zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Novinky ve Šternberském paláci

Z výstavy

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Návštěvníci Šternberského paláce mohou od listopadu zhlédnout dva dočasné přírůstky v expozici evropského umění a na výstavě Lucase Cranacha. Ze zámku v Opočně bylo Národní galerii v Praze zapůjčeno dílo Madona s dítětem od Andrey del Sarto, předního malíře vrcholné italské renesance. Výstavu Cranach ze všech stran pak doplňu je dvojice oltářních křídel zapůjčených z Arcibiskupství olomouckého, kterou Cranach se svou dílnou maloval pro mimořádně vlivného biskupa Stanislava Thurza.

Komorní výstava v prvním patře Šternberského paláce představuje dílo významného florentského malíře Andrea del Sarto (1486–1530), jehož obraz Madony s dítětem ze zámku v Opočně byl v nedávné době restaurován. Technologický průzkum díla spolu s uměleckohistorickým studiem přinesly nové poznatky. Starý štítek na rubové straně obrazu uvádí, že byl vytvořen del Sartem pro jeho přítele obchodníka Giovanniho di Paulo ve Florencii v březnu roku 1520. Obraz Madona s dítětem ze zámku v Opočně se dostal nejpozději roku 1807 do sbírek šlechtického rodu Colloredo-Mansfeld a od t&eacu te; doby zdobil interiéry rodových sídel v Döblingu, Praze a Opočně.
„Dlouhou dobu byl ale obraz považován za kopii – ostatně del Sarto náležel mezi jedny z nejčastěji kopírovaných umělců. Vždyť i k opočenské Madoně se dochovalo neskutečných 34 kopií. Restaurování dalo vyniknout některým vysoce kvalitním a malířsky živým místům jinak značně zničené malby, rehabilitovalo tento výjimečný obraz a umožnilo jej zařadit zpátky mezi díla Andrey del Sarto,“ uvádí kurátorka Andrea Steckerová.
Výsledky průzkumu jsou na výstavě prezentovány v podobě fotodokumentace a doprovodného textu. K dispozici je tištěná publikace obsahující množství fotografií zaznamenávající průběh restaurování. Obraz laskavě zapůjčil Národní památkový ústav, s nímž Národní galerie navázala spolupráci a v budoucnu tak budou prezentována další vybraná díla ze zámeckých a hradních sbírek, které ústav spravuje.

O tom, jak si Lucas Cranach představoval ráj, se návštěvníci Národní galerie dozvědí díky mimořádné zápůjčce dvojice oltářních křídel z Arcibiskupství olomouckého, která až do konce obohatí výstavu Cranach ze všech stran. Na obou jednostranně malovaných deskách je zobrazena svatá panna, vlevo Kateřina – u nohou má meč a kolo – a vpravo Barbora – vpravo za ní stojí její obvyklý atribut, věž se třemi okny a kalich, jenž odkazuje ke svat&ea cute;mu přijímání. Jak ukazuje bohatá vegetace, jíž vévodí růžový keř rostoucí za sv. Barborou, světice jsou usazeny v Rajské zahradě.
„Obě postavy se v bohaté zeleni až ztrácí, je vidět, že zobrazení ráje Cranacha zaujalo či lépe řečeno pohltilo. Ještě více než bujná zeleň však dominuje erb objednavatele – v popředí levé desky Cranach umístil znak olomouckého biskupa Stanislava Thurza. Ten patřil k nejvlivnějším i nejzámožnějším osobnostem své doby. Kromě toho, že se intenzivně věnoval rozvoji olomoucké diecéze, udržoval i čilé kontakty s významnými mysliteli ze všech koutů Evropy – včetně Erasma Rotterdamského. I malíře, kterému kolem roku 1515 zadal vytvoření oltářních křídel, malovan&ya cute;ch se vší pravděpodobností pro kapli Panny Marie biskupského zámku v Kroměříži, hledal mezi prominentními mistry. Volba padla na tehdy již slavného Lucase Cranacha, jenž coby dvorní malíř saských kurfiřtů sídlil v saském Wittenbergu,“ popisuje kurátorka Olga Kotková.
Cranachovy obrazy zapůjčené z olomouckého arcibiskupství budou k vidění ve Šternberském paláci až do ukončení výstavy Cranach ze všech stran do 22. ledna 2017, obraz Andrea del Sarty do 26. března příštího roku.

14.11.2016 13:11:58 HelKo | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 19. týden

Gérard Depardieu (Cyrano z Bergeraku)

Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek

další články...

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...