Overture II. v Karlíně
autor: archiv
zvětšit obrázekV květnu tohoto roku zahájila svou výstavní činnost Hauch Gallery (dříve Prinz Prager Gallery) v zrekonstruovaném prostoru bývalé industriální haly v Karlíně. Úvodní projekt s názvem Overture I. představil jednu z výstavních poloh galerie – abstraktní a konceptuální tvorbu českých i zahraničních autorů napříč generacemi. Výstava prezentovala dílo například Stanislava Kolíbala, s nímž Hauch Gallery dlouhodobě spolupracuje, Jiřího Matějů, Daniela Hanzlíka, Evžena Šimery či Ladislava Jezbery a dalších. Zapůjčeno na výstavu bylo plátno významného německého umělce Gerharda Richtera s názvem Grey z roku 1973 ze širšího stejnojmenného cyklu.
Druhá část Overture zahrnuje výběr děl deseti autorů opět bez generačního omezení na základě jednoduchého referenčního klíče a tím je důraz na předmětnou malbu a její různé polohy, například figurace a realismus. Ani přehlídka Overture II. tedy nesleduje žádné společné téma nebo konkrétní přístup, s výjimkou toho, že se často jedná o psychologicky zatížené práce. Jednotlivá díla reprezentují své autory a vedou diváka určitým směrem. V některých částech výstavy jsou přechody mezi různými světy a výrazovými prostředky razantnější, jako je tomu například u Jakuba Janovského či Jana Vytisky. Sklon každého z nich k expresivnímu projevu vychází přirozeně z odlišného zázemí. Naopak v části, kde se setkává obraz s názvem Křeslo (2015) Jakuba Špaňhela s plátnem Martina Herolda Dvojice (2014) zachycujícím v noci možná již uschlé květiny, dochází k nenucenému prolínání. Lidská bytost zde není zobrazena explicitně, ale tušíme, že se pohybuje v blízkosti objektu či ten sledujeme těsně po jejím odchodu. Zmínění autoři (vyjma Špaňhela) patří spolu s Tadeášem Kotrbou, Zuzanou Ondrouškovou a Ondřejem Basjukem k mladší generaci umělců představené výstavou.
Ondroušková pro výstavu vytvořila instalaci meších formátů z cyklu Vzpomínka a fakta (2014–2015) doplněného portrétem ze souboru V náznacích sebe (2013). Její dílo je specifické ženskou citlivostí, která proniká do techniky koláže aplikované v kresbě i v malbě. Některé výjevy z prvního zmíněného cyklu jsou zatřené lakem na podlahu.
Vedle mladších autorů je prezentováno dílo zavedených umělců Josefa Bolfa, Jakuba Hoška, Zbyňka Sedleckého a Jakuba Špaňhela. Bolf i Hošek jsou zastoupení staršími i novějšími díly. Tří starší tušové kresby Bolfa (2004) jsou spolu s menším portrétem dívky (Hlava dívky, 2015) vystaveny vůbec poprvé. Doprovází je plátno Nemocnice (2010). Hoškův černý noblesní a zároveň lehce děsivý objekt z roku 2008 (Bez názvu) je instalován vedle rozměrného plátna Broken Cash Machine z letošního roku.
Přehlídky Ouverture I. a II. nepředstavují definitivní výběr autorů ani směr, kterým se chce Hauch Gallery ubírat. Mají za cíl v úvodu, před vlastním výstavním programem, naznačit prostředí a rámec, v němž se bude galerie pohybovat formou přehlídek, samostatnými, skupinovými i tematickými výstavami a v budoucnu i účastí na veletrzích současného umění v zahraničí.
Vystavující: Ondřej Basjuk, Josef Bolf, Martin Herold, Jakub Hošek, Jakub Janovský, Tadeáš Kotrba, Zuzana Ondroušková, Zbyněk Sedlecký, Jakub Špaňhel, Jan Vytiska.
Výstava potrvá do 30. října 2015, otevřeno středa–sobota, 12–18 hod.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Nová hudební love story Bestiář
Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege celý článek
HUDBA
Mirai - Tomodachi
Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek
OPERA/ TANEC
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav celý článek