Americká grafika tří století
autor: Z webu
zvětšit obrázekJsou to hlavně někteří vzdělaní Američané, kteří se vůči Evropanům cítí v poněkud podřadné pozici, když dojde na historii a kulturu a Evropané to považují za oprávněné. Skutečnost ale není tak jednoznačná, jak se obě strany domnívají. Mohou se přesvědčit na současné výstavě Americká grafika tří století v Národní galerii v Praze, na níž se setkají jak s rokokovými „kavalíry“ a romantickými krajinkami tak s Andy Warholem.
Výstava přenesená k nám z USA byla uspořádána k 75. výročí vzniku Národní galerie ve Washingtonu (co to je proti 220 letům naší galerie můžete namítnout) a dokazuje, že i Amerika disponuje přinejmenším třísetletou kulturní tradicí.
Představuje na 150 děl stovky amerických umělců od počátku 18. století do dnešních dnů a je rozčleněna do devíti chronologických a tématických sekcí. V té úvodní nazvané Transatlantická výměna - v 18. století nebyly v Americe žádné umělecké školy a studenti museli cestovat za vzděláním do Anglie - se návštěvníci setkají se „čtyřmi králi“. Čtyři rytiny Indiánů sice byly vytištěny v Londýně avšak téma je čistě „americké“. V roce 1710 přicestovali do Londýna s anglickými kolonisty také čtyři indiánští náčelníci, aby požádali královnu Annu o pomoc prot i Francouzům. Měli vystupovat při audienci jako indiánští králové a museli být i patřičně oděni – do červených plášťů se zlatým lemováním. Takto byli také zachyceni na grafikách, které se v Londýně velmi proslavily a staly se populárními i na druhém břehu oceánu.
V prvních obdobích zajímal umělce nový svět a jeho příroda, krajina, zvířata a domorodé obyvatelstvo. Tak například přírodovědec a umělec John James Abundon se rozhodl popsat a nakreslit veškeré americké ptactvo. Dvacet let pracoval na knize „Ptáci Ameriky“, v níž zobrazil 435 druhů ptáků v životní velikosti. Růžovému plameňákovi musel ohnout krk, aby se vešel na obraz, jeho pelikán se stal na plakátech logem výstavy.
K okouzlení přírodním bohatstvím se později připojilo nadšení pro novou techniku a jeho symbolem se staly parníky na Mississippi. Původně spíše dokumentární charakter grafické tvorby nabyl ke konci 19. století na „uměleckosti“ . Místo přesného popisu bývá vyjádřena nálada – např. v pohledu na Benátky od Whistlera, kde ze stejné desky byly vytištěny dva listy lišící se atmosférou obrazu - hloubkou linek a ostrostí. Whistlerův postup ovlivnil celou řadu umělců.
Od počátku dvacátého století se zesilující pozicí USA ve světě stoupá i sebevědomí amerických umělců. Kladou si otázku, co je na americkém umění to „americké“. Někteří odpovídají abstrakcí, kubismem, jiní popisují běžný život. – lidi na ulicích New Yorku, mrakodrapy, ale už se probouzí i zájem o sociální spravedlnost.
Během druhé světové války se do USA uchýlilo mnoho evropských umělců, kteří vnášejí do amerického prostředí abstraktní a surrealistické trendy a mají velký vliv na americké tvůrce – příkladem může být abstraktní rytina Jacsona Pollocka, který se stýkal s Miróem. Grafické listy pod jejich vlivem tvořil také Alexander Calder.
Padesátá a šedesátá léta jsou dobou velké prosperity a rozmáhajícího se konzumního způsobu života. Mnoho umělců se odvrací od podvědomí a vnitřního světa k povrchu věcí a jejich zobrazováním karikují všeobecnou tendenci. Mizí rozdíly mezi žánry –např. „Automobil“ – grafika – socha Claese Oldenburga. Nastává slavná doba popartu – stylu, který je pro většinu synonymem pro americkou grafiku. Na výstavě nemůže být nezastoupen Andy Warholem a jeho Merylin Monroe nebo Roy Lichtenstein a jeho „Sweet Baby“ . V poslední sekci zahrnující novější dobu se nachází jedno z děl Roberta Rauschenberga, který vytvářel anonymní portréty zvětšováním fotografií. Portrét jakési anonymní ženy – víme ale, že to byla umělcova manželka Chuck Close, převedl do velkého formátu pouze otisky prstů.
Výstava se jistě stane objevnou a překvapivou nejen pro ty, kdo americkou kulturu dokáží datovat pouze dvacátým stoletím, ale pro každého zájemce o umění.
K výstavě, která se koná pod záštitou Velvyslanectví Spojených států amerických a bude k vidění ve Veletržním paláci v Praze do 8. ledna 2017, vychází velmi dobře zpracovaný a do češtiny přeložený katalog a doplňuje ji rozsáhlý doprovodný program.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války
Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek