zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Invaze dokumentů do kin pokračovala i v roce 2011

Z dokumentu Pod sluncem tma

autor: archiv   

zvětšit obrázek

V roce 2011 mělo premiéru v českých kinech celkem 21 dokumentárních filmů, což je o 5 více než v roce 2010. „Je to samozřejmě velmi pozitivní trend, který pokračuje z minulých let. Na druhé straně ale klesl celkový počet diváků, kteří na dokumenty do kin vyrazili,“ říká Hana Rezková z Institutu dokumentárního filmu, který systematicky mapuje dokumentární scénu ve střední a východní Evropě a věnuje se podpoře filmových profesionálů z této oblasti. Všechny starší i nové dokumenty vidělo loni téměř 100.000 diváků, což je o cca 60.000 méně než v roce 2010. „Loni česká kina neměla takový populární dokumentární titul jako Katka režisérky Heleny Třeštíkové, který v roce 2010 měl sám na kontě 117.000 diváků,“ doplňuje Hana Rezková. Oproti roku 2009 ale v roce 2011 počet návštěvníků výrazně narostl. Nejnavštěvovanějším dokumentem roku se stal film Nickyho rodina s téměř 50.000 diváky, dále Generace Singles (přes 7.000), Vše pro dobro světa a Nošovic (cca 5.000) nebo i již zmíněná Katka (5.000). Nejlepším dokumentem roku 2011 ze všech premiérově uvedených byl na MFDF Ji.hlava i v Cenách české filmové kritiky vyhlášen snímek Martina Marečka Pod sluncem tma, který v Jihlavě získal také cenu Silver Eye udělenou mezinárodní porotou (Luciano Barisone – festival Vision du reel, CH; Claudia Bucher – ARTE, FR; Diana Holtzberg – Film Transit International, USA).

I v roce 2011 pokračoval pozitivní trend, kdy domácí dokumenty jsou uváděny na řadě zahraničních festivalů – k „nejpilnějším“ patří snímky KATKA, ČESKÝ MÍR, NESVATBOV a VŠE PRO DOBRO SVĚTA A NOŠOVIC. K velmi oceňovaným patří také film JÁMA režiséra Jiřího Stejskala, který sice nebyl uveden na tolika přehlídkách jako výše uvedená jména, zato ale každá festivalová účast byla provázena udělením ceny – v Polsku, Portugalsku, Estonsku, Lotyšsku či Slovensku. Katka si odnesla zvláštní uznání například z festivalů ve Velké Británii, Německu či Makedonii, Nesvatbov z Německa, Chorvatska či Slovenska.

Podpora ze strany Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie v roce 2011 oproti předcházejícímu roku klesla – z 33 na 23 miliónů Kč, což představuje 18% celkových poskytnutých prostředků. Úspěšnost žádostí u dokumentů činila 60%. Nejvíce fond podpořil výrobu dlouhometrážních dokumentů. „Procentuální pokles podpory dokumentárních filmů ovlivnila řada faktorů - mimo jiné skutečnost, že v loňském roce se Rada fondu intenzivněji zaměřila na podporu digitalizace kin. Pokles podpory výroby dokumentárních filmů ale určitě nebyl Radou fondu jakkoliv záměrně zamýšlen. Naopak, v posledních letech sílí v procesu jejího rozhodování pozice institucí neodmyslitelně spjatých s dokumentárním filmem,“ vysvětluje Tereza Czesany Dvořáková (místopředsedkyně rady). „Bojím se však, že situace v roce 2012 bude pro celý český filmový průmysl (včetně regionálních aktivit) krušnější, protože, jak známo, zdroje Fondu budou o 150 miliónů nižší než v předcházejících letech," uzavírá.

Při uvádění dokumentárních filmů v České televizi přetrvává trend minulých let – nejvyšší sledovanosti dosahuje cyklus 13. komnata (až 1.200.000 diváků u dílu s Marthou Elefteriadu) nebo pořady věnované konkrétním osobnostem – například nejsledovanějším dokumentem na ČT 1 byl pořad Komici na jedničku s Felixem Holzmannem, na ČT 2 pak Úsměvy českého filmu s Vladimírem Menšíkem (484.000 diváků).
Česká televize zůstává klíčovým producentem i koproducentem dokumentárních filmů. Z dostupných čísel vyplývá, že v roce 2011 její celkový vklad na tzv. nehranou tvorbu dokonce mírně narostl. Přesnější pohled ale ukazuje, že stoupl především objem peněz určených na vlastní výrobu, čímž se také v meziročním srovnání zvýšil počet vyrobených dokumentárních pořadů a dokumentů ze 786 na 950. Obecně však klesly vklady ČT do koprodukcí s nezávislými producenty a toto omezení se nejvíce dotklo především celovečerních dokumentárních filmů. Dokumenty, které se mohou dostat na plátna kin či na zahraniční filmové festivaly, tak měly v uplynulém roce ze strany ČT výrazně nižší podporu než v roce 2010 (z 2 488 000 Kč externích nákladů v r. 2010 na 670 000 Kč v r. 2011; a z 2 685 000 Kč interních nákladů v r 2010 na 900 000 Kč v r. 2011). Otázkou je, jestli se spolu s novým generálním ředitelem a novým systémem posuzování a zadávaní zakázek a koprodukcí, změní také preference, do jakého typu pořadů či filmů bude ČT v následujících letech investovat.

13.2.2012 16:02:15 Redakce | rubrika - Filmová scéna

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Filmová scéna

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 18. týden

Spálená 16 (Studio Ypsilon)

Jári
Policejní rada Vacátko z legendárního seriálu Hříšní lidé Města pražského, herec Jaroslav Marvan, od j celý článek

další články...