Grafika a kresba ze sbírky Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně
autor: Z webu
zvětšit obrázekVýstava navazuje na cyklus komorních přehlídek, které soustavně poukazují na cenné skupiny děl ve sbírce Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně. Nyní je středem pozornosti grafická a kreslířská činnost autorů náležejících k čelným představitelům české výtvarné scény šedesátých let uplynulého století. Sledovaný časový úsek je mimořádně významný pro české umění a celou svobodně se nadechující společnost, jíž se odkryly nové obzory. V přímém rozporu s izolací a represemi předchozího desetiletí je kultura šedesátých let spojena s invencí, dynamičností a otevřeností. Za účasti mnoha význačných osobností se postupně rozvinula do bohatě strukturované podoby. Výtvarné dění ovládly zcela nové tendence, jež utvářely různé proudy abstraktního umění stejně jako výrazově široký okruh figurativního projevu. Umělci se vyrovnávali s problematikou aktuální ve světovém měřítku a svébytnou tvorbou přispěli ke skutečnosti, že se české umění znovu přirozeně začlenilo do mezinárodního kontextu.
Kompletní přehled rozmanitých směrů, jež se odvíjely v průběhu tohoto dynamického období, pochopitelně nelze stávající přehlídkou obsáhnout. Výstava se zaměřuje na okruh několika vyhraněných osobností, které v šedesátých letech odvážně formulovaly své umělecké programy. Náleží k nim průkopnická postava Vladimíra Boudníka, jenž zásadně ovlivnil tvůrce z okruhu Konfrontací, neoficiálních ateliérových výstav (1960), z nichž vzešlo jádro informálních projevů. K důležitým stoupencům informelu patřil i sochař a grafik Eduard Ovčáček. Vedle strukturální grafiky se v expozici uplatňuje lettristickými pracemi, jimiž výtvarně zhodnotil písmo či znaky. V souvislostech se strukturální abstrakcí jsou uvedeny rovněž grafické listy Jaroslava Hovadíka, se Zlínem úzce provázaného tvůrce mnoha sochařských a malířských kompozic. Do kontextu výstavy dále vstupují významní představitelé českého poválečného umění, které spojuje působení v jednom z klíčových tvůrčích seskupení sledované éry, ve skupině UB 12. Její poetiku, hledající vnitřní reflexe člověka a světa, nese osobitá tvorba Václava Boštíka, Jiřího Johna, Oldřicha Smutného a Vladimíra Janouška. Výstavní soubor následně rozšiřují umělci spjatí s aktivitami Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu, jež se často pohybují v poloze grotesky a humoru. V reprezentativním výběru je zastoupena díly Jana Steklíka, Karla Nepraše a také básnířky a grafičky Naděždy Plíškové. Vedle prezentace význačných autorů a některých podstatných rysů českého umění šedesátých let je cílem výstavy přinést pohled na práce na papíru, které nelze vzhledem k materiálové křehkosti představit v rámci stálých expozic.
Výstavu grafiky a kresby z místních sbírek mohou návštěvníci Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně shlédnout v jejím Grafickém kabinetu v budově 14 do 13. Září 2015.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Hádka o umění v divadle Reduta
Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 celý článek
HUDBA
Ska Wars v Malostranské Besedě
Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek
OPERA/ TANEC
Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky
Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v celý článek