Ivana Hejduková - Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj
autor: Z webu
zvětšit obrázekRoudnická galerie se systematicky věnuje problematice umění instalace. V rámi zvláštního cyklu „Instalace“ proběhly úspěšně výstava Ivana Kafky „Míra snesitelnosti“ (2011) nebo výstava rakouské umělkyně Esther Stocker „Prostor bez hranic“ (2013), koncipované „na míru“ unikátní prostoře barokní jízdárny. Do volného cyklu „Instalací“ přispívá v roce 2015 i komorní projekt Ivany Hejdukové „Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj“, s nímž autorka uspěla jako finalistka 8. ročníku mezinárodní soutěže ArteLagunaPrize 2014 v Benátkách.
Nenápadná solitérní osobnost Ivany Hejdukové (*1958) se vymyká z mainstreamu české výtvarné scény. Do paměti milovníků umění se zapsala především „snovými“ instalacemi Za úplňku (2007) a Čtení knihy v zahradě (2009) v Nové síni v Praze. Stejně jako v projektu Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj v nich otevřela divákům vstup do jiných světů, kde se potkává archaická minulost se současností, a navodila iluzi zvuku a běhu času. Vyzvala na cestu do kosmických dálek i do tišin intimity a mentálních krajin, kde se rodí ideje a představy.
Roudnická instalace, vyslovující zatím nejpregnantněji myšlenku o struktuře, která se skrývá pod vnější slupkou námi vnímaného světa, působí na první pohled spíše jako dokonalý produkt automatizované výroby vynalezený ve vědecké laboratoři. Za náročnou realizací křehké, introvertní představy však stojí zdlouhavá, až minuciózní rukodělná práce. V ideové výbavě se tu vracíme do časů Nové citlivosti, k autorům šedesátých let, kteří se intenzivně zabývali otázkou dichotomie chaosu a řádu, vztahy mezi emocí a racionalitou. Jednotkou je tu bod v prostoru, uzlík, na nějž se vážou další vztahy. Na chladnou konstrukci autorka zavěsila básnickou metaforu virtuální paměti světa a neviditelného přediva souvislostí, jež nás spojuje s prehistorií i s budoucností. Jako bychom podstupovali imaginární cestu časem k samému počátku.
Instalace Ivany Hejdukové vytváří pandán k projektu „Vzdálení pozorovatelé“ v hlavním sále galerie, který se bude zabývat tematikou vědy a vesmíru v současném umění.
Výstava Ivany Hejdukové je přístupná v roudnické Galerii moderního umění od 26. března do 17. května.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
ABBA: úspěch navzdory
ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek