zastoupení v sekci Extrémní kostým. Návštěvníci budou moci obdivovat například kostýmy vytvořené z ledu, neoprenu, odpadků, podprsenek či nábojnic. Jeden z kostýmů bude možné dokonce ochutnat. Kostýmy si často pohrávají s lidským tělem, deformují jej, odhalují... Návštěvníci se mohou těšit mj. na výtvarné performance takových umělců, jako jsou Misha Le Jen, Pat Oleszko, Achim Freyer či Pawel Althamer, s jehož kostýmy se setkáme přímo v pražských ulicích.

Nebude chybět ani program pro nejmenší návštěvníky PQ dětem. Pro děti, žáky i studenty se stane procházka po jednotlivých expozicích dobrodružnou výpravou kolem světa, v rámci které se zábavným a interaktivním způsobem seznámí s tvorbou jednotlivých zemí. Navíc mohou děti jednotlivé expozice hodnotit. Nechybí ani tvůrčí dílna, v níž si budou nejmladší účastnící moci vyrobit vlastní exponát - kuriozitu a přidat ji do společné instalace.

Nepřehlédnutelná bude živá výstava na piazzettě Národního divadla projektu Intersekce: Intimita & spektákl, která v labyrintu 30 boxů nabídne intenzivní zážitky v oblasti současného divadla a umění. Intersekce odvádí divadlo z divadelní scény a umožní divákům vstřebat jej jinak, než je převážně zvyklý. Nabídne lekce tanga, výtvarné dílo ze svatebních šatů, zpívající sochy a sekvence divadelních i tanečních představení, zvukové instalace a projekty zahrnující video art, světelný a zvukový design, módu či výtvarné umění.

Mezi největší hvězdy, jež pro piazzettu Národního divadla chystají speciální projekty, patří rusko-americká umělecká dvojice Ilya a Emilia Kabakovovi, jejíž tvorbu charakterizuje fůze každodenních témat a konceptuálního přístupu ve výtvarném umění a divadle. Pozornost přitahuje nesporně i britský umělec a spisovatel transformující jazyk do vizuálních materiálů Nathaniel Mellors, jehož práce byly vystaveny mimo jiné v Tate Britain v Londýně či Stedelijk Museum Amsterdam. Světové renomé předchází rovněž respektovaného tanečníka a choreografa Josefa Nadje, jehož tvorba se vyznačuje přirozeným prolnutím tance, divadla a výtvarného umění.

Do Prahy se vrátí scénografka Monika Pormale či režisér a scénograf Brett Bailey, kteří zastupovali Lotyšsko, respektive Jihoafrickou republiku na posledním Quadriennale v roce 2007 a budou také členy letošní mezinárodní poroty. Českou republiku bude vedle fotografa Bohdana Holomíčka reprezentovat jeden z nejuznávanějších tuzemských všestranných umělců, jenž díky tématům, rukopisu a uhrančivé atmosféře svých maleb pronikl do předních domácích i světových sbírek – Josef Bolf. Pro Intersekci připravuje projekt Sklad/Storage kombinující instalaci, video i performativní akci.

Architektonické sekce nese výmluvný podtitul Divadelní prostor přítomný a budoucí a zahrnuje výstavní část i výzkumnou laboratoř. Ty mají společného jmenovatele, kterým je krize současné divadelní architektury a prostoru pro divadlo. Výstavní části architektonické sekce se zúčastní na tři desítky zemí z celého světa, které budou prezentovat realizace z posledních let, projekty, které spatří světlo světa až po PQ či čistě teoretické vize prostoru pro současné divadlo či umění. Nepřeberné množství variant toho, jak může vypadat prostor pro divadlo, zde ukáže například polská prezentace, jejíž tvůrci představí divadelní prostor spíše jako „zdivadelňované místo“ sdílených příběhů a zkušeností lidí.

V bezprostředním sousedství piazzetty, na Nové scéně Národního divadla, najde svou základnu projekt Světlo a zvuk. Vznikne zde inspirující prostředí zaměřené na současný světelný a zvukový design – oba obory budou přiblíženy coby základní stavební kameny současné divadelní produkce. Expozice světelného designu divákům představí práce dvaceti pěti světově uznávaných výtvarníků včetně Jennifer Tipton, Jeana Kalmanna, Enrica Bagnoliho a Willieho Williamse. V rámci projektu pak proběhnou zvukové prezentace a přednášky předních zvukových a světelných designérů - například Hanse Petera Kuhna, Scannera, Toda Machovera, Olafa Wintera či Felice Ross.

2.5.2011 22:05:22 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

Audioknihou roku 2023 se staly memoáry

Vlastní životopis

Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na ...celý článek


Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

Pavel Soukup

Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém celý článek

další články...